Ska man bygga ett thaikök till sitt svenska hus?

och min förhoppning är att sonen blir en av dom ingeniörer när han blir äldre, han visar goda tendenser på just det.

Kanske beror lite på vilka anlag han har, dina är ju inte aktuella mer än kanske i form av social påverkan, de genetiska kommer ju ifrån de som lämnat spermierna och äggen.... Men visst är väl den pojken alldeles för liten för att du skall kunna se en ingeniör i honom.....

Kanske beror lite på vilka anlag han har, dina är ju inte aktuella mer än kanske i form av social påverkan, de genetiska kommer ju ifrån de som lämnat spermierna och äggen.... Men visst är väl den pojken alldeles för liten för att du skall kunna se en ingeniör i honom.....
Man kan väl se tendenser i intresse av att bygga, skapa och skall ha reda på hur allt byggs upp, sen är han ju bara barnet och allt kan förändras, han kan lika gärna bli en gangster. Sen som förälder ser man la alltid det positiva och hur bra ungen är 55555.
Och jag är inte dum i huvudet jag vet mycket väl att han inte har mina gener, tror du jag är helt urblåst så du måste förklara det eller? Nästan så man kan tro du är det som tror dig behöva förklara allt?

Senast redigerad av en moderator:
Man kan väl se tendenser i intresse av att bygga, skapa och skall ha reda på hur allt byggs upp, sen är han ju bara barnet och allt kan förändras, han kan lika gärna bli en gangster. Sen som förälder ser man la alltid det positiva och hur bra ungen är 55555.
Och jag är inte dum i huvudet jag vet mycket väl att han inte har mina gener, tror du jag är helt urblåst så du måste förklara det eller? Nästan så man kan tro du är det som tror dig behöva förklara allt?

Ja, har man fallenhet för att bli ingenjör så har man det och kan utnyttja sin utbildning.

Det är lite som med idrottare.
Det spelar ingen roll hur mycket skidåkning eller ishockey jag hade tränat. Jag hade aldrig blivit någon Foppa eller Gunde Svan.

Jag hade säkert fått mig något diplom som visar att jag var värdens mest utbildade skidåkare, men oavsett så hade en 180:e plats i valfritt OS varit enbart en 180:e plats.

Grabben verkar ha intresse och fallenhet och en lust att förstå VARFÖR det fungerar.
ATT det fungerar är sekundärt för honom idag.

Tror grabben med hjälp av sporrande och inflytande från dig kommer att lyckas.

När du målar upp en verklighet som jag inte alls kan se faktiskt. Du "ser" att den lille pojken har anlag till att bli ingeniör, bra gjort. Men jag tvivlar att du kan se speciellt mycket alls i den åldern på ett litet barn.. tror nog mer det är kärleken till modern, som du pratar om, än pojken faktiskt..
Man kan se rätt mycket på en 7 åring, snart 8 om man öppnar ögonen och umgås mycket med barnet.
Vad han skall bli är upp till honom när det är dags för arbetslivet, han gör bra ifrån sig i skolan och fick beröm lärarna när vi var på kvartsamtal, här är utlåtande från hans huvudlärare.
Screenshot_20170215-104023.png

När du målar upp en verklighet som jag inte alls kan se faktiskt. Du "ser" att den lille pojken har anlag till att bli ingeniör, bra gjort. Men jag tvivlar att du kan se speciellt mycket alls i den åldern på ett litet barn.. tror nog mer det är kärleken till modern, som du pratar om, än pojken faktiskt..

Utan att vara dryg.....

Men jag både tror och hoppas att Jonas känner ungen bättre än vad du gör.
Kan en liten unge jonglera i 3års ålder så kan man lugnt konstatera att ungen har ett bra bollsinne.

Man kan även se andra "gåvor" och fallenheter så länge barnet har uppnått en någorlunda ålder och inte är ett spädbarn.

Givetvis kan allt utveckla sig dåligt genom uppväxten och det kan gå riktigt illa för klipska barn. Men talangen har dom oavsett vad som händer. Talang försvinner inte, träning försvinner.

Intelligenta människor utan stimulans kan mycket väl sluta som narkomaner eller alkoholister om dom blir understimulerade. Finns många fall av dessa.

Grattis Jonas...
Men dom kysser fortfarande INTE i den thailändska kulturen.... och inte ens i det thailändska köket, så nu är vi ON TOPIC igen då..

Grattis Jonas...
Men dom kysser fortfarande INTE i den thailändska kulturen.... och inte ens i det thailändska köket, så nu är vi ON TOPIC igen då..

Det finns väl inte heller några kulturlagar om att man kysser i Sverige heller.
Det kysses säkert en hel del i Thailand när ingen ser.

Om man nu anser att det kysses i svensk kultur, hur länge har denna kulturen existerat?

Kysstes man offentligt 1953 så kan jag tänka mig att det ansågs som horeri om man inte var gift.

Det kysses säkert en hel del i BKK bland dagens ungdomar, även om dom är väldigt mycket mer konservativa än svenskarna.

Självklart man ser drag hos barn tidigt i livet. Vår son är drygt åtta år. Han har gillat Lego, först byggda han enligt beskrivning. Ibland helt spegelvänt, som barn gör och skriver (svårt för oss vuxna) och sedan började han bygga egna saker, riktigt avancerade. Han gick lätt från en tanke till att bygga upp det.

Han vill bli uppfinnare och kan ha anlagen. Han är som mig vill lära sig för att förstå inte för att plugga, så lättast för logiska ämnen och svårare för språk där man måste trycka in kunskap.

Jag har ju problemet att jag kan ha svårt att förstå varför folk tycker enkla, i mitt tycke, logiska saker är så svåra att ta till sig. Klura ut och se lösningar är ju det roligast som finns.

När jag var 7 år så skulle jag bli Arkeolog när jag blev gammal, vet inte vad jag fick det ifrån bara att det var min dröm att jobba med då.
Så mycket som kan ändras innan man når arbetsför ålder ;)

Vad tror ni om att bygga ett thaikök i trädgården hemma i Sverige så man slipper allt matos inne? Är det någon som gjort det? Är det användbart? Sen kan man bränna chili så att grannarna hostar :)

Har du möjlighet till det , så JA:)
Jag struntade i både det och separat kyl i början (med min x-fru). Sedermera lyckades jag hitta en induktionshäll med tillhörande wokpanna (som alternativ till gas) där hon fick brassa sin chili på balkongen (den var stor).
Ett eget kylskåp (litet och utomhus) fick hon också där all illaluktande mat kunde sparas.
Annars över lag så hade vi fisk/ostron-såser och allt annat i det vanliga köket. Det var bara när "extrem mat" som tillagades där det fick bli utomhus.
Funkade hur bra som helst:)

När jag var 7 år så skulle jag bli Arkeolog när jag blev gammal, vet inte vad jag fick det ifrån bara att det var min dröm att jobba med då.
Så mycket som kan ändras innan man når arbetsför ålder ;)

Som arkeolog måste man vara mycket påläst;). Jag ville (vill knappt erkänna detta) när jag var ung bli präst. Morsan sa att det kunde jag inte bli för man måste vara mycket allmänbildad! Så mycket för det moraliska stödet hemifrån:(
Ta det med humor Jonas, för jag vet att ditt jobb kräver en jäkla massa utbildning. Och jag är superglad att jag inte blev präst. Ingen pedofilvarning på mig (jag var katolik) och tjänar bättre pengar som entreprenör:p

När man var liten så ville jag bli författare eller läkare.
Numera som vuxen närmare pensionåldern mäter jag miljondelar eller delar av my när jag kalibrerar mätverktyg och det är verkligen inte stimulerande.

Jag bor i en lägenhet och som vanligt i min senaste trerummare så bar jag vardagsrumsdörren och köksdörren till vindsförrådet för de ligger bara i vägen.
Nu funderar jag på att ta ner köksdörren.
Får nog prata med en tokdoktor först för det kommer och förändra mitt liv.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar