Billiga resor Sverige-Thailand. Thailand-Sverige.

Det är av den anledningen, att flygbolaget inte vet hur många som dyker upp vid gaten, som flygbolag överbokar. De säljer mer biljetter än det finns platser på planet med förhoppningen att inte alla kommer att dyka upp.

Vet man att flyget är överbokat och man inte har bråttom fram så kan det vara en bra ide att anmäla sig som frivillig att avstå sin plats. Det brukar resultera i att man får åka senare men får hotell, mat och upp till 600 EUR.
Bra tips. Gäller det även på utländska bolag som trafikerar Europa?

Det är möjligt att de överbokar, men det jag pratar om är halvfulla plan, som vi snackade om tidigare.

Bra tips. Gäller det även på utländska bolag som trafikerar Europa?

Det är möjligt att de överbokar, men det jag pratar om är halvfulla plan, som vi snackade om tidigare.
Under vissa månader fyller man sällan planen på rutter med direktflyg och dom är som regel rabatterade.
Med Thai Airways är maj, september och oktober mindre bokade.
September och oktober kan vara fullbokade från Arlanda men halvtomma från Bangkok då bärplockare ska tillbaka.
Men då är en väg billigare och den andra dyrare som du inte ser när du letar TOR.

I biljettpriset ingår många delar, flygplatsskatt, andra skatter, bränsletillägg, din biljett som kan ha rörligt pris när andra delar är fasta.

Letar du den billigaste alternativet ska du söka ofta, gärna flera gånger dagligen och vara flexibel och söka +- 3 dagar åt båda hållen.
Vara medlem i olika bonusprogram och få erbjudanden på email.
Ibland släpper bolagen bara ett fåtal billiga biljetter per avgång.
Är du inte snabb finns den inte kvar någon timme senare.

Vissa sökmotorer lägger inte billigaste överst utan scrolla neråt och du kan göra ett fynd, särskilt med mellanlandningar.

Turkish airlines gick att boka för 2 850, med allt,
Man får nästan lite ångest när man hör talas om sådana priser, även om det är många år sedan...

Fick en tanke om att kanske åka till Philippinerna i höst istället... Kollade lite snabbt på priser och lååång flygtid.

Plötsligt känns det prisvärt att flyga till Bangkok!

Under vissa månader fyller man sällan planen på rutter med direktflyg och dom är som regel rabatterade.
Med Thai Airways är maj, september och oktober mindre bokade.
September och oktober kan vara fullbokade från Arlanda men halvtomma från Bangkok då bärplockare ska tillbaka.
Men då är en väg billigare och den andra dyrare som du inte ser när du letar TOR.

I biljettpriset ingår många delar, flygplatsskatt, andra skatter, bränsletillägg, din biljett som kan ha rörligt pris när andra delar är fasta.

Letar du den billigaste alternativet ska du söka ofta, gärna flera gånger dagligen och vara flexibel och söka +- 3 dagar åt båda hållen.
Vara medlem i olika bonusprogram och få erbjudanden på email.
Ibland släpper bolagen bara ett fåtal billiga biljetter per avgång.
Är du inte snabb finns den inte kvar någon timme senare.

Vissa sökmotorer lägger inte billigaste överst utan scrolla neråt och du kan göra ett fynd, särskilt med mellanlandningar.
Det billigaste ARN-(Vanta?)-BKK-USM t/r ligger på 11.400 kronor i slutet på augusti till mitten på september. Då är det Finnair som flyger sträckan. Kanske inte det priset jag vill betala, men vill man ner, så vill man ner.
Har laborerat rätt friskt med flygresor på både prisjämförelsesiter och på de skilda bolagens hemsidor. Har även försökt skräddarsy en egen resa, genom att söka på de olika tänkbara distanserna separat (nackdelen är att man måste checka ut och checka in bagaget vid varje flygplansbyte). Det är dessvärre inte billigare.

Det billigaste ARN-(Vanta?)-BKK-USM t/r ligger på 11.400 kronor i slutet på augusti till mitten på september. Då är det Finnair som flyger sträckan. Kanske inte det priset jag vill betala, men vill man ner, så vill man ner.
Har laborerat rätt friskt med flygresor på både prisjämförelsesiter och på de skilda bolagens hemsidor. Har även försökt skräddarsy en egen resa, genom att söka på de olika tänkbara distanserna separat (nackdelen är att man måste checka ut och checka in bagaget vid varje flygplansbyte). Det är dessvärre inte billigare.
Man kan bara konstatera: det finns inga genvägar just nu och inga kampanjer som är till nytta för mig.

Det är nog det nya normala tyvärr.

Hur mycket drar sträckan bkk-usm upp priset?

Köra ARN-BKK och en separat plåt med air Asia till Thailand Surat Thani för 1 300 baht ToR + färjan?

Troligen inte värt besväret.......

Tycker att 11.400kr låter väldigt prisvärt.

Ja Finnair och Bangkok Airways har ett samarbete.

Vet att tidigare kunde man flyga med Finnair till Hong Kong och Bangkok Airways direkt till USM.

Bangkok Airways äger flygplatsen där.

Nä inga roliga priser numera, vi är 4 som flyger Bkk-ARN T/R i Juli men lyckades boka med relativt hyffsat pris med Thai.

En svensk polare bor på Samui, han flyger alltid för lokalpris. Flyger du ofta till/från Samui så se om du kan registrera dig där så kan du iaf spara in lite på senare resor.

/ SatanG

Vet att tidigare kunde man flyga med Finnair till Hong Kong och Bangkok Airways direkt till USM.

11400 prisvärt?

Inte många år sen man kunde åka tre personer i turistklassen för det priset.

Priserna just nu till Thailand är ju hårresande.

BTT

Det lär inte bli bättre så länge man inte kan flyga över Ryssland. Längre rutt - högre pris.
Rent företagsekonomiskt är det rätt. Men marknaden och branschen är knepig.

När Norwegian var som störst och billigast så fick de inte flyga över Ryssland. De körde då en betydligt längre rutt men hade låga priser.

I början på -90 talet så låg priserna på 8000-10000kr om man åkte vid jul eller industrisemestern. På den tiden åkte vi Thai, SAS eller Lufthansa.
Så räknar man vad man gav då och vad man tjänade på den tiden mot idag så är det prisvärt. Men sen är jag medveten om att priserna har vart väldigt prisvärda dom sista 20 åren mot idag.

I början på -90 talet så låg priserna på 8000-10000kr om man åkte vid jul eller industrisemestern. På den tiden åkte vi Thai, SAS eller Lufthansa.
Så räknar man vad man gav då och vad man tjänade på den tiden mot idag så är det prisvärt. Men sen är jag medveten om att priserna har vart väldigt prisvärda dom sista 20 åren mot idag.

Jag åkte 93 med aeroflot för 3700 tur och retur.

BTT

BTT
Det var då som priserna började gå ner.

Kommer ihåg sommaren 1990 då hade en Resebyrå ett plakat i fönstret. Bangkok 4 600 kr ToR. Ett pris man aldrig hade sett. Jag knallade in och frågade vad det var för nåt. Ett otroligt lågt sommarpris med Aeroflot som aldrig kommer att komma tillbaka sa säljaren.

The rest is history.

Det är prisvärt med tanke på dagens flygpriser, men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en normalperson med medioker lön.
Konkurrensen är ju totalt utsuddad på Samui. Finns i och för sig lite omvägar man kan ta, men då går det en halv dag att komma dit. Tror att Nok air har paketpris flyg don mueang-nakhon si thammarat. Buss från nakhon si thammarat till don sak och färja över till ön.
Jag tvivlar att jag kan skaffa de privilegier. Är ju bara där som turist en gång om året. Min flickvän betalar samma pris som jag gör på flyget från Samui.

Jag har också åkt med dom för en billig peng och många byten.
Dom bolagen jag räknade upp för dom priserna var ifrån Landvetter och ett byte för att komma till Bangkok vid dom tiderna jag skrev.
Nu var det väl ett byte från Landvetter med Aeroflot. Ett byte i Moskva. Det övriga stoppen var mellanlandningar ibland med flera timmar på backen.

Härliga tider med självdöd kyckling att äta på flyget. Har aldrig sett smalare broilers än på Aeroflot aka kycklinglinjen!

BTT
Ja absolut om man stuntar i restid, transfertid på olika flygplatser och risk för förseningar. Aeroflot har jag bara flugit med vid en avmönstring i Japan, det blev tack och lov enbart mellan Moskva och Köpenhamn. Det sämsta bolaget hittills.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp