Bilder från Filippinerna

 
Ja nu har jag fått insikt hur stor påsken är här, det verkar som en stor del av befolkningen reser hem till sina familjer eller till beacher för att umgås.
Vi tog med en god vän till grannön Siquijor för att fira hans födelsedag men det blev två dagar då alla färjeturer tillbaka var slutsålda när vi ankom ön. Dock fick vi tag på biljetter för nästa dag.
Lite oväntat då jag räknade med att söndag skulle vara den stora resdagen men det var bara att njuta av läget och ta en natt på hotell.

IMG_3837.JPG
DSCF0015.JPG
fullsizeoutput_130f.jpeg
fullsizeoutput_1313.jpeg
fullsizeoutput_1315.jpeg
IMG_3867.JPG
IMG_3874.JPG
fullsizeoutput_132b.jpeg
fullsizeoutput_132c.jpeg
IMG_4006.JPG
 
Ja nu har jag fått insikt hur stor påsken är här, det verkar som en stor del av befolkningen reser hem till sina familjer eller till beacher för att umgås.
Vi tog med en god vän till grannön Siquijor för att fira hans födelsedag men det blev två dagar då alla färjeturer tillbaka var slutsålda när vi ankom ön. Dock fick vi tag på biljetter för nästa dag.
Lite oväntat då jag räknade med att söndag skulle vara den stora resdagen men det var bara att njuta av läget och ta en natt på hotell.

IMG_3837.JPG
DSCF0015.JPG
fullsizeoutput_130f.jpeg
fullsizeoutput_1313.jpeg
fullsizeoutput_1315.jpeg
IMG_3867.JPG
IMG_3874.JPG
fullsizeoutput_132b.jpeg
fullsizeoutput_132c.jpeg
IMG_4006.JPG
Hoppas det var mjölktänder på lill tjejen! :(
 
Vilket paradis, så vackert! Men jag ser att damerna har handlat "fulöl", föredrar själv San Miguel. Har sett vad den Red Horse kan ställa till med, baksmällan en av mina filippinska vänner hade var inte nådig. Hästen sparkade bakut ordentligt kan man säga.
 
Vilket paradis, så vackert! Men jag ser att damerna har handlat "fulöl", föredrar själv San Miguel. Har sett vad den Red Horse kan ställa till med, baksmällan en av mina filippinska vänner hade var inte nådig. Hästen sparkade bakut ordentligt kan man säga.
Titta en gång till i påsen, där är mina SMP.
Fulölen skulle damerna ha själv och dela på tre.......:eek:
 
Jakten på Nemo och Skalman har sitt pris och det är otäcka maneter som jag fick närkontakt med nyligen.



IMG_9413.JPG
fullsizeoutput_1051.jpeg
fullsizeoutput_116b.jpeg
fullsizeoutput_fe0.jpeg
fullsizeoutput_113d.jpeg
fullsizeoutput_1357.jpeg
fullsizeoutput_1358.jpeg
fullsizeoutput_1359.jpeg
Ajajaj, det där förmodar jag gör fruktansvärt ont. Snorklar man i Australien på Barriärrevet så är det obligatoriskt med en s k "Stingersuit", en tunnare våtdräkt. Men där måste man skydda sig mot dom dödliga Box Jellyfish samt den lilla, näst intill osynliga Irakunjin. Box Jellyfish eller Kubmaneter har även siktats i Thailand (Phuket).

Finns inga sådana skyddsdräkter på Filippinerna? En annan fördel med dessa är att man kan ligga och snorkla mycket längre tid utan att behöva vara rädd för att bränna sig av solen.
 
Ajajaj, det där förmodar jag gör fruktansvärt ont. Snorklar man i Australien på Barriärrevet så är det obligatoriskt med en s k "Stingersuit", en tunnare våtdräkt. Men där måste man skydda sig mot dom dödliga Box Jellyfish samt den lilla, näst intill osynliga Irakunjin. Box Jellyfish eller Kubmaneter har även siktats i Thailand (Phuket).

Finns inga sådana skyddsdräkter på Filippinerna? En annan fördel med dessa är att man kan ligga och snorkla mycket längre tid utan att behöva vara rädd för att bränna sig av solen.

Ibland har jag med mig dräkt för att skydda mig men inte när det är lite oplanerat. Man ska frakta sina blöta badkläder också.
Ibland händer det att jag stoppar och tar ett dopp helt oplanerat om jag ser något intressant när jag är ute och kör.
Snorkel, kamera och mask är under sätet för jämnan.
Det är inte värre än brännässlor hemma, irriterande i några timmar.
Annars är det det när vindar och strömmar förändras i april-maj i SOA som säsongen för maneter startar så det är dags att vara mer vaksam, men jag hinner nog inte med fler dopp på ett tag nu.
 
Då är det dagen då väskan packas för fem veckor i den norrländska våren. Första flygningen ska starta kl.06.05 men troligen senare som vanligt är här på inrikesflyg.
Hela Dumaguete förändras snabbt nu då blåslampan fått eld.
Nya övergångsställen skapas och målas varje dag, dryga böter för att parkera på handikapplatser. Butiker, restauranger mm. som inte har ramp för rullstol måste ordna det omgående.
Byggnader som finns närmare än 30m från stranden vid högvatten hotas med rivning samt hotell och resorter som saknar anslutning till godkänt avlopp och skickar sitt avlopp rakt ut i havet kan få stängas ned med kort varsel.
Med det följer ju också en del arbetslöshet bland korrupta tjänstemän och det är populärt kan jag säga.

Mycket fokus på miljö och det gläder mig i alla fall. Nu ska plastpåsarna bort här i stan, man mjukstartar med att varje måndag ska vara plastfri för att sen utvidgas eftersom med böter för de som inte följer direktiven.
Pant på de vanligaste ölflaskorna har funnits här i ett halvår i alla fall och det fungerar bra.


IMG_3718.JPG
IMG_3725.JPG
IMG_3743.JPG
IMG_3746.JPG
fullsizeoutput_135a.jpeg
fullsizeoutput_135b.jpeg
 
Jag måste bara tacka för alla fina bilder och berättelser som vi har fått följa. Jag är säker på att man inte skulle känna igen Dumaguete idag, det är ju ganska många år sedan jag var där.

Trevlig hemresa, vi hörs framöver! :wai:
 
Hemresan ser troligen ut så här, tricycle, flyg, buss, taxi, flyg, tåg, flyg, promenad, flyg, promenad, flyg,buss, bil, svävare och sista sträckan snöskoter.
Dumagute-Cebu-Singapore-Moskva-Arlanda-Umeå är flygen.
Håller tiderna så är start här kl 04.50 (+6t) onsdag och hemma 17.00 svensk tid på fredag efter 43 timmar.
Tid i luften är 19 timmar så jag hinner vila mig i form. :):)
 
Hemresan ser troligen ut så här, tricycle, flyg, buss, taxi, flyg, tåg, flyg, promenad, flyg, promenad, flyg,buss, bil, svävare och sista sträckan snöskoter.
Dumagute-Cebu-Singapore-Moskva-Arlanda-Umeå är flygen.
Håller tiderna så är start här kl 04.50 (+6t) onsdag och hemma 17.00 svensk tid på fredag efter 43 timmar.
Tid i luften är 19 timmar så jag hinner vila mig i form. :):)

Blev trött bara jag läste det :eek::eek:
 
Nu har de första siffrorna kommit sen Dumaguete City införde nya regler i stan i februari.
Notera att många bötfällts för nerskräpning och rökning.

Discipline-Zone-Penalties.jpg
 
Vart på båt nu där det är en hel del skandinaver som bor utomlands Thailand, skottland, Chile, Fillipinerna.
Men får ju säga att han som bor på Fillipinerna (Boracau) sen 13 år berättar om en annan sida och inte så paradisisk som det verkar i den här tråden och då inte hans liv utan hur det är där.
Skitiga stränder och stinker skit?
 
Vart på båt nu där det är en hel del skandinaver som bor utomlands Thailand, skottland, Chile, Fillipinerna.
Men får ju säga att han som bor på Fillipinerna (Boracau) sen 13 år berättar om en annan sida och inte så paradisisk som det verkar i den här tråden och då inte hans liv utan hur det är där.
Skitiga stränder och stinker skit?
Ja ungefär så vittnar dom flesta som varit där/bor där.
Det som lockar dit dom flesta gubbarna är inte naturen utan det faktum att i Thailand börjar dom pga ålder få svårt att finna fina tjejer medans i Phil så är det betydligt lättare för en 60+ att hitta en partner, Thailändskorna börjar bli mer och mer kräsna om dom ser nåt ut.
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp