Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

Det är inte så bra att ta kål på alla mikroorganismer. Vi är ibland för renliga och drabbas också av allehanda åkommor som thaijarna slipper för de har bättre immunförsvar.

Detta har du helt rätt i. Att leva i en steril miljö gagnar inte mänskligheten.
Det jag är ute efter är att enkelt kunna tvätta av rått kyckling/gris blod/saft med tanke på salmonella och trikiner. Finns säkert andra tråkigheter som man inte vill ha.
Men för övrigt så har men en fördel att kunna vara lite "skitig"

555 bara basic fysik, gasol är tyngre än luft;)
Jag vet att gasol är tyngre än luft, och så tänkte jag vara lite dryg och säga kemi inte fysik;)

Och så får jag inte ihop det:eek: En förenklad formel: Gasol=50% butan och 50% propan (ungefär, mer propan men...)
blir (C4H8+C5H10)/2=4,5C9H=(4,5*12)+(9*1)=63=63g/mol
Luft är ungefär 80% kväve och 20% syre, vilket jag får till 72g/mol

Förklara det med fysik för mig, nu blev det jobbigt;)

Tanken ska ju bara samla upp överflödet som inte rännorna orkar med..
Ja det förstod vi alla, du med ser det ut som. Menar du då att den inte behöver dimensioneras i förhållandet till inkommande flöde (dvs regn och takyta) och utgående flöde och tid som det regnar, eller hur tänker du nu?

Jag vet att gasol är tyngre än luft, och så tänkte jag vara lite dryg och säga kemi inte fysik;)

Och så får jag inte ihop det:eek: En förenklad formel: Gasol=50% butan och 50% propan (ungefär, mer propan men...)
blir (C4H8+C5H10)/2=4,5C9H=(4,5*12)+(9*1)=63=63g/mol
Luft är ungefär 80% kväve och 20% syre, vilket jag får till 72g/mol

Förklara det med fysik för mig, nu blev det jobbigt;)

Jag är också lite intresserad av svaret. All gas är inte tyngre än luft eller, någon kemist tror att även en fysiker fixar detta med, kan ha fel i o f s
:p

Så ser det ut här också på det flesta hus fast arbetsbord börjar komma mer och mer.
Annars är köket oftast längst in i huset eller utanför. När jag fick chansen att bygga ändrade detta till att bli ungefär som det var i Norden för femtio år sedan. Menar på landet
Köket första rummet.
Tycker det är betydligt lättare att jobba på bord än på golv och även Noi som har bott det mesta av sitt liv på stan har haft ett modernare kök.
Jag älskar att laga mat och har prioriterat detta till max, vi får se hur det blir.
Vi skall ha utekök också fast mera som en grill/rökningaplats och eventuellt en vedeldad ugn. Blir rätt intressant.
Annars föraktar inga lösningar bara de fungerar.
Där thaimaten ska tillagas bör man inte vara snål med kakel på eventuella ytor. Fett från stekoljor avlägsnas lättare då. Högtryckstvätt plus köksavfettningsmedel är något som fungerar. Att laga thaimat inomhus är inget att rekomdendera.

Diskmedlet kan ju vara problemet, här i Pattaya vet jag bara att det säljs i foodland, kanske har i någon annan butik med men på Big-C och Tesco har jag inte sett det.
Kommer inte ihåg vad det kostat.
Till huset på farmen köper maskindiskmedel, sköljmedel och salt på Home Pro i Chachoengsao där vi också köpte diskmaskinen. Kommer inte ihåg vad det kostar men inte särskilt dyrt.

Till huset på farmen köper maskindiskmedel, sköljmedel och salt på Home Pro i Chachoengsao där vi också köpte diskmaskinen. Kommer inte ihåg vad det kostar men inte särskilt dyrt.
OK.
Ja homepro har jag inte kollat i, det skall jag göra tack för tipset.

Jag skulle vilja hävda fysik eftersom vi pratar om lägesenergi, att ett ämne helatiden stävar mot att ha så låg energi som möjligt:)

I kemins värld kan vi titta på massan av luft där jag inte fick ihop din uträkning.
Kvävgas N2 väger 2x14=28g/mol
Syrgas O2 16x2=32g/mol
I ditt exempel N2 80%, O2 20% stämmer tillräckligt bra i vår överskådning.

0,8 x 28 + 0,2 x 32 = 22,4 + 6,4 = 28,8g/mol luft.

Nu har vi olika siffror att leka med;)

Har tidigare aldrig räknat på det, men gasolvarnaren i husvagnen var inte i taket som brandvarnaren.

Syrgasen är oxå tyngre än luft o det fick jag lära mig som barn när jag fick hjälpa att packa levande fiskfoder i stora lådor där vi sakta sprutade i syrgas.

Men det var mycket roligare att räkna på det här:)

Gasen har jag inte räknat på

Där thaimaten ska tillagas bör man inte vara snål med kakel på eventuella ytor. Fett från stekoljor avlägsnas lättare då. Högtryckstvätt plus köksavfettningsmedel är något som fungerar. Att laga thaimat inomhus är inget att rekomdendera.
Sant att man kan slabba rätt mycket men även bli lite mera civiliserad :rolleyes:
Här besökt många kök på större thairestaurang och de slabbar inte mera än en västerländskt gör.
Jag har valt huvudköket inne, slabba får dw göra utomhus :p
Ingen högtryck inomhus tack :confused:

Jag skulle vilja hävda fysik eftersom vi pratar om lägesenergi, att ett ämne helatiden stävar mot att ha så låg energi som möjligt:)

I kemins värld kan vi titta på massan av luft där jag inte fick ihop din uträkning.
Kvävgas N2 väger 2x14=28g/mol
Syrgas O2 16x2=32g/mol
I ditt exempel N2 80%, O2 20% stämmer tillräckligt bra i vår överskådning.

0,8 x 28 + 0,2 x 32 = 22,4 + 6,4 = 28,8g/mol luft.

Nu har vi olika siffror att leka med;)

Har tidigare aldrig räknat på det, men gasolvarnaren i husvagnen var inte i taket som brandvarnaren.

Syrgasen är oxå tyngre än luft o det fick jag lära mig som barn när jag fick hjälpa att packa levande fiskfoder i stora lådor där vi sakta sprutade i syrgas.

Men det var mycket roligare att räkna på det här:)

Gasen har jag inte räknat på
Kul att det finns en siffernörd till:D
Mitt ex. var falsk matematik, typ N4O som luft. kväve kemi är knepigt men det där finns inte tror jag:rolleyes:
Du dubblar på luften, varför? När jag tänkte en gång till så blir väl luft 14,4g/mol, eller?;) N2=14 och O2=16

Ok, nu känner jag mig ännu tryggare. Gasol sjunker till marken fort, men vid en gasolläcka så blir det, beroende på mängd naturligtvis, troligen någon eller några decimeter från golvet en perfekt blandning av luft/gasol för att antändas. Kan räcka med lite statisk elektricitet.

En evakueringsfläkt med en brytare som funkar på samma sätt som ett gaslarm, dom professionella går på syrgasnivån och är rätt dyra? Dagens teknikutveckling m.m. Jag tänker på fuktstyrda brytare till evakueringsfläktar från badrum och liknande. Jag köpte för många år sedan en fuktstyrd brytare på Clas Olsson för 19:-, en träpinne som svällde och slog till brytaren. Så genialiskt i sin enkelhet, fungerade i de åtta åren som jag bodde kvar där:)

Hur gör man något liknande för gasol? Hmm, ett projekt för någon;) kanske en affärsidé:)

Kul att det finns en siffernörd till:D
Mitt ex. var falsk matematik, typ N4O som luft. kväve kemi är knepigt men det där finns inte tror jag:rolleyes:
Du dubblar på luften, varför? När jag tänkte en gång till så blir väl luft 14,4g/mol, eller?;) N2=14 och O2=16

Ok, nu känner jag mig ännu tryggare. Gasol sjunker till marken fort, men vid en gasolläcka så blir det, beroende på mängd naturligtvis, troligen någon eller några decimeter från golvet en perfekt blandning av luft/gasol för att antändas. Kan räcka med lite statisk elektricitet.

En evakueringsfläkt med en brytare som funkar på samma sätt som ett gaslarm, dom professionella går på syrgasnivån och är rätt dyra? Dagens teknikutveckling m.m. Jag tänker på fuktstyrda brytare till evakueringsfläktar från badrum och liknande. Jag köpte för många år sedan en fuktstyrd brytare på Clas Olsson för 19:-, en träpinne som svällde och slog till brytaren. Så genialiskt i sin enkelhet, fungerade i de åtta åren som jag bodde kvar där:)

Hur gör man något liknande för gasol? Hmm, ett projekt för någon;) kanske en affärsidé:)

Jo nuffror är skoj men ibland lindar man i sig för mycket och får svårt att veckla ut det man letade efter 555

Luft i atmosfären är ingen kemisk förening, utan är en blandning av olika gaser där N2 är enskilt störst. Kväve utvinns ur luft av den anledningen.

Att jag tog ggr 2 är att atomerna inte svävar ensamma, utan som molekyler. Reaktionsformem är:
O + O --> O2 molförhållandet är 1:1:1 där O har atommassan 16 g/mol (den korrekta enheten är här u men det behöver vi inte fördjupa oss i;) )

En mol O2 blir således 16x2=32 g/mol

Ventilationshålet till gasen kan jag lika gärna skippa nu med eftertanke.
Vanlig elektrisk fläkt är lika dumt som att ha en gnisttändare där:oops: och självdraget som jag tänkte på är dömt att misslyckas då varm luft stiger och kommer göra att det kommer blåsa (om än lite) inåt istället:confused:
Den ända gången det kommer gå åt rätt håll är när solen gått ner o den kallare tyngre luften sjunker och vill söka sig ut.

Det får bli helt enkelt en gasvarnare. Blir nog bäst så. O placera den i utrymmet under spisen bredvid gasoltuben. Byta slang vart annat år så ska inget hända (taget i luften, då slangar i husvagnar håller betydligt fler år, men för att vara på säkra sidan).
Kanske köpa med sig lite godkänd slang hemifrån? Väger inte mycket juh:)
Kommer få plats med de tegelstenar jag ska ha med mig 555

Lite bilder:)
Kom precis hem från en liten weekendsemester så bilderna är tagna i mörker (ej dagsljus)

Först en närbild på platterna på golvet. I verkligheten ser det ut som målade gamla plank/brädor. Påminner mig lite om gamla hus från Sverige. Inomhus då alltså;)

Sen ett dammigt kök där golvet inte helt blev klart för plattorna tog slut.

Och en bild åt andra hållet.

Mycket jobb kvar...

IMG_1202.JPG

IMG_1203.JPG

IMG_1204.JPG

Vi har fem olika klinkers men det är väl mängden som gör det.
Ps se alltid till och ha några reservplattor.

DSC02757.JPG

DSC02746.JPG

DSC02748.JPG

Det var den vitaste byggnadsarbetaren som jag sett i Thailand:D

Skönt att se att det är fler än jag som väljer att ha olika plattor. Det blir juh unikt så det stänker om det, ingen kommer att kunna ha lika dant:). Använder man dessutom utgående plattor från sortimentet så är man helgarderad:D

Hur lägger du klinkersen? Är det thaistyle eller på riktigt (med den där fyrkantstandade "spateln")? Har sett att det kommer mer och mer prylar till klinkers, både vad gäller fogmassor och faktist den där "spateln" (kommer inte på vad den heter) som man drar runt fogmassan med och lämnar ränder efter sig.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar