Billiga resor Sverige-Thailand. Thailand-Sverige.

 
Kollade bara någon datum i Juli men den dagen skulle thai ha 18.000sek.
Annars med andra bolag +12.000 i Juli vad jag sett.
Finnarna.

Screenshot_20230422_213546_Finnair.jpg

Jag har aldrig betalat under 10k för en biljett
 
Jag har aldrig betalat under 10k för en biljett
Det är du det, du har för hög lön, och ingen uppfattning om folks inkomst när du skriver att folk i gemen kunde resa till Thailand var och varannan helg.
Ja kanske om dom inte haft någon annan utgift men efter betalat bostad, mat, kläder, bensin, räkningar så hade nog inte gemene man råd med det.

Men ja vi har varit bortskämda.

Sen har nog andra kriterier när du söker resa, jag söker på billigast möjliga.
Den jag flyger hem med nu efter avmönstring är utan bagage bara en ryggsäck.
Hoppar över hotellrum sista natten i Sverige, sover på en bänk på flygplatsen ;)
 
Det är du det, du har för hög lön, och ingen uppfattning om folks inkomst när du skriver att folk i gemen kunde resa till Thailand var och varannan helg.
Ja kanske om dom inte haft någon annan utgift men efter betalat bostad, mat, kläder, bensin, räkningar så hade nog inte gemene man råd med det.

Men ja vi har varit bortskämda.

Sen har nog andra kriterier när du söker resa, jag söker på billigast möjliga.
Den jag flyger hem med nu efter avmönstring är utan bagage bara en ryggsäck.
Hoppar över hotellrum sista natten i Sverige, sover på en bänk på flygplatsen ;)

Var och varannan helg var lite väl överdrivet men det har varit riktigt billigt fram till pandemin. När en biljett till Norge ligger på samma pris som en biljett till Thailand, så är det billigt.
Jag undrar om jag har någon i min egen bekantskapskrets som inte har tagit familjen på en tur till Thailand. Det finns många som har varit i Thailand varje pr med sin familj utan att ha något egentligt band till Thailand mer än att dom gillar Thailand.

Självklart försöker jag betala så lite som möjligt, men det får inte bli allt för omständigt eller obekvämt.
 
Var och varannan helg var lite väl överdrivet men det har varit riktigt billigt fram till pandemin. När en biljett till Norge ligger på samma pris som en biljett till Thailand, så är det billigt.
Jag undrar om jag har någon i min egen bekantskapskrets som inte har tagit familjen på en tur till Thailand. Det finns många som har varit i Thailand varje pr med sin familj utan att ha något egentligt band till Thailand mer än att dom gillar Thailand.

Självklart försöker jag betala så lite som möjligt, men det får inte bli allt för omständigt eller obekvämt.
Ja du har helt rätt i att vi varit bortskämda, ett tag med Norwegian kostade en enkelresa inte mer än en normal utekväll på stan och en taxi.
Var man ungkarl med låga utgifter kunde man vakna upp i Bangkok dan efter ;)
Dock känner jag många som aldrig varit i Thailand men har nog inte med ekonomi att göra.

Hade jag flygit med familjen så hade det fått kosta extra, ensam så är det inte så noga.
 
Ja du har helt rätt i att vi varit bortskämda, ett tag med Norwegian kostade en enkelresa inte mer än en normal utekväll på stan och en taxi.
Var man ungkarl med låga utgifter kunde man vakna upp i Bangkok dan efter ;)
Dock känner jag många som aldrig varit i Thailand men har nog inte med ekonomi att göra.

Hade jag flygit med familjen så hade det fått kosta extra, ensam så är det inte så noga.
Ja för tio-tolv år sedan åkte man ofta för under 3500 sek TOR Arlanda.
Blev ungefär varannan månad en sväng på 10-14 dagar mellan arbetspassen.
Umeå till Malmö kostade det dubbla.
 
Ja för tio-tolv år sedan åkte man ofta för under 3500 sek TOR Arlanda.
Blev ungefär varannan månad en sväng på 10-14 dagar mellan arbetspassen.
Umeå till Malmö kostade det dubbla.
För sådant pris fick man väl leta och vara flexibel, jag reste då aldrig för under 5000kr då t&r.
Men jag var inte flexibel dom få gngr jag betala själv.
 
För sådant pris fick man väl leta och vara flexibel, jag reste då aldrig för under 5000kr då t&r.
Men jag var inte flexibel dom få gngr jag betala själv.

Umeå Malmö kostade nog typ 5000kr också.
Jag tror nog att vi får vänja oss med högre priser, men jag gissar att lönerna lär komma ikapp något snart.

Att det har varit sjukt dyrt när man jämför med tiden innan pandemin är iofs ett faktum.
 
Thailand fanns inte ens på kartan för mig för 10 år sedan, men priset på biljetter har gått upp sedan 2021 då jag bokade min första resa till Thailand. Kostade 6800 kronor t/r och åkte kring 12 december med Finnair med retur den 6/1 2022. Biljetten mellan Bkk och Samui var också betydligt mycket billigare och betalades via flygbolaget. Tror t/r Samui låg på ca 1600 kronor med Bangkok Airways. Om jag söker nu så ligger biljetterna på 2800 kronor.
När jag åkte senare delen av augusti förra året, tror jag ARN-BKK t/r kostade 8.500 kronor.

Jag hade själv tänkt att försöka åka i början av augusti ca 3 veckor, för att fira flickvännens födelsedag. Arn-bkk-usm ligger på ca 15.000 kronor, vilket är lite för mastigt för mig att betala. Sedan tillkommer förstås resa till Stockholm, eventuellt boende i Stockholm, mat och taxi till flickvännen. Har försökt hitta diverse promotion codes, men de jag har hittat är också förbundet med att man ska boka en dyrare klass än boskapsklassen.

Jag skulle gissa på att det kommer vara mer gynnsamt för kunderna när flygbolag konkurrerar på linjen.

Ska sägas att jag även sökt resor från Göteborg, Köpenhamn och Oslo, men dessvärre är det dyrare än från Stockholm.
 
Thailand fanns inte ens på kartan för mig för 10 år sedan, men priset på biljetter har gått upp sedan 2021 då jag bokade min första resa till Thailand. Kostade 6800 kronor t/r och åkte kring 12 december med Finnair med retur den 6/1 2022. Biljetten mellan Bkk och Samui var också betydligt mycket billigare och betalades via flygbolaget. Tror t/r Samui låg på ca 1600 kronor med Bangkok Airways. Om jag söker nu så ligger biljetterna på 2800 kronor.
När jag åkte senare delen av augusti förra året, tror jag ARN-BKK t/r kostade 8.500 kronor.

Jag hade själv tänkt att försöka åka i början av augusti ca 3 veckor, för att fira flickvännens födelsedag. Arn-bkk-usm ligger på ca 15.000 kronor, vilket är lite för mastigt för mig att betala. Sedan tillkommer förstås resa till Stockholm, eventuellt boende i Stockholm, mat och taxi till flickvännen. Har försökt hitta diverse promotion codes, men de jag har hittat är också förbundet med att man ska boka en dyrare klass än boskapsklassen.

Jag skulle gissa på att det kommer vara mer gynnsamt för kunderna när flygbolag konkurrerar på linjen.

Ska sägas att jag även sökt resor från Göteborg, Köpenhamn och Oslo, men dessvärre är det dyrare än från Stockholm.
Detta stod på en resesite.


Genomsnittspriset på över 600 av världens mest populära flygrutter steg med 27,4 procent i årstakt i februari
 
Hmmm, vi skall kanske döpa om tråden till "Mindre dyra" resor istället. Jag det är långt ner till den billigaste biljetten jag köpte 2009, 4700 kr med Thai.
 
Turkish airlines gick att boka för 2 850, med allt, för kanske 10.år sedan.

Det är nog det billigaste jag har sett.

Nu får man bara glad om man kommer under 10 000.

(Oräknat charterstol sista minuten.)
 
Turkish airlines gick att boka för 2 850, med allt, för kanske 10.år sedan.

Det är nog det billigaste jag har sett.

Nu får man bara glad om man kommer under 10 000.

(Oräknat charterstol sista minuten.)
Att åka sista minuten resa är ju alltid ett alternativ, men jag ser minskade chanser att få biljett till rabatterade priser med den minskade konkurrensen och de ökande kundunderlaget.

Någon som har bra sidor för sista minuten-resor? Måste ju vara någon site som har det som nisch.
 
Att åka sista minuten resa är ju alltid ett alternativ, men jag ser minskade chanser att få biljett till rabatterade priser med den minskade konkurrensen och de ökande kundunderlaget.

Någon som har bra sidor för sista minuten-resor? Måste ju vara någon site som har det som nisch.
Det går inte många Charterflyg till Thailand längre, under sommarhalvåret inga alls.

Annars det nog bäst att kolla på respektive arrangörs hemsida (Ving, Tui) efter sista minuten flygstolar till Thailand. Det är ändå där man bokar och infon uppdaterars snabbast där.
 
Det går inte många Charterflyg till Thailand längre, under sommarhalvåret inga alls.

Annars det nog bäst att kolla på respektive arrangörs hemsida (Ving, Tui) efter sista minuten flygstolar till Thailand. Det är ändå där man bokar och infon uppdaterars snabbast där.
Jag tänkte att även reguljärflyg kanske rear ut sina stolar nära avgång. Det har i vart fall varit så förr i tiden.
 
Jag tänkte att även reguljärflyg kanske rear ut sina stolar nära avgång. Det har i vart fall varit så förr i tiden.
Det var på 80 talet då Janne Carlzon införde 100 lappen typ Flyg till valfri inrikes destination för 100 kr i mån av plats.

Nån sista minuten med rea av stolar innan avgång på Long haul har jag aldrig sett. Genom förköpskrav försökte man se till att framför allt businesses resenärerna inte kunde boka billigt innan avgång.

Det närmaste man kom var typ Norwegian som sålde enkelbiljetter för 1 700- 1 800 innan avgång om det var glest bokat. Thai flyger hellre med halvtomma plan än sänker priset
 
Det var på 80 talet då Janne Carlzon införde 100 lappen typ Flyg till valfri inrikes destination för 100 kr i mån av plats.

Nån sista minuten med rea av stolar innan avgång på Long haul har jag aldrig sett. Genom förköpskrav försökte man se till att framför allt businesses resenärerna inte kunde boka billigt innan avgång.

Det närmaste man kom var typ Norwegian som sålde enkelbiljetter för 1 700- 1 800 innan avgång om det var glest bokat. Thai flyger hellre med halvtomma plan än sänker priset
Det är ju inte en vidare bra ide ur ekonomisk synvinkel att flyga med halvtomma plan. Det blir ju en förlustaffär för flygbolaget. Men gissar att de inte vill att man ska utnyttja systemet genom att boka nära inpå avgång. Kanske också för att undvika att någon köper upp flygbiljetter för att sälja vidare?
 
Det är ju inte en vidare bra ide ur ekonomisk synvinkel att flyga med halvtomma plan. Det blir ju en förlustaffär för flygbolaget. Men gissar att de inte vill att man ska utnyttja systemet genom att boka nära inpå avgång. Kanske också för att undvika att någon köper upp flygbiljetter för att sälja vidare?
Ja numera stiger biljetter i pris som regel närmare avgång.

Fast i många fall vet inte bolagen om hur många som inte dyker upp och checkar in.
Billigare biljetter som säljs tidigt och som inte ombokningsbara eller som kan återbetalas utnyttjas inte om någon inte kan åka. Så kallade No Show.
En annan viktig faktor för bolagen är biljetter som säljs tidigt blir räntefria lån av kunderna.

Tidigare sas att 90-100 dagar innan avgång brukade många bolag sänka priserna om det var klent med bokningar till vissa avgångar..
Därför kunde skilja tusenlappar mellan olika dagar. Tisdag och torsdag var statistiskt billigare före pandemin.


Halvtomma plan kan ta mer flygfrakt istället som ofta ger mera klirr i kassan än passagerare.
Finns alltid gods som står standby på internationella flygplatser.
 
Ja numera stiger biljetter i pris som regel närmare avgång.

Fast i många fall vet inte bolagen om hur många som inte dyker upp och checkar in.
Billigare biljetter som säljs tidigt och som inte ombokningsbara eller som kan återbetalas utnyttjas inte om någon inte kan åka. Så kallade No Show.
En annan viktig faktor för bolagen är biljetter som säljs tidigt blir räntefria lån av kunderna.

Tidigare sas att 90-100 dagar innan avgång brukade många bolag sänka priserna om det var klent med bokningar till vissa avgångar..
Därför kunde skilja tusenlappar mellan olika dagar. Tisdag och torsdag var statistiskt billigare före pandemin.


Halvtomma plan kan ta mer flygfrakt istället som ofta ger mera klirr i kassan än passagerare.
Finns alltid gods som står standby på internationella flygplatser.
Nu är det inte så att jag på något sätt vet hur logistiken fungerar och om det är tonvikten eller lastutrymmets kapacitet som styr hur mycket gods som kan lastas, men låt säga att en passagerare med all packning väger 110 kg och en väska mäter 0.1m3. I kabinen kan man ju inte packa.
Om begränsningarna är viktbaserade, skulle ett paket som väger 110 kg kosta en bra bit över 13.000 kronor att frakta till Sverige. Kan det stämma?


Jag vet att detta bara är ett räkneexempel, men det hade ändå varit roligt att veta lite mer om detta. Om det var bättre avans på flygfrakt, varför är det inte ett modulärt system så att kabinen kan nyttjas som fraktutrymme? Med balans- och viktberäkning är det inte svårt att räkna ut hur mycket som skulle kunna lastas i kabinen.
 
Det är ju inte en vidare bra ide ur ekonomisk synvinkel att flyga med halvtomma plan. Det blir ju en förlustaffär för flygbolaget. Men gissar att de inte vill att man ska utnyttja systemet genom att boka nära inpå avgång. Kanske också för att undvika att någon köper upp flygbiljetter för att sälja vidare
Fast i många fall vet inte bolagen om hur många som inte dyker upp och checkar in.
Billigare biljetter som säljs tidigt och som inte ombokningsbara eller som kan återbetalas utnyttjas inte om någon inte kan åka. Så kallade No Show.
.
Det är av den anledningen, att flygbolaget inte vet hur många som dyker upp vid gaten, som flygbolag överbokar. De säljer mer biljetter än det finns platser på planet med förhoppningen att inte alla kommer att dyka upp.

Vet man att flyget är överbokat och man inte har bråttom fram så kan det vara en bra ide att anmäla sig som frivillig att avstå sin plats. Det brukar resultera i att man får åka senare men får hotell, mat och upp till 600 EUR.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
 
Tillbaka
Topp