Bilder från Filippinerna

 
En Kineskyrka men för oss är det ett buddistiskt tempel oavsett vad som står i entrén.
Ett exotiskt inslag i alla fall bland alla olika frikyrkor.


fullsizeoutput_fba.jpeg
IMG_0801.JPG
IMG_0804.JPG
fullsizeoutput_fbb.jpeg
IMG_0807.JPG
IMG_0809.JPG
 
Nu har vi varit på ”semester” till västra sidan av Negros, verkligt fint där och nästan helt oexploaterat från turism.
Sipalay heter staden och det finns en hel del att välja på, beach, berg och fina öar.
Jag ville åka mc med andra hälften ville hellre åka AC-buss i 4,5 timmar. Det var nog rätt beslut för det blir hett i solen på mc.
Första resorten blev ett udda boende på en bambuflotte med egen beach, trevlig miljö i solnedgången med bra ”roomservice”.


IMG_0817.JPG
IMG_0819.JPG
fullsizeoutput_fd3.jpeg
IMG_0830.JPG
IMG_0835.JPG
fullsizeoutput_fc0.jpeg
IMG_0850.JPG
IMG_0852.JPG
IMG_0856.JPG
IMG_0868.JPG
 
Vi fortsätter mot nya målet, den omtalade Sugar Beach som inte nås landvägen utan en kortare tur med en lokal banka.
Här är inte folk rika utan lever mycket enkelt. Näringarna är som i Thailands glesbygd, små rislotter och ett helt manuellt jordbruk. Mängden bufflar är nog som i Thailand för 25 år sedan och det speglar också hur långt efter i utveckling dom är. Bilar är sällsynta och motorcykel med sidovagn är nyttofordonet.


IMG_0894.JPG
IMG_0895.JPG
IMG_0896.JPG
IMG_0898.JPG
IMG_0906.JPG
IMG_0909.JPG
IMG_0913.JPG
IMG_0914.JPG
IMG_0925.JPG
IMG_0930.JPG
 
Resorten Takatuka (namnet från den tyska versionen av Pippi Långstrump) var en av de bästa jag bott på och verkligt originellt i alla detaljer, alla strömbrytare var gömda i bruksföremål som gjutits in i väggen. Toalyset manövrerades från en borrmaskin. De tyska ägarna bakade eget rågbröd varje dag till frukost buffén. Magiskt gott.
Alla rum hade unik design och kändes lite härligt galet.
Fin strand och inte en enda sten ut till 2m djup.

Vi bodde i det afrikanska rummet Bonga Bonga.
Vill verkligen tillbaka hit igen.

IMG_0939.JPG
IMG_0943.JPG
IMG_1438.JPG
fullsizeoutput_1054.jpeg
IMG_1466.JPG
IMG_1468.JPG
IMG_1472.JPG
IMG_1473.JPG
IMG_1476.JPG
 
För att inte bli för lat blev det en dagstur till den naturskyddade ön och marinreservatet Donjugan Island.
Kändes som vi var ute och letande efter Robinson Crusoe när vi vandrade på stigar med laguner, mangroveskog grottor fulla av fladdermöss och fina stränder.

Unik plats må jag säga, riktigt sevärt och inte mer än 5 turister per dag i snitt.


IMG_1008.JPG
IMG_0999.JPG
IMG_1002.JPG
IMG_1005.JPG
IMG_1011.JPG
IMG_1019.JPG
IMG_1024.JPG
IMG_1032.JPG
IMG_1033.JPG
 
Nu är ju snorkligen ett huvudintresse och orsaken till besöket på Danjugan Island.
Det är nog det artrikaste stället jag besökt på många år. Det slår inte reven utanför Port Sudan i Röda Havet men bättre än Hawaii och Seychellerna.
Litet bakslag blev det med många brännmaneter i farten och strömt, men det blev en del bra bilder.

Ett smakprov från några av mer än hundra bra foton.


fullsizeoutput_fe3.jpeg
fullsizeoutput_fe6.jpeg
fullsizeoutput_ff6.jpeg
fullsizeoutput_ff7.jpeg
fullsizeoutput_1002.jpeg
fullsizeoutput_101e.jpeg
fullsizeoutput_102b.jpeg
fullsizeoutput_1030.jpeg
fullsizeoutput_1033.jpeg
fullsizeoutput_1037.jpeg
 
Hemfärden på smala grusvägar genom byarna är alltid intressant, hur mycket barn som helst överallt.
Alla verkar också uppskatta den gamle ”silverräven” och är artiga.
Här tittar man inte ner i backen utan ögonkontakt och ett leende är det normala.

IMG_1058.JPG



IMG_1062.JPG



IMG_1063.JPG



IMG_0911.JPG



IMG_0912.JPG



IMG_0913.JPG



IMG_0919.JPG



IMG_0970.JPG



IMG_1072.JPG
 
Alltid intressant med vardagen hos de fattigare medborgarna. Alla är glada i sin enkelhet och trivs.

Ja, först när man har något kommer girigheten som ett brev på posten. Har också varit mycket i slumområden i Indien, underbar värme och givmildhet!!
 
Nu är ju snorkligen ett huvudintresse och orsaken till besöket på Danjugan Island.
Det är nog det artrikaste stället jag besökt på många år. Det slår inte reven utanför Port Sudan i Röda Havet men bättre än Hawaii och Seychellerna.
Litet bakslag blev det med många brännmaneter i farten och strömt, men det blev en del bra bilder.

Ett smakprov från några av mer än hundra bra foton.


fullsizeoutput_fe3.jpeg
fullsizeoutput_fe6.jpeg
fullsizeoutput_ff6.jpeg
fullsizeoutput_ff7.jpeg
fullsizeoutput_1002.jpeg
fullsizeoutput_101e.jpeg
fullsizeoutput_102b.jpeg
fullsizeoutput_1030.jpeg
fullsizeoutput_1033.jpeg
fullsizeoutput_1037.jpeg
Tack @kurant för fina foton av olika fiskar:):). Hur kan man lyckas så bra?
 
Tänk om Nord Korea kunde bli likadant!
Jag brukar tänka som så ibland att tänk om Thailand kunde bli likadant.
Öppna oblyga människor som är bra på engelska och med en kristen kultur som är mycket lättare att förstå.
Annars är det mycket ”mai pen rai” i livsstilen här också.
Hjälpsamma och frågar alltid om man behöver hjälp, nästan för vänliga och inställsamma.
De flesta 5 åringar kan räkna till 100 på engelska innan dom ens börjat skolan.

Nu tror jag nog att det klimatet i Nord Korea som du syftade på.
 
Tack @kurant för fina foton av olika fiskar:):). Hur kan man lyckas så bra?
Det är nog mest för att jag misslyckas så ofta, tar jag 300 bilder/timma så blir kanske 10% bra, klart vatten är viktigt för skärpan. Jag klarar inte av att titta i sökaren med cyklop på så man siktar på måfå och trycker av, de flesta fiskar blir huvudlösa eller bara en fena.

Lite andra spännande otäckingar råkar man på. Frun kommer jag inte att få i vattnet på ett tag.

fullsizeoutput_1097.jpeg
fullsizeoutput_10a4.jpeg
fullsizeoutput_10a0.jpeg
fullsizeoutput_10a3.jpeg
fullsizeoutput_109e.jpeg
IMG_1624.JPG
 
För att inte åka samma väg tillbaka så tog vi bussen från risstaden Sipalay till sockerstaden Kabankalan.
Här mitt i ingenting finns en fullt modernstad som växer.
Mixar lite bilder därifrån, en nästan ny bambukyrka, dräneringskanaler, manuellt gjutande av betongvägar, trafik mm.

Vi tar en övernattning här och sen ska vi över bergspassen i buss.





IMG_1502.JPG
fullsizeoutput_1059.jpeg
IMG_1509.JPG
IMG_1518.JPG
IMG_1519.JPG
fullsizeoutput_105a.jpeg
fullsizeoutput_105b.jpeg
fullsizeoutput_105c.jpeg
fullsizeoutput_105d.jpeg
 
Skickade frun med flyg till Cebu då hennes bekymmer har kommit tillbaka, sjukhus och läkare har bättre utrustning där.
Då blev jag singel igen för en tid.
Kände för en tur till turistön Siquijor över dagen, finns mycket jag har ogjort där.

fullsizeoutput_1090.jpeg
fullsizeoutput_108f.jpeg
fullsizeoutput_1095.jpeg
IMG_1692.JPG
IMG_1726.JPG
IMG_1733.JPG
IMG_1739.JPG
IMG_1744.JPG
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp