Du som är gift thai och har hus eller skall bygga hus i thailand,visste du......

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Du som är gift thai och har hus eller skall bygga hus i thailand och i händelse av din makes eller makas död så kan dennes familjen helt sonika flytta in utan att du kan göra något åt det.Eventuelt en uppgörelse i godo.Surt sa grisen.
 
Om den äkta hälften lämnar marken till sin utländske partner i ett testamente får man det. Däremot är det svårt att behålla marken i sitt namn, man kan ansöka om dispens (ger dom sällan) annars får man ett år på sig att sälja det. Testamentformulär finns på kommunhuset och stämplas även in där för en ringa kostnad. Man behöver inte skriva som formulär, går även bra med ett handskrivet testamente. Det viktiga är att det stämplas in på "Ampuren". Testamente kan naturligtvis även göras hos jurist om man har en mer "tillkrånglad familjesituation" (mycket dyrare).

För att vara helt säker, skriv även ett 30-års-leasingkontrakt med din partner, stämpla in det på Land Office.
Gör så här - å du slipper släkten :p
 
"Satefan " sa:
Bättre att hyra :thumbsup:, så slipper man sådana problem :nod:

Ja många gånger känns det så faktiskt. Nackdelen dessutom med husbygge är att man i regel låser sig vid en plats under sin vistelse där. Har många gånger sett bra priser på hus som uthyres. Själv tycker jag om att besöka nya platser så tror nog att ev husbygge får vänta...tror jag iaf ;)
 
Tillägg till vad som händer vid ev dödsfall: Jag - liksom många andra falanger - har gått på advokaternas info om att testamente är nödvändigt mellan gifta parter om en är thai.

Det är det inte, såvida mark och annat är inköpt efter man ingått giftermål. Allt som är inköpt efter giftermål tillfaller makan/maken automatiskt vid dödsfall. Mao behövs inget testamenten för att slippa släkten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp