Bygga klädförvaring till hus i Thailand. Snickra Lite.

Jag tycker om att småsnickra lite. Tänkte bygga en klädkammare då sovrummet är stort nog.

Regla upp en mellan vägg. Var köper man dörr, reglar, skivor, trä list eller annat material?
Jag har kikat på PRO HOME (Chiangmai) och där finns mycket men inte allt.

Jo, EV klädskåpen är nog effektiva och ser bra ut. Men vi har så stort sovrum så jag tänkte det skulle bli riktigt praktiskt och förhoppningsvis snyggt då det ryms en klädkammare. Trä var bara att släppa...alltså projekt trä nej. Toffeln i mig tog vid. Å hon segrade. Detta efter 3 st Chang. men enligt Långeman är jag vinnare.

Nu skall det komma en händig handverkare och enligt min ritning regla i någon sorts järn på golv och väggar. Samt förbereda för en 80 cm skjutdörr. 2500 bath ville han ha för arbetet och materialet......kan det verkligen stämma? 8 st reglar 240 höjd * golvreglar + skruva ihop de. Vägg skivorna tillkommer. Tunga som faan då typ 8 mm spånplattan ej dög. Nåt gips material tror jag. Än en gång kan detta verkligen stämma?

Poängen var ju att du skrev att du tycker om att snickra och ville ha lite tips för att skrida till verket, men nu har allt blivit så mycket enklare efter att hon har klargjort att det är klädskåpet som är poängen och så ska det dessutom komma en hantverkare och göra jobbet. ;)

Hä.......bara ändra sig om det blir bättre.....men klädkammare blir det inte - klädskåp. Skälet att jag vill göra en klädkammare är att vi har utrymme och dels på nåt sätt hamnar allting utanför klädskåpet på golvet.....på sängen osv...å lite skall jag nog "pota" själv...men stommen i järn kommer vi att läja för.

Det var en generalisering utan dess like.

Det tror jag inte på.

Senast redigerad av en moderator:
Över 100 stora cannabis plantor . Det blev polisens fynd i Göteborg

www.gp.se/nyheter/göteborg/1.106614-odlade-cannabis-i-soverummet

2990500720.jpg
Vad har detta med klädförvaring att göra?

Hä.......bara ändra sig om det blir bättre.....men klädkammare blir det inte - klädskåp. Skälet att jag vill göra en klädkammare är att vi har utrymme och dels på nåt sätt hamnar allting utanför klädskåpet på golvet.....på sängen osv...å lite skall jag nog "pota" själv...men stommen i järn kommer vi att läja för.

Det är inget fel på byggmetoden, men man ska inte underskatta värdet av en hobby och att göra saker man tycker om. :)

2500 för hans arbete och allt material i järn ingick utom två plattor 2400*1200 väggmaterial som vi betalar 399 bth/st på Global för. Jag tyckte, hans offert eller vad det heter här, det var skitbilligt.....så snickarlusten försvann......

troligen har de inför ROT även här.......
Billigt men vad du gör så berätta inte det för hantverkaren, vill han ha 2500 baht så är det precis vad du ger honom, ingen dricks men du kan ju bjussa på ett par Leo om han gör ett bra jobb.
Lämnar du dricks höjer han priset till nästa gång.

Stålreglar är ju bra men jag förstår inte varför du inte kan bygga väggarna i trä?
Målade gipsskivor e ju inte direkt snyggt, speciellt då inte en enda jäkel i Thailand kan spackla.
Är det termiter du är rädd för så är det ju bara att behandla träet innan och efter du sätter upp det.

• Like
Reactions: jp
Billigt men vad du gör så berätta inte det för hantverkaren, vill han ha 2500 baht så är det precis vad du ger honom, ingen dricks men du kan ju bjussa på ett par Leo om han gör ett bra jobb.
Lämnar du dricks höjer han priset till nästa gång.

Stålreglar är ju bra men jag förstår inte varför du inte kan bygga väggarna i trä?
Målade gipsskivor e ju inte direkt snyggt, speciellt då inte en enda jäkel i Thailand kan spackla.
Är det termiter du är rädd för så är det ju bara att behandla träet innan och efter du sätter upp det.

Om du hade läst hela tråden, så hade du kanske förstått, varför man inte använder träreglar. Det är en klädkammare i Thailand det handlar om.
Själv skulle jag använda plåtprofiler, men det är jag.

Om du hade läst hela tråden, så hade du kanske förstått, varför man inte använder träreglar. Det är en klädkammare i Thailand det handlar om.
Själv skulle jag använda plåtprofiler, men det är jag.
Om du hade läst mitt inlägg 2ggr innan du svarade så Kanske du hade förstått att jag var för plåtreglar men emot gipsväggar. Målad gips kan aldrig bli lika snyggt som träväggar men det är min smak.

Senast redigerad av en moderator:
Om du hade läst mitt inlägg 2ggr innan du svarade så Kanske du hade förstått att jag var för plåtreglar men emot gipsväggar. Målad gips kan aldrig bli lika snyggt som träväggar men det är min smak.
Är inne på samma sak. Men jag väntar på dessa reglar........i plåt/metall.....inspirationen är förnärvarnade borta...o kreativiteten också...

inspirationen är förnärvarnade borta...o kreativiteten också...

Det har jag sett att det händer för många i Thailand, och det gjorde det lite extra trevligt att se din inledning av tråden.

Du kanske kan försöka hitta något annat, och kanske helst något som din partner inte kommer att lägga sig i genomförandet av alltför mycket? ;)

Finns massor att göra där uppe. Du kan ju snickra något annat, eller annars finns det ju fiske, gå turer, radionstyrt osv. Quadcopter är ganska populärt nu för tiden, och det finns många projekt på internet där men t. ex. kan bygga sin egen. Om du gillar radionstyrt då förståss. :)

• Like
Reactions: jp
Det har jag sett att det händer för många i Thailand, och det gjorde det lite extra trevligt att se din inledning av tråden.

Du kanske kan försöka hitta något annat, och kanske helst något som din partner inte kommer att lägga sig i genomförandet av alltför mycket? ;)

Finns massor att göra där uppe. Du kan ju snickra något annat, eller annars finns det ju fiske, gå turer, radionstyrt osv. Quadcopter är ganska populärt nu för tiden, och det finns många projekt på internet där men t. ex. kan bygga sin egen. Om du gillar radionstyrt då förståss. :)

Förstår verkligen inte problemet, har ni verkligen dessa problem om ni vill genomföra nåt?? Ok vi diskuterar om nåt skall genomföras men be om lov och att andra Thai skall lägga sig i och vara med och bestämma.
Aldrig! Om någon släkting eller annan Thai kommer här och lägger sig i vårat liv tar det hus i helvette och det vet dom av erfarenhet så dom håller sig undan våra beslut.
Dom har inget med våra livsbeslut att göra, dom ringer och frågar om dom får komma på besök innan, dom har slutat tigga pengar vilket känns bra.
Samma gäller från min sida farsan och dom har inget med våra beslut att göra och dom har med lärt sig hålla käft men tigger kanske lite mer men kallar det låna ;)

Förstår verkligen inte problemet, har ni verkligen dessa problem om ni vill genomföra nåt?? Ok vi diskuterar om nåt skall genomföras men be om lov och att andra Thai skall lägga sig i och vara med och bestämma.
Aldrig! Om någon släkting eller annan Thai kommer här och lägger sig i vårat liv tar det hus i helvette och det vet dom av erfarenhet så dom håller sig undan våra beslut.
Dom har inget med våra livsbeslut att göra, dom ringer och frågar om dom får komma på besök innan, dom har slutat tigga pengar vilket känns bra.
Samma gäller från min sida farsan och dom har inget med våra beslut att göra och dom har med lärt sig hålla käft men tigger kanske lite mer men kallar det låna ;)

Ungefär samma här, men jag har iofs aldrig behövt skälla ut någon. Räcker att helt enkelt bara säga nej om man ställs inför något krav som känns fel tycker jag. ;)

Är inte Quadcopter förbjudet i Thailand, eller minns jag fel?

Ungefär samma här, men jag har iofs aldrig behövt skälla ut någon. Räcker att helt enkelt bara säga nej om man ställs inför något krav som känns fel tycker jag. ;)

Ja många säger så, men sen kanske frugan sätts på en påtryckning i bakgrunden som man inte känner till och kanske krävs att man själv ryter till för dom skall förstå att dom skall inte pressa henne det kommer dom ingen vart med.

Man måste tydligt visa att här är ingen valsare och det är inte bara att gå och köpa något och sen tro att farangen betalar.
Här belånade dom hus och mark, jag löste ut dom 40.000 bath i Mars det kostade dom chanotte och hus överskrivet i min frus namn.
Dom har inte frågat mig om en bath sen dess då dom förstod att jag ger men tar.

Är det ju ingen skillnad dom bor kvar vill bara undvika framtida arvstvist med brodern.

Men annars tänkte jag mest på hemma måste ni fråga om lov om allt? Ok att man kan fråga vad frugan tänker men mest gör jag var jag känner för men känner ju inom mig om något är olämpligt och då skiter jag i det.
Men fråga om lov?

Och skall jag bygga om lägger hon sig inte i vad vi skall bygga med hon vet att jag har bättre kunskap inom området.
Samma brukar hon beklaga sig över vänninnor som beklagar sig över sina farang makar att dom inte kan ta beslut och är avundsjuka på min fru som har en make som tar beslut och tar hand om fru och barn fixar allt och bestämmer lite hemma.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar