Jag har sett vården på statligt, brorsbarnet blev inlaggd när han åt hönsskit på sjukhuset i Borabue, jag vill att mina barn skall ha bättre vård.
Där var det familjen som tog hand om skötseln och mat, tvätt, toalett.
Doktorn ställde diagnos och sa medicin.
Min svärfar var döende för 8 år sen, fick diagnos, några veckor igen att leva på samma sjukhus, jag tog han och gamle mormor som med fått dödsdiagnos till Bangkokhospital i Khon Kaen och han lever idag hon fick 6 år till.
Hej
Håller med helt, vi har också haft släktingar och vänner på statliga sjukhus och det är stora salar där 20-25 patienter ligger tillsammans oavsett vad dom vårdas för, matning, tvättning och tillsyn av patienterna sköter dom anhöriga som sover på golvet bredvid dom sjuka.
Har man råd bör man absolut ta ett eget rum mot en kostnad man får så för själv, så gjorde vi med svärfar, även en av morbröderna låg i eget rum, men även där fick släkten sköta omvårdnaden.
Det har dock varit lite annorlunda när vår son har vårdats, första gången var när axeln höll på att hoppa ur led efter ett fall vid lek i byskolan, han tog vi först till vårdcentralen där man skrev en remiss till vårt Amphoes sjukhus, han togs omhand direkt, röntgades och undersöktes, fick sedan en mitella som armén hängdes upp i, den hade han en vecka sedan var det dags för återbesök, och då var allt bra igen.
Nästa gång blev han biten av en hund på byskolan, bettet gjorde ett hål rakt igenom kinden, även här slutade det på vår Amphoes sjukhus, sjukhuschefen tog emot mig och frugan samt lämnade sitt mobilnummer och privata hemnummer, han bad mig ringa direkt till honom direkt om det var något jag inte skulle vara nöjd med även på kvällstid när han inte var på sjukhuset.
Pojken kind syddes ihop och han fick rabiessprutor o.s.v, det blev även återbesök några gånger, när allt var klart kom sjukhuschefen igen och pratade med oss, undrade vad vi tyckte om vården och om vi var nöjda m.m, vi svarade att vi var mycket nöjda och tackade så mycket, något liknande hade väl varit otänkbart.
Själv har jag mest varit på vårdcentralen och sjukhus för småsaker som rostig spik genom foten, insekt i örat, influensa och min gikt, här har besöken på vårdcentralen varit gratis och dom läkemedel jag har fått, vårt närmaste sjukhus ligger dock i en annan Amphoe så där blir det till att betala någon hundring, jag tar ju Salengen dit för att det är flera mil närmare än till vårt eget sjukhus.
Mvh isan lover