Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

 
Det var den vitaste byggnadsarbetaren som jag sett i Thailand:D

Skönt att se att det är fler än jag som väljer att ha olika plattor. Det blir juh unikt så det stänker om det, ingen kommer att kunna ha lika dant:). Använder man dessutom utgående plattor från sortimentet så är man helgarderad:D

Hur lägger du klinkersen? Är det thaistyle eller på riktigt (med den där fyrkantstandade "spateln")? Har sett att det kommer mer och mer prylar till klinkers, både vad gäller fogmassor och faktist den där "spateln" (kommer inte på vad den heter) som man drar runt fogmassan med och lämnar ränder efter sig.
Du menar kanske tandspackeln?
 
Det var den vitaste byggnadsarbetaren som jag sett i Thailand:D

Skönt att se att det är fler än jag som väljer att ha olika plattor. Det blir juh unikt så det stänker om det, ingen kommer att kunna ha lika dant:). Använder man dessutom utgående plattor från sortimentet så är man helgarderad:D

Hur lägger du klinkersen? Är det thaistyle eller på riktigt (med den där fyrkantstandade "spateln")? Har sett att det kommer mer och mer prylar till klinkers, både vad gäller fogmassor och faktist den där "spateln" (kommer inte på vad den heter) som man drar runt fogmassan med och lämnar ränder efter sig.
Det är en avancerat trickfoto;)
Skulle inte klara och jobba i den värmen.
Arbetet kostar inte mycket heller så det är inte värt och göra något själv mer än klippa och vattna gräset.
 
I inlägg #157 på bilden där man ser vask o spis, så ser man att golvet inte är färdigt. Jag trodde dom gick hem för dagen men det var värre än så. Klinkersen tog slut:confused:.
Problemet med att köpa utgående partier är att dom just är -utgående... Vi körde runt på alla möjliga tänkbara ställen som säljer klinkers men utan att hitta dessa igen:(

Så vi fick improvisera o köpa ngt annat o lägga där:oops:.
Då kan vi anse att projektet är avslutat, det blir inga fler bilder:D:D:D.
Men inget ont som inte har ngt gott med sig. Vi hittade klinkers som är lite "ruggade" och mindre hala, vilket kan passa vid vasken och inte minst vid spisen så man inte halkar när man håller på med en varm kastrull efter att ha slabbat i vasken. Det krävs inte mycket vatten på klinkers för att halka när man går barfota.
Mindre estetiskt, men lite säkrare (måste trösta mig med ngt;)).

Vi svenskar är väl ganska vana att hålla vattnet i vasken när vi håller på, men till min exfru (som var extrem med att slabba) sa jag att hon är som en anka:D. Hela badrummet var vått efter hon borstat tänderna:confused:
För er som aldrig har haft ankor hittade jag en snutt på youtube. Klicka fram till 2.05 då den första biten är ointressant.

 
Måste också nämna om plåttaket.

Skulle gärna vilja ta temperaturen på folien, för det är imponerande hur effektivt det är. När jag känner med ovansidan på handen så uppskattar jag tempen till inte över 40 grader trots det är gassande sol direkt på taket. En vanlig takplåt (utan isolering) kan man nästan bränna sig på.

Ska kolla om det går att köpa en sådan termometer man riktar mot källan och den läser av temperaturen för ett rimligt pris. Har i bakhuvudet att den kostar inte så många hundralappar på typ Claes Olsson eller Biltema.

EDIT:
Hittade denna. Den kommer säkert att duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Infrarod-termometer-2000033496/
 
Kompisen
Några bilder från ett projekt som min bästa kompis står för. Han ville helt enkelt hjälpa en god vän till ett drägligare boende. Idén var ett litet prefab-hus med ett thaikök. Hon fick en budget men redan när de första bilderna på köket kom så var det ingen vild gissning att budgeten skulle spricka. Nåja. Det är bara pengar. Kommer till en del påbyggnader på huset och en del annat. Vi flyger ner den 20/11 med Thai, cattle class, (har köpt dyna av memory foam) till UBP via BKK. Sedan en dryg timmas bilresa ut i spenaten. Byn ligger i Sisaket, c:a två mil från staden Sisaket .

"Uteköket"
upload_2017-11-8_19-26-10.png



upload_2017-11-8_19-25-23.png

35m2 som byggs ihop med bostaden...

upload_2017-11-8_19-24-44.png



upload_2017-11-8_19-23-46.png


Får se hur långt de kommit när vi kommer ner...


Kompisen, som betalar kalaset, fick denna bild idag;

upload_2017-11-15_11-24-59.png


Det har tagit fyra veckor så här långt. Får se på tisdag när vi kommer ner hur långt man kommit...
 
Måste också nämna om plåttaket.

Skulle gärna vilja ta temperaturen på folien, för det är imponerande hur effektivt det är. När jag känner med ovansidan på handen så uppskattar jag tempen till inte över 40 grader trots det är gassande sol direkt på taket. En vanlig takplåt (utan isolering) kan man nästan bränna sig på.

Ska kolla om det går att köpa en sådan termometer man riktar mot källan och den läser av temperaturen för ett rimligt pris. Har i bakhuvudet att den kostar inte så många hundralappar på typ Claes Olsson eller Biltema.

EDIT:
Hittade denna. Den kommer säkert att duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Infrarod-termometer-2000033496/
Måste också nämna om plåttaket.

Skulle gärna vilja ta temperaturen på folien, för det är imponerande hur effektivt det är. När jag känner med ovansidan på handen så uppskattar jag tempen till inte över 40 grader trots det är gassande sol direkt på taket. En vanlig takplåt (utan isolering) kan man nästan bränna sig på.

Ska kolla om det går att köpa en sådan termometer man riktar mot källan och den läser av temperaturen för ett rimligt pris. Har i bakhuvudet att den kostar inte så många hundralappar på typ Claes Olsson eller Biltema.

EDIT:
Hittade denna. Den kommer säkert att duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Infrarod-termometer-2000033496/
 
Måste också nämna om plåttaket.

Skulle gärna vilja ta temperaturen på folien, för det är imponerande hur effektivt det är. När jag känner med ovansidan på handen så uppskattar jag tempen till inte över 40 grader trots det är gassande sol direkt på taket. En vanlig takplåt (utan isolering) kan man nästan bränna sig på.

Ska kolla om det går att köpa en sådan termometer man riktar mot källan och den läser av temperaturen för ett rimligt pris. Har i bakhuvudet att den kostar inte så många hundralappar på typ Claes Olsson eller Biltema.

EDIT:
Hittade denna. Den kommer säkert att duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Infrarod-termometer-2000033496/[/UOTE]
Ja den kan du ha mycket användning för tex kplla tempen på öl,väggar ,mat ,febertermometer +++ ja bara lite till
 
Måste också nämna om plåttaket.

Skulle gärna vilja ta temperaturen på folien, för det är imponerande hur effektivt det är. När jag känner med ovansidan på handen så uppskattar jag tempen till inte över 40 grader trots det är gassande sol direkt på taket. En vanlig takplåt (utan isolering) kan man nästan bränna sig på.

Ska kolla om det går att köpa en sådan termometer man riktar mot källan och den läser av temperaturen för ett rimligt pris. Har i bakhuvudet att den kostar inte så många hundralappar på typ Claes Olsson eller Biltema.

EDIT:
Hittade denna. Den kommer säkert att duga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Infrarod-termometer-2000033496/
Den andra effekten av denna isolering är att den dämpar ljudet vid slagregn också.
Så det blir att skaffa en bra ljudmätare också. 555
 
Den är för stora plattor
Nu finns det ju olika storlekar på tänderna beroende på vilken tjoklek höjd du vill ha på limmet.
Om du vill ock det är ojämt under lag så kan du mycket väl ha denna spackel som är på bilden till 10 10 plattor.
Har inget med storleken på plattorna att göra.
 
Nu finns det ju olika storlekar på tänderna beroende på vilken tjoklek höjd du vill ha på limmet.
Om du vill ock det är ojämt under lag så kan du mycket väl ha denna spackel som är på bilden till 10 10 plattor.
Har inget med storleken på plattorna att göra.
Skojade för Pjodd skrev om en triangelformad plastskrapa och den på bilden en redig verktyg. :rolleyes::p
 
Någon tandspackel har inte jag sett i Thailand men det ser ut att fungera utan också.
Många tunga bilar på uppfarten utan att spricka
 
Någon tandspackel har inte jag sett i Thailand men det ser ut att fungera utan också.
Många tunga bilar på uppfarten utan att spricka
Fast där har du betong inte plattor väl?
Jag köpte tandspackeln och visade demo i köket när jag satte upp kakel.
Det var uppskattad men när jag sa att det är bättre med fix än cement då gick det för långt tror jag :p
 
Fast där har du betong inte plattor väl?
Jag köpte tandspackeln och visade demo i köket när jag satte upp kakel.
Det var uppskattad men när jag sa att det är bättre med fix än cement då gick det för långt tror jag :p
Som jag visat i tidigare bild så är det klinkers och rejäla plattor inte så tjocka men rätt gjort så håller det.
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp