Bilder från Filippinerna

Mer från de enkla människornas liv och boende, många har inte haft råd att renovera sina hus efter tyfonen.
Skulle vilja fota mer i de stora gettona och slummen men det vågar jag inte.

Det finns mycket värre än dessa bilder....

Tur det är frostfritt...

IMG_5413.JPG
IMG_5414.JPG
IMG_5416.JPG
fullsizeoutput_9be.jpeg
IMG_5420.JPG
IMG_5422.JPG
IMG_5424.JPG

Kurant!

Kanon med bilder
Stämmer, det är mycket vackert där, men baksidan med fattigdom, arbetslöshet och droger ger vid hand att det är fortfarande ett U-land.

Kurant kul med bilder men, hade jag med bindel för ögonen och landat i Filippinierna, i en by/stad hade jag inte sett skillnaden på en gata i Ban Phe eller i Filippinerna, tyvärr det så, allt ser likadant ut.

Vet första gången jag reste till Indien och då Bombay, hade då varit i Thailand många år, när jag kom till Bombay, kände jag igen mig direkt, samma struktur, samma logistik och allt såg ut som Bangkok, samma höga trottoarkanter, samma asfaltering, samma amerikan toilette, samma allt, så är det i sydostasien, allt är samma på grund av ASEAN.

Så, när man är i sydostasien, var fan är man:D:D:D:D

Nu är det havet som är ger min energi, men visst är allt annat intressant att uppleva också. Men då som upplevelse och inte att bosätta sig för gott. Fast det bor massor av utlänningar uppe i bergen bortom all ................, finns väl inte lika många risbyar här att tyna bort i.

Naturen är mer dramatisk i Phil än Thailand, jordskalv är regelbundna. Många av öarna är vulkaniska, andra består av ”limestone” eller granit. Detta drabbade oss vid en dagstur till bergen nära Dumaguete.

Någon spricka hade öppnat sig och het svavelstinkande ånga trängde upp ur marken.

DSCN0227.JPG
DSCN0228.JPG
DSCN0233.JPG
DSCN0235.JPG

Magiskt vackra bilder. Tusen tack!!! Vad fotar du under vattnet med för utrustning?
Köpte en billig Nikon Coolpix W100 på NetOnNet, klarar 10m. Den duger till detta som synes. Dock är den inte så användarvänlig med två avtryckarknappar på översidan (video/bild) så det blir ofta fel och besvikelse.
Ska se om jag hittar ett handtag att skruva fast i stativfästet.
Övriga bilder är nästan alla från en iPhone 5s.

Panglao
ett säkert turistmål med många svenska besökare.
Beach sol, snorkling, dykning och barer är motivet. Bra "island hooping" för valsafari, sandbars och bad.

DSCN2935.JPG
fullsizeoutput_6dd.jpeg
fullsizeoutput_6e1.jpeg
IMG_2215.JPG
IMG_2217.JPG
fullsizeoutput_6fb.jpeg
fullsizeoutput_6ee.jpeg
IMG_2299.JPG
IMG_2303.JPG

fullsizeoutput_a2f.jpeg

Jag själv ska åka ner till filipinerna i juni jag har aldrig varit där hur är det där.

Jag själv ska åka ner till filipinerna i juni jag har aldrig varit där hur är det där.
Har varit där i juni de två sista åren, vädret är som i Thailand då, lite molnigare och någon enstaka skur.
Säsongen med djupa lågtryck, tyfoner börjar i juli och det är de norra delarna som drabbas mest.
Turistiskt är det lågsäsong så det är aldrig brist på boende.
Nu vet jag inte vad du är ute efter så jag kan inte ge tips på ställen eller aktiviteter.

Ett värdefullt tips är att alltid ha sedlar av mindre valörer, för annars blir du många gånger blåst då ingen har växel och förväntas att få behålla mellanskillnaden ;)

Har varit där i juni de två sista åren, vädret är som i Thailand då, lite molnigare och någon enstaka skur.
Säsongen med djupa lågtryck, tyfoner börjar i juli och det är de norra delarna som drabbas mest.
Turistiskt är det lågsäsong så det är aldrig brist på boende.
Nu vet jag inte vad du är ute efter så jag kan inte ge tips på ställen eller aktiviteter.

Ett värdefullt tips är att alltid ha sedlar av mindre valörer, för annars blir du många gånger blåst då ingen har växel och förväntas att få behålla mellanskillnaden ;)

Jag har faktiskt träffat en tjej på nätet och ska träffa henne där i Manila. Hon bor strax utanför Manila. Jag har redan pratat med hennes systers man och hennes dotter. Det ska bli så roligt att få träffa henne och hela hennes familj dom är ju ett par stycken hahahahaha.

Oslob en riktig turistfälla för att se och simma med valhajar, tyvärr matas de och det är som se vilda djur på Skansen.
Kopiöst med asiater och backpackers då vi var där, massor av båtar fulla med turister som cirkulerade samt väntetid för att få simma en stund.
Ön Simulon i närheten med sin sandbar är vacker, men det gäller att hitta ebb för att få en vettig upplevelse.

Många avgifter som är höga ska betalas här, en av de få ställen som kör som i Thailand med högre pris för utlänningar men den är privatägd. De flesta tar samma pris.

IMG_5871.JPG

IMG_5739.JPG

IMG_5751.JPG

IMG_5752.JPG

IMG_5791.JPG

fullsizeoutput_9ab.jpeg

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K