Bilder från Filippinerna

Palawan är väl den som står högt i rank bland dykare och grannön Coron.
Vi bodde i Puerto Prinsesa och körde dagsturer bara.

Underground River är läckert, men ingen blixt tillåts inne i grottorna av hänsyn till fladdermössen.
Det ska upplevas på plats.....

IMG_7541.JPG
IMG_7555.JPG
IMG_7556.JPG
IMG_7557.JPG
IMG_7566.JPG
IMG_7568.JPG

Palawan. Finns lite äventyrsaktiviteter för de som vill i bergen, linbanor och sånt man ser i Fångarna på Fortet.
Inget för mig så jag utforskade omgivningen i stället.
Enligt historiker befolkades öarna först via Söderhavet och det kan tro på när man ser dessa träfigurer.

fullsizeoutput_aea.jpeg
fullsizeoutput_ad6.jpeg
fullsizeoutput_a9f.jpeg
IMG_E7523.JPG
fullsizeoutput_a91.jpeg
IMG_7528.JPG
IMG_E7529.JPG
fullsizeoutput_9fe.jpeg

Maten är något som skiljer sig från Thailand, mindre kryddor och smak.
Inte samma utbud av gatumat för i Phil får man inte blockera trottoarer så det säljs inne på gårdarna.
Det finns massor av god billig gatumat för de som vågar lyfta på locken till grytorna och prova.
Tyvärr är de flesta restauranger av snabbmatstyp, KFC, McDonalds, Jollibe och andra med liknande koncept.
Pizza och pasta överallt. Av snabbmatställen tycker jag kinesiska Chow King:s mat är bäst.
Lite mer traditionella restauranger har oftast bara öppet kvällstid.

Marknader för färskvaror är rätt lika som de i Thailand, fisk är havsfångad mot Thailands utbud av sötvattens fisk.

IMG_E8090.JPG
IMG_8093.JPG
IMG_8091.JPG
fullsizeoutput_a8c.jpeg
IMG_8098.JPG
IMG_8100.JPG
fullsizeoutput_a16.jpeg
IMG_8104.JPG
IMG_8105.JPG

Dumaguete City
vi blev lyckliga då vi såg utbudet av fisk på denna färskvarumarknad idag.
Lägre priser än jag sett tidigare och fiskar som jag spanat efter ett tag. Nu blir det att försöka sig på egna inläggningar för många arter påminner vår sill.
Tonfisk som jag gillar kostar 50kr kg på bit och det ett bra pris för bitar från de större tonfiskarna anser jag.
Lätt bräckta i pannan utan att bli överstekta med lite salt och peppar samt lime till....

IMG_9551.JPG
IMG_9553.JPG
IMG_9555.JPG
IMG_9556.JPG
IMG_9557.JPG
IMG_E9558.JPG
IMG_9559.JPG

Mactan det är där flygplatsen för Cebu city ligger, där finns många internationella hotellkedjor på ön som ligger fint till med många fina ställen för dagsutflykter till närliggande öar och korallrev. Stort utbud för dykare.
Koreanernas favoritresmål i Phil är Mactan och Cebu City.
Jag gillar stället för att snorkla och bada, billigt att hyra en mindre ”banka” för en heldag och dra iväg.
Nära när vi bodde i Talisay var det också.

IMG_8401.JPG
IMG_8420.JPG
IMG_8428.JPG
IMG_8432.JPG
IMG_8440.JPG
IMG_8442.JPG
IMG_8447.JPG
fullsizeoutput_a20.jpeg
IMG_E8633.JPG

En klasskamrat är ifrån Mactan, hans pappa är Svensk och mamma Filipinska, han kom till sverige och läste på Chalmers sjökaptensprogrammet.
Dom har resort och lägenheter dom hyr ut vid kon tiki Mactan.

Har även seglat med hans far, han var Chief engineer på fartyg jag var kadett på nere i karibien.

Har även en Norsk kollega som bor där.

Visst är Filippinerna fantastiskt fint om man inte tittar bakom "fasaden". Fina bilder, fantastiskt roligt att se!
Nu är skillnaderna enorma mellan olika regioner och städer.
Vi har lyckas hitta rätt nu, säkert den ”rikaste” och modernaste staden i kanske hela Phil. Ser ingen riktig slum här som på övriga ställen men det är överlag dyrare här kanske 25% på allt utom nyfångad fisk.
Rent från skräp, och man får nästan thaikänsla med alla ”faranger” som man ser.....
Men ni ska även i fortsättningen få bilder även från baksidan och fattigdomen.

Dumaguete Lite blandat från staden.

Bröd säljs överallt, nästan alltid färskt. Snabbmat överallt.
Gatumat främst på vardagar, Thaimassage 150p (100b) för en timme helkroppsbehandling.
Inga fimpar och få röker. Nästan alla restauranger har rökförbud.
En kall 33cl öl kostar motsvarande 30thb på barerna före kl.20.00

IMG_E9494.JPG
IMG_E9548.JPG
IMG_E9549.JPG
IMG_E9562.JPG
IMG_9564.JPG
IMG_E9570.JPG
IMG_E9581.JPG
IMG_E9585.JPG
IMG_E9582.JPG

Dumaguete Lite blandat från staden.

Bröd säljs överallt, nästan alltid färskt. Snabbmat överallt.
Gatumat främst på vardagar, Thaimassage 150p (100b) för en timme helkroppsbehandling.
Inga fimpar och få röker. Nästan alla restauranger har rökförbud.
En kall 33cl öl kostar motsvarande 30thb på barerna före kl.20.00

IMG_E9494.JPG
IMG_E9548.JPG
IMG_E9549.JPG
IMG_E9562.JPG
IMG_9564.JPG
IMG_E9570.JPG
IMG_E9581.JPG
IMG_E9585.JPG
IMG_E9582.JPG
RED HORSE EXTRA STRONG 500 ml kostar?

RED HORSE EXTRA STRONG 500 ml kostar?
Vet faktiskt inte, då det är sällsynt med 50cl. 33cl eller 1 liter gäller.
Affärerna säljer inga flaskor längre då det införts deposit/pant och dom vill inte hålla på med att ta emot returglas.
Endast bara dyra burkar där numera, så flaskor är Sari Sari som säljer och barer.

Bara för din skull knallade jag ner till hörnan och köpte några 50cl Red Horse 6,9%,
pris 45p (<30thb).

Vet faktiskt inte, då det är sällsynt med 50cl. 33cl eller 1 liter gäller.
Affärerna säljer inga flaskor längre då det införts deposit/pant och dom vill inte hålla på med att ta emot returglas.
Endast bara dyra burkar där numera, så flaskor är Sari Sari som säljer och barer.

Bara för din skull knallade jag ner till hörnan och köpte några 50cl Red Horse 6,9%,
pris 45p (<30thb).
Tackar så mycket,hoppas du hade en skön promenad .Dricker man några flaskor då blir man vacker å rik kanske

Siquijor blev dagens mål, frukost och i väg med 08.00 färjan. Målet var att ta oss runt ön med några kortare stopp för att reka ön.
Den är ett favoritmål för många turister och när vi bor så nära kommer det att bli många besök.
165kr för att åka runt ön en hel dag kändes rimligt så vi skippade att hyra moppe. Det är 70km runt.
Känslan att vara på Koh Phangan eller Koh Chang var påtaglig, fast vägarna är bättre här.
Nu var vädret instabilt med spridda regnskurar så vi la inte för mycket krut på sevärdheter.

Men jag klagar inte....

DSCN0368.JPG

DSCN0369.JPG

DSCN0373.JPG

DSCN0377.JPG

DSCN0400.JPG

IMG_E9605.JPG

IMG_E9609.JPG

IMG_9630.JPG

IMG_E9637.JPG

Liknande trådar

C