Bilder från Filippinerna

 
Valentine Day.
Proppfullt på nästan alla restauranger, tur vi bokade bord i morse.
Vi tog grannarna med oss till Why Not som drivs av en schweizare och även har en butik med ”farang” sortiment.
Jag satsade på en mixad salamibricka med deras eget bröd. Det var så gott att man blev ********.
I alla fall en fin kväll med massor av folk på stan.
Det blev två paket knäckebröd och leverpastej med hem. Blev även sugen på inlagda rödbetor och inlagd gurka men det får bli till helgen.



IMG_1982.JPG




fullsizeoutput_10b9.jpeg



IMG_1975.JPG



fullsizeoutput_10b8.jpeg
 
Då var det söndag igen och vi besökte en ny beach nära stan och söndagar är verkligen familjens dag här.
Upplägget liknar det i Thailand men här är familjekonstellationerna större än bara närmaste familjen så här kan en hel släkt samlas för att äta, dricka, sjunga och umgås när barnen badar av sig energin.
Vanligt att man beställer mat, dryck och ljudanläggning från en cateringfirma som serverar och ofta är det +100 personer som träffas. All inclusive på svenska ;)
Trevligt har dom i alla fall.

fullsizeoutput_10bf.jpeg
fullsizeoutput_10c0.jpeg
fullsizeoutput_10c1.jpeg
IMG_2002.JPG
fullsizeoutput_10c2.jpeg
fullsizeoutput_10c3.jpeg
fullsizeoutput_10c4.jpeg
IMG_2007.JPG
fullsizeoutput_10c5.jpeg
fullsizeoutput_10c6.jpeg
 
Ser trevligt ut men stranden verkar inte vara nån höjdare?
Denna beach har ungefär samma sand som Suan Son utanför Hua Hin. Finkorning och mjuk men inslaget av vulkaniskt material gör den lite mer mörk och grå istället för den beigefärgade du är van vid.
I alla fall rent från skräp och grund för badande barn.
Vill man ha en vit beach som i turistbroschyrerna så får man åka 40-50km norrut, men det återkommer jag om senare. Jag vill ha lågvatten vid lunchtid då och det är inte så långt bort i tid.
 
Nu har det inte blivit så mycket rännande på slutet, då frun fått pendla 1-2 gånger i veckan till Cebu för läkarbesök, provtagningar och väntan.
Fanns klippkort på flyget att köpa så var det enklare men det finns inte. Nu är det flyg dit och buss, färja hem som gäller för henne.
I alla fall så var en del värden helt på tok, så nu är det ny diet och motion för henne som gäller.
Läkaren förslog fisk som inte fick stekas i olja utan det är kokas i vätska som gäller.
Vi flög upp i går morse, men hela dagen gick åt innan vi var klar kl.20.30 och sista flyg hade gått.
Velade mellan att ta in på hotell och flyga hem 05.00 på morgonen men det hade inte gett mycket vila, så det blev snikvarianten med en buss kl.23.00 och 04.30 färjan. Vi kom i alla fall hem tidigare och troligen lika trötta.

Det blev lite inköp av den nya dieten och vi får se hur det slår ut för den 27/2 om en vecka så flyger vi nästa gång för nya prover och uppföljning.
Fast till helgen får vi ”främmande” och då är planen att jag hyr en båt och vi ska besöka det berömda Manjuyod Sandbar runt 50km norrut, delfiner har vi i stort sett fått garanti för av skepparen.


IMG_2053.JPG
IMG_2054.JPG
IMG_2055.JPG
IMG_2057.JPG
IMG_2058.JPG
IMG_2060.JPG
 
Det verkar trots allt som att man är lite väl hysterisk vad gäller kolesterol mm på Filippinerna. Visst, för höga värden är bevisligen inte bra men ibland känns det som att man vill mjölka folk på pengar. Våra besättningsgubbar jagas ständigt och sätts på dyra mediciner. Det känns överdrivet, motion på recept är säkerligen bättre men ger väl inte läkarna samma förtjänst.
 
Det verkar trots allt som att man är lite väl hysterisk vad gäller kolesterol mm på Filippinerna. Visst, för höga värden är bevisligen inte bra men ibland känns det som att man vill mjölka folk på pengar. Våra besättningsgubbar jagas ständigt och sätts på dyra mediciner. Det känns överdrivet, motion på recept är säkerligen bättre men ger väl inte läkarna samma förtjänst.
Nu förstår jag inte hur du kunde läsa ut för höga värden av kolesterol i mitt inlägg? I min frus fall handlar det inte om kolesterolet, det låg inom ramarna och inga mediciner är utskrivna.
Förändrad mat ger bra effekter på mycket annat.
Det du säger att man från läkarhåll vill mjölka folk på pengar för onödiga mediciner har jag aldrig hört talas om.
I alla fall de mediciner som skrevs ut för snart två år sen var dyra men läkarens recept var inte skrivet mot något särskilt apotek och på kvittot finns inte ens läkarens namn med så kopplingen till hur läkaren tjänar pengar saknar i alla fall jag. Receptet fick vi i retur med en stämpel om det fanns fler uttag eller inte, lika enkelt som att handla på 7Eleven.
I alla fall kostar mediciner minst tre gånger mer i Phil än i Thailand för det har vi kollat.
Vi köpte hennes mediciner där med Philrecept efter operationen utan problem alls. Vi tog bara med en veckas förbrukning då från Phil.
 
Nu förstår jag inte hur du kunde läsa ut för höga värden av kolesterol i mitt inlägg? I min frus fall handlar det inte om kolesterolet, det låg inom ramarna och inga mediciner är utskrivna.
Förändrad mat ger bra effekter på mycket annat.
Det du säger att man från läkarhåll vill mjölka folk på pengar för onödiga mediciner har jag aldrig hört talas om.
I alla fall de mediciner som skrevs ut för snart två år sen var dyra men läkarens recept var inte skrivet mot något särskilt apotek och på kvittot finns inte ens läkarens namn med så kopplingen till hur läkaren tjänar pengar saknar i alla fall jag. Receptet fick vi i retur med en stämpel om det fanns fler uttag eller inte, lika enkelt som att handla på 7Eleven.
I alla fall kostar mediciner minst tre gånger mer i Phil än i Thailand för det har vi kollat.
Vi köpte hennes mediciner där med Philrecept efter operationen utan problem alls. Vi tog bara med en veckas förbrukning då från Phil.
Förlåt, jag menade inte så men jag vet vad besättningsmedlemmarna kan utsättas för. Och det är deras egna ord. Dom blir anvisade en särskild klinik av bemanningsbolaget och dessa sätter sina egna regler som det verkar. I grunden skall dom uppfylla samma medicinska krav som jag, kraven i det danska läkarintyget. Men i Manilla får man vara på kliniken en hel dag mot ca 2 timmar här hemma på vår företagshälsovård. Och dom får betala rejält ur egen ficka.

Det är inget fel med en ordentlig genomgång men när t o m avföringen skall undersökas tycker åtminstone jag att det har gått för långt.
 
Förlåt, jag menade inte så men jag vet vad besättningsmedlemmarna kan utsättas för. Och det är deras egna ord. Dom blir anvisade en särskild klinik av bemanningsbolaget och dessa sätter sina egna regler som det verkar. I grunden skall dom uppfylla samma medicinska krav som jag, kraven i det danska läkarintyget. Men i Manilla får man vara på kliniken en hel dag mot ca 2 timmar här hemma på vår företagshälsovård. Och dom får betala rejält ur egen ficka.

Det är inget fel med en ordentlig genomgång men när t o m avföringen skall undersökas tycker åtminstone jag att det har gått för långt.
Detta med bemanningsföretagen är ett eget kapitel, det är big business och i flera fall ren människohandel som nu börjar komma upp till ytan i skrämmande omfattning.
Det har nyss blivit förbud för filipinos att jobba i Kuwait efter avslöjanden om övergrepp, våldtäkter, självmord och mord på dessa oversea workers.
Nu plockar Duterte hem sina landsmän därifrån i chartrade plan, 1500 den första veckan men det finns 250.000 till där och det är nu panik från Kuwait som vädjar i media om att stoppa detta.

Utan dessa filipino stannar hela länder av och Duterte sätter hård press nu, behandla våra medborgare värdigt och inte som djur eller utnyttjade slavar är hans budskap.

Dessa kliniker du nämner ägs troligtvis av bemanningsföretaget som helt riktigt mjölkar max ur dom. Inte ovanligt med 20% av lönen går till bemanningsföretaget också.

Nu kommer suspekta avslöjanden hela tiden om dessa bemanningsföretag som även är stor inom andra branscher parallellt.
 
Bemanningsbolaget som "mitt" rederi använder är nog trots allt ett av de mer seriösa. Norskägt med norsk chef. Killarna är nöjda med dom i stort. Men det hindrar ju inte att dom ibland måste betala alldeles för mycket. Men visst finns det synnerligen oseriösa aktörer i den branschen, usch!
 
Bemanningsbolaget som "mitt" rederi använder är nog trots allt ett av de mer seriösa. Norskägt med norsk chef. Killarna är nöjda med dom i stort. Men det hindrar ju inte att dom ibland måste betala alldeles för mycket. Men visst finns det synnerligen oseriösa aktörer i den branschen, usch!
Med 10 miljoner OFW och lika många till i kö så är det big business, men hos era killar finns det ju en hel del grundkrav som måste uppfyllas som inte finns för de unga kvinnor som åker iväg som hemhjälp.
Många får inte ens 300Usd/månad i lön för 12 timmar per dag och inga lediga dagar. Flygbiljetten återbetalas via löneavdrag.
De med utbildning får fina jobb i hela världen, sjuksköterskor står högt i kurs. Men jag får lite avsmak när agenter raggar sjuksköterskor aktivt inne på sjukhuset till jobb i andra länder.
Dom behövs bättre hemma på landets egna sjukhus.
 
Ska bjuda på lite till från vår fina strandpromenad, det är i alla fall en oas som drar många på kvällen.
Inte direkt någon ”walkingstreet” då många ingredienser saknas men ändå intressant innan middagen i solnedgången.

Skönt att gå kring eller bara att sitta och begrunda människor och fartyg.
De få störande inslagen är lite tiggare och några försäljare av manliga hälsoprodukter i pillerform.



IMG_2070.JPG
fullsizeoutput_10d2.jpeg
fullsizeoutput_10d0.jpeg
IMG_2075.JPG
fullsizeoutput_10d4.jpeg
fullsizeoutput_10d3.jpeg
IMG_2076.JPG
fullsizeoutput_10ce.jpeg
fullsizeoutput_10cf.jpeg
 
En vända ner till marknaden för lite inköp, vi ska ju göra matlådor till morgondagens tur på havet.
Det har ju skrivits om mat och råvaror i några trådar på slutet så nu gick jag in med öppnare ögon än vanligt och då dyker en massa nya saker som jag helt inte brytt sig i och det är alla typer av bönor, ärtor och linser som säljs på lösvikt. Imponerande sortiment av torkade sådana.

Fisk och skaldjur är mycket av men det är ju naturligt vid havet, inget nötkött men vi var nog för sena restaurangerna köper tomt före 08.00, fläskkött och kyckling lika enahanda och variationfritt som i Thailands lokala marknader.
Denna marknad säljer inte färdigrätter men det finns en sån på andra sidan gatan.



fullsizeoutput_10df.jpeg
IMG_2088.JPG
fullsizeoutput_10e0.jpeg
fullsizeoutput_10e1.jpeg
IMG_2092.JPG
IMG_2093.JPG
IMG_2097.JPG
IMG_2098.JPG
IMG_2099.JPG
IMG_2100.JPG
 
Frugan fick hit sina kusiner på morgon i en strålande soluppgång, en perfekt dag för att ta bussen norrut och hyra en båt för att besöka Manjuyod sandrev.
Naturlagarna ville dock annat och 5 minuter efter vi lämnat piren var en åskfront över oss. Efter en timma så slutade det regna men det var helmulet men rätt skönt ändå. Nu var tidvattnet på väg in så vi missade det fina vita revet då vi satt kvar under kapellet.
Rätt läckert med en sandstrand 20 minuter till havs som får ett nytt besök om en månad.
En flytande Bar höll humöret på topp.
Nu är det ju inne med naturliga alternativ till piller, så vi gick all in på bio[Medicin] mest ostron, sjöborrar, mjuk korall och starfish.
Tjejligan var hopplös på trycka i sig mängder och jag hoppas det fanns en plan för i kväll blir det en barrunda och disco för silverräven och tjejerna ;)


DSCN0925.JPG




fullsizeoutput_10f1.jpeg
fullsizeoutput_10f3.jpeg
DSCF0019.JPG
fullsizeoutput_10f5.jpeg
IMG_2204.JPG
fullsizeoutput_10f8.jpeg
fullsizeoutput_10f9.jpeg
fullsizeoutput_10fa.jpeg
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp