Bor alla spöken i Thailand???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
:D :D Finns det några visdskepligare än Thailändare????
Alla dessa riter för de döda. Thailand tar verkligen hand om sina döda an-
förvanter.
Många av oss har väl sett de fågelbordsliknande saker som finns i närhet av ett kloster.
Där har en familj benrester från avlidna familjemedlemmar. Dessa tillber
man med jämna mellanrum. Tillbedjan är oftast i samband med "Tam -boon" dvs, när familjen ger munkarna mat.
Döden är en realitet varje dag. På kvällarna sitter man gärna och berättar
om ljusfenomen eller något man sett i mörkret. Det är alltid något okult
dvs. de dödas andar som visat sig.
Det är väldig skillnad på andevarelser, en del är goda, andra är onda.

Många Thailändare drar sig för att gå nånstans där det är mörkt. Det finns
spöken där säger dom.
Finns det spöken då???

Vi tog in på Hotell Maiami i Bangkok. Bodde där en natt.
På morgonen berättade min fru att hon inte kunnat sova på natten????

" En Japansk man och en japansk kvinna hade hela natten hållit på och
dragit i täcket???
Min frus son, berättade att den japanska kvinnan hade kastat en hink med
vatten över hans säng????

På morgonen träffade min fru en hotellstäderska, som på förfrågan sa att
i just det rummet vi låg och sov i, hade några år tidigare, ett ungt par från
Japan bott. Dom kom från olika samhällsklasser, vilket gjorde att dom inte
kunde gifta sig med varandra. Det unga paret bestämde då att, om de inte
fick vara tillsammans i livet, så skulle de ta livet av sig, vilket dom också
gjorde. Båda hittads hängda i rummet......????

Själv sov jag gott och märkte inget av det hela! Vad skall man tro???

Min frus son har lite spökrädsla kvar fortfarande. När jag och min fru är
borta hos någon på kvällen, brukar han ha lyset tänt i hela lägenheten.

Jag brukar säga att i Sverige finns det inga spöken! Alla, har flyttat till
Thailand.

Hälsningar Nisse

Med fågelbord menar du då andehusen? De har inte med döda släktingar att göra isåfall utan med de väsen som bor i jorden, luften, vatten etc som måste tillbes för att man använder sig marken etc.

Att ha en hylla eller ett skrin där man tillber döda släktingar är lika vanligt det men är väl ifrån början mer kinesiskt?

Att Thailändare tror på spöken är inget nytt. Trots att de är buddhister så är deras egentliga tro en andetro som är både äldre och mer inrotad är buddhismen.

Jag vet inte ifall du pratar Thai men kanske din fru hörde något som en anställd sa angående rummet innan ni checkade in och sen började tänka på det under natten.

Who knows?

""nisse" " sa:
Jag brukar säga att i Sverige finns det inga spöken! Alla, har flyttat till
Thailand.

Tack för dina fina essäer som florerar på forumet Nisse. :D Var får du allt ifrån.

På frågan om spöken så måste jag hålla med dig. Det finns inga spöken kvar i Sverige om man inte räknar med högerspöket förstås.

Frågar man min yngsta dotter så finns det inga spöken i Thailand. Alla finns på mormors vind i Sverige :nod:

Det finns spöken

Har man sett och hört spöken så är man övertygad om att de finns. Jag har det och tycker inte det är nåt märkligt med det. De som däremot inte har "förmågan" att se vill förstås göra narr av allt. Men det beror nog mest på rädsla och osäkerhet.
Jag hade en nära vän som förolyckades i Thailand och som uppsökte mej för att ta farväl. För mej var det en " overklig " men fin upplevelse.
Många tycker att man är tokig då man berättar om sånt men det är nog mest för att de är osäkra om det faktiskt kan vara möjligt.
Jag har accepterat min förmåga och mår inte dåligt av det.

Har även vid flertalet tillfällen blivit " förvarnad " när någon kommer att dö.
Det tycker jag däremot är svårt att hantera eftersom jag inte vet vem det kommer att drabba. Vanligen avlider denna person efter två dagar.
Observera att jag har " starkare " upplevelser i Thailand än i Sverige.
Varför vet jag inte. Skulle vara intressant om det finns fler här som upplevt liknande fenomen men det är förstås lätt att bli idiotförklarad...

Känner att jag måste svara på ditt inlägg.
Om man inte har förmågan att känna spöken så är man alltså rädd och osäker.
Har du någonsin funderat över att det kanske är rädsla och osäkerhet som skapar spöken.
Hur kommer det sig att vissa kulturer har fler spöken än andra? Borde inte antalet spöken vara samma överallt?
Har du funderat över att din 'förmåga' kan ha andra orsaker än spöken?
Det är en gammal sanning att när människan inte förstår vad som händer tror hon på övernaturliga saker. Stenåldersmänniskorna visste inte vad åska och blixtar var. För dom var det en form av spöken. Idag vet vi och idag är det INGEN som tror att det är spöken.
Fortsätt fundera, det finns mycket som är konstigt i vår värld, det kan jag hålla med om.

Du har helt rätt i att det man inte förstår förnekar man eller försöker förklara med det som man har i sin kunskapssfär.

Det har ingen betydelse om det är blixtar, ljusklot eller spöken.

Skulle hellre säga parapsykologi än spöken då det är en mer heltäckande term ur västerländsk synvinkel, när det gäller parapsykologi har det i mänga västerländska länder plöjts ner miljarder av försvars budget i försök.

Slutsats, både styrande och höga befäl i västerländska armeer kan sägas tro på spoken, eller åtminstone tar det på allvar i någon form.

Själv så har jag svårt att de varför det skulle bortförklaras som enbart en fantasivärld för dårar, för då är jag tvungen att erkänna att jag är en av dårarna.

För runt 25år sen så låg jag själv hemma med 40graders feber och råkade ut för något som betecknas utanför kroppslig upplevelse.
Var då ihop med en tjej som var på en fest vi båda skulle gått på.

Jag såg tjejen under denna utanförkroppsupplevelsen på en platts flera mil från där festen skulle vara, det var en intensiv upplevelse som jag själv avfärdade med att jag låg i hög feber.

Hur som så var jag bättre dagen därpå, så jag stack hem till tjejen och frågade hur festen hade varit. Bra sa hon.
Efter det så frågade jag om hon verkligen varit på den festen, varpå jag började att beskriva en del av dett jag sett.
När jag berättat klart så var hon likblek och ville nästan inte prata om det, hon sa bara att det jag berättat för henne stämde.

Det var detaljer som bara hon och en annan visste.

Behöver nog inte tillägga att det sen var slut mellan henne och mig.

Har fått föraningar om händelser både före och efter den händelsen, jag kan inte förklara hur det fungerar.

Men vet att jag verkligen inte är den enda i min omgivning som upplevt liknande saker, kan vara att dom pratar med mig om upplevelserna då dom vet att jag inte kommer att kalla dom för idioter, dårar eller liknande.
Något jag vet en del andra skulle göra utan att tveka då dom kanske förnekar, elller kanske inte har förmågan.

Vi i västvärlden är notariska förnekare till det vi inte kan förstå, lika lite som vi i grunden verkar vilja förstå övriga medmänniskor.

Det brukar kallas att vi pratar skit om varandra, en liten folksjukdom i sig själv. Som tyvärr i mycket grundar sig i okunskap eller ovilja att vilja förstå.

Vi ju alla olika, å skönt är det...

PeeYai
Att det skulle upplevas starkare i Thailand ser jag inte som omöjligt.
Det kan enkelt vara att inte lika många förnekar det för oss okända/oförklarliga så att känslan blev starkare.

Vi lär oss aldrig förstå det okända om vi inte med öppet sinne först lär oss att acceptera det.
Vi skulle aldrig lärt oss vad en atom är, atom är i sig själv ett felaktigt namn då atomen inte är odelbar villket namnet atom antyder.
Atom kommer ifrån latin där det betyder odelbar.

När atomen fick sitt namn så trodde vi att den var odelbar, vi kunde inte se längre.
Idag så vet vi att den består av positroner, elektroner och neutroner. Dessa i sin tur består av kvarkar med färg, smak, laddning och spinn. Om dom är dom minsta beståndsdelarna? Troligen inte!

Vi vet en massa om en massa, men ack så lite vi egentligen vet.
En droppe i havet mot vad som finns att veta...

Vi kan inte förkasta något som vi inte har full kunskap om, gör vi det så tappar vi kunskapen..

Fortfarande så vet jag inte vad det är, det som jag upplevt personligen.
Kan bara inte förneka det, jag har ju upplevt det.

Kyrkan förnekade Kopernikus kunskap om att jorden skulle vara rund. Dom sa att den var platt. Dom fick honom att offentligt avsvära sig kunskapen genom kyrkans heliga tortyr woaww... Power....

Om dom mötts halvvägs så hade både kyrkan och Kopernikus haft rätt då jorden har en svag diskusform.

OK! Tillräckligt med dravell...

Ahaaa ! Ett spännade men gammalt ämne. Jag tycker thailändare är ganska vidskepliga av sig. Det finns exempelvis hus att köpa jättebilligt där det sägs att det spökar. Ha ha

Då kan man göra fynd då! Om det är elaka spöken, så kan man be om hjälp från sina släktspöken :-)
Och om jag får några barn, som är rädda för spöken, så kommer jag att säga åt dem att be släktspökena att köra bort spöken, som de är rädda för, så jag slipper få dem i min säng :-)

Tyvärr för mig så finns det nog inga hus till salu i skick och enskilt placerat som jag vill ha det, om de inte kostar mycket mer än vad jag har råd med. Jag vill ändå inte ha något flott "slott". Fast efter bythailändares mått så är mina byggplaner kanske ett "slott" :-)

Hur är det- Brukar thai tro att majoriteten av spökena är elaka?

Folk i familjen ar faktiskt radda nar nagon i byn har dott exempelvis. Man tycker sig h**a den avlidne "ga igen", hundarna skaller obefogat etc. Sa visst ar man vidskepliga (eller ar det kanske sa att vi har fel)? :-\

Berralund :wai:

"Berralund " sa:
Folk i familjen ar faktiskt radda nar nagon i byn har dott exempelvis. Man tycker sig h**a den avlidne "ga igen", hundarna skaller obefogat etc. Sa visst ar man vidskepliga (eller ar det kanske sa att vi har fel)? :-\

Berralund :wai:
Själv kan/har jag INTE** se spöken (=andar) men jag är övertygad* om att det finns människor som ser. Ofta kan småbarn se, innan de "tränar bort" det då föräldrar säger åt dem t ex att de bara fantiserar. Att djur märker dem är väl bevis att de finns? :)

MEN inom "övernaturligt" finns det även många myglare, vilket ställer till det för de, som verkligen ser/känner/hör.

(((*Jag tror på förklaringen som medierna i "Det okända" ger d v s att det är någon sorts energier. (Levande människan består ju också av mest hålrum med energier som håller ihop atomerna :)

(((**Men jag kan titta in i framtiden, vilket jag inte hade en aning om innan jag testade efter att jag läst en bok om hur amerikanska och ryska militärforskningspengar gick till sådan forskning, och då provade jag själv. Jag lät även två, som var helt övertygade om att det inte går, kolla då jag gjorde det, och de blev chockade :) Amerikanska forskarna sa att s g s alla människor kan göra minst en sorts "övernaturligt". (T ex tankeläsning, tidsvandring, påverka materia med tanken. Många mödrar har känt på sig då deras barn varit i fara, fastän de varit mil bort...)

Edit: Jag förstår om de är rädda för andar till personer, som inte gillade dem då de levde :) men varför är de rädda för vänliga släktingar? De är ju där för att hjälpa dem.

Min kompis svärföräldrar bor i Rom klao (BKK)

När svärmodern dog, då slutade grannfrun komma in i huset, tidigare var hon i huset varje dag, dom var ju bästa vänner och gjorde allt tillsammans. Men hon vägrade gå in i huset efter begravningen. Hon säger att hon är rädd för spöket. Grannfrun står utanför och ropar in i huset när hon vill något...Konstigt som sagt att vara rädd för snälla spöken ::)

"legolas " sa:
Jag skall inte göra någon ledsen nu, men jag är 100% övertygad om att när vi dör, så dör hela maskinen med hull och hår med ben och allt.

Vi ruttnar, vi ätes upp av maskar och det enda vi kan göra åt detta är att försöka att inte bli bortglömda för snabbt!!
Ja, vi blir maskföda,
MEN hur förklarar du:
/riktiga medier kan ofta tala om sådant, som de omöjligt kan ha vetat, om inte "andefarmor" talat om det?
/Vad är det, som djuren tittat på i rummet och blir skraja för då, när vi inte ser något? :)

Jag håller med dej Legolas, är man död så är man.
Jag tänker mer på mina anhöriga, bättre att dom är kremerade så slipper maskarna äta upp dom.

"legolas " sa:
Nä det där med spöken och annat trams, det är för Er andra, jag är alldeles
för "nykter" kanske är fel ord, men jag är nog för "klarsynt".
Men jag respekterar vad ni än tror på, upp till var och en..
Du svarade inte på hur din åsikt går ihop med de händelser, som övertygade mig. (=Medierna vet UDDA saker. Djuren ser något, som vi inte ser.)

"legolas " sa:
Lunkan, tyckte faktiskt inte att det var något att svara på där sorry..... men ser att du refererar till djuren och att de "ser" något som vi inte "ser".....

ja säkert! De "ser" mängder av saker som vi inte "ser". människan är ju något av det mest dåligt konstruerade djur som jordklotet har sett. Vi ser sämst av alla djur med ögon, vi hör sämst av alla djur med öron. OK jag vet att flera andra arter hör dåligt, men de fokuserar mer på luktsinnet. Och vi har söämst luktsinne av alla djur kanske..

Så när djuret människan noterar att hunden Fido reagerar på något i Ett rum, så tror vi oss veta genast vad hunden reagerar på. Hunden kan lika gärna reagera på ett ljud utanför rummet, utanför huset. Hans hörset är ENORM, vi kan inte ens fatta det. Så att blanda in djuren i Spökerierna är HOLLYWOOD, inget annat.

För övrigt så anser jag att vi dör, multnar bort och det är det med det!! Resten är bara en försköning av vår tillvaro, där vi vägrar att acceptera slutet.. Finn frid istället för för sagor...
Har du aldrig sett någon dokumentärfilm där djur reagerat och tittat på en specifik punkt i rummet?
Plus medier har sagt saker som de omöjligt kunnat ta reda på med research. Hur skulle de kunnat det annars?
(INTE sådant som myglarna gör alltså, säger allmänna saker eller kollar reaktioner för att se om de GISSAT rätt, utan de som verkligen får info på något sätt, som jag INTE kan.)

DESSUTOM har det MÄTTS upp tydliga temperatur- och/eller energiskillnader där djur/barn/medier visat att det finns något. (Lägre temperatur, högre energi.)

Har ni inte tänkt på att djur har en speciell känsla för faror? Hur många land-djur dog i tsunamin 2004. Elefanterna och andra djur varnade långt innan tsunamin slog till, och flydde till högre mark.

Jag tror inte på spöken men det har hänt lite konstiga saker senaste tiden i min lägenhet,

En natt så satts vattenkokaren på automatiskt, som jag fortfarande inte förstår hur den kan ha gjorts då jag alltid drar ur kabeln ur väggen och om man glömmer dra ut kabeln behöver man trycka på en knapp för att sätta på vattenkokaren.

Igår när jag och damen var och handlade lite grönsaker en snabbis, så lämnade jag tv på. När jag kom hem så var digitalboxen avstängd och fjärrkontrollen låg upp och ner på kantet av bordet där jag är hundra på att den inte låg innan vi gick och speciellt inte upp och ner.

Hundar och katter som man oftast har hemma som husdjur har mycket bättre lukt,hörsel,syn än oss människor. Så vad dom reagerar på är ganska svårt att veta. Och sen vad dom tittar på är ju svårt också då dom kan titta rakt in i mitten av ett rum när de koncentrerar sig på att höra någonting utanför huset kanske?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp