Då ska vi börja bygga i Nakhon Sawan, Banphot Phisai District

 
Jag håller visserligen med om att du fått mycket för pengarna men jag skulle inte vilja bo i det huset om det var byggt i Sverige. -10 ute då fick man elda bra du :)
Kan väl inte säga att det har varit dyrt direkt. Strax under 400.000 Bath, ca 100.000 SEK. Skulle vilja se den villan i Swedala som något byggföretag bygger för 100.000 Sek. Då är bygglov, gjorda ritningar på kommunen här samt registrering av "Thai Adress Book", och allt material och arbetskraft inräknad. Synd att klaga... :xmas_smiley:

Skulle man inte fått lika mycket för pengarna när det kommer till byggmaterial i Sverige om man räknar bort arbetskostnaden? Det tror jag, är ju inte mer än en stålram där plåttaket ligger direkt på och den billigast möjliga betongstenen, går ju knappast att jämföra hus och kostnad med ett Svenskbyggt hus.
Kostar väl inte så mycket mer i Sverige om man skulle bygga på samma sätt men som du säger det hade inte gått att bo i ett sånt hus i Sverige.
Det är ju ingen Villa av Svensk kvalitet skiljer sig en hel del, vet inte ens om det godkänts som bostadshus i Sverige?
Har man inte en minimistandard i Sverige som måste följas för att få bygglov och tror inte att ett sådant hus håller dom måtten, men tror nog att man hade kunnat bygga ett sådant hus i Sverige till samma pris.
Tycker inte alls det är mycket billigare att bygga i Thailand, enda som skiljer är att man kan dra ner på kvaliteten och bygga billigare i Thailand.
 
Skulle man inte fått lika mycket för pengarna när det kommer till byggmaterial i Sverige om man räknar bort arbetskostnaden? Det tror jag, är ju inte mer än en stålram där plåttaket ligger direkt på och den billigast möjliga betongstenen, går ju knappast att jämföra hus och kostnad med ett Svenskbyggt hus.
Kostar väl inte så mycket mer i Sverige om man skulle bygga på samma sätt men som du säger det hade inte gått att bo i ett sånt hus i Sverige.
Det är ju ingen Villa av Svensk kvalitet skiljer sig en hel del, vet inte ens om det godkänts som bostadshus i Sverige?
Har man inte en minimistandard i Sverige som måste följas för att få bygglov och tror inte att ett sådant hus håller dom måtten, men tror nog att man hade kunnat bygga ett sådant hus i Sverige till samma pris.
Tycker inte alls det är mycket billigare att bygga i Thailand, enda som skiljer är att man kan dra ner på kvaliteten och bygga billigare i Thailand.

Jo precis vad jag menar. Man kan inte dra direkta paralleller.
 
Skulle man inte fått lika mycket för pengarna när det kommer till byggmaterial i Sverige om man räknar bort arbetskostnaden? Det tror jag, är ju inte mer än en stålram där plåttaket ligger direkt på och den billigast möjliga betongstenen, går ju knappast att jämföra hus och kostnad med ett Svenskbyggt hus.
Kostar väl inte så mycket mer i Sverige om man skulle bygga på samma sätt men som du säger det hade inte gått att bo i ett sånt hus i Sverige.
Det är ju ingen Villa av Svensk kvalitet skiljer sig en hel del, vet inte ens om det godkänts som bostadshus i Sverige?
Har man inte en minimistandard i Sverige som måste följas för att få bygglov och tror inte att ett sådant hus håller dom måtten, men tror nog att man hade kunnat bygga ett sådant hus i Sverige till samma pris.
Tycker inte alls det är mycket billigare att bygga i Thailand, enda som skiljer är att man kan dra ner på kvaliteten och bygga billigare i Thailand.

Detta växthus är inte ens i närheten av svensk byggnorm för boendenormerna.
Så du har helt rätt Jonas.
Det såg jag nästan direkt innan taket kom på plats, men jag höll en låg profil om det.
Isolera,fukt och kondensspärra/skydda ska man göra oavsett om det är TH man bygger i.
Ska bli kul att följa elinstallen etc på detta växthus.
:wai:
 
Wow, vilka experter det finns här, hur kom ni fram till att bygget inte klarar en svensk vinter? En sak är säker, inte en bild på mitt bygge i detta forum när det blir dags för det.
 
Wow, vilka experter det finns här, hur kom ni fram till att bygget inte klarar en svensk vinter? En sak är säker, inte en bild på mitt bygge i detta forum när det blir dags för det.
Och varför inte? Frågan är egentligen irrelevant, man behöver inte bygga enligt svensk standard i Thailand, jag kan inte se något som helst behov av det. S k experter finns överallt, det blir intressanta diskussioner. Man bygger efter dom resurser man har, huvudsaken är att man själv är nöjd och trivs.
 
Wow, vilka experter det finns här, hur kom ni fram till att bygget inte klarar en svensk vinter? En sak är säker, inte en bild på mitt bygge i detta forum när det blir dags för det.
Tyvärr man får vara som en gås på detta forum .Det är ditt bygge och pengar så fortsätt med dina bilder .Jag uppskattar olika byggen i Thailand då får man lite mer (kött på benen) tycker jag
 
Wow, vilka experter det finns här, hur kom ni fram till att bygget inte klarar en svensk vinter? En sak är säker, inte en bild på mitt bygge i detta forum när det blir dags för det.
Det handlade väl främst om priset var billigt eller om materialet kostar lika mycket i Sverige och det endast betyder att man kan bygga billigt pga lägre arbetskostnad och att man inte behöver bygga enligt svenska normer.

Jag jämförde murblocken i pris mellan Sverige och Thailand (den länk som presenterades av @suriya i en annan tråd. Ett block på ca 20x60x25 kostar i Thailand 77 Baht och i Sverige från 25 kr så lite billigare i Thailand men ganska jämförbart!
 
Detta växthus är inte ens i närheten av svensk byggnorm för boendenormerna.
Så du har helt rätt Jonas.
Det såg jag nästan direkt innan taket kom på plats, men jag höll en låg profil om det.
Isolera,fukt och kondensspärra/skydda ska man göra oavsett om det är TH man bygger i.
Ska bli kul att följa elinstallen etc på detta växthus.
:wai:


Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(
 
Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(
Hur blev jag inblandad, för att jag frågade om stolparna? Är du bitter för det fortfarande? Ursäkta ska inte fråga mer.
 
Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(
Gör inte det! Svensk byggnorm är ointressant i Thailand. Det kommer alltid att finnas folk som har synpunkter men ditt bygge ser ut att bli lyckat. Jag måste bara få se resultatet och lovar att lägga ut bilder på vårat bygge när det är färdigt.
 
Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(

Vad får dig att tro att jag kommer att bygga ett eget hus i Thailand?
Skulle inte ens tänka tanken på det, vad ska jag med ett hus själv till där?
Jag hyr ett hus om jag får tanken på det med hus överhuvudtaget i framtiden.
Bygg hur du vill och gör på vilket sätt du vill också, det är ju trots allt du och din fru/flickvän som ska bo där när det blir klart.
Det är upp till er.
Säger som Janne nog om detta i denna tråd för mig.
Dela bilder du, jag ska ej kommentera på nåt sätt hädanefter i din tråd om ditt byggande eller tillvägagångssätt.

:wai:
 
Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(
Trevlig tråd med ett snabbt bygge , Själv som jag ser det kanon bygge , sen kommer vissa in i tråden o tycker en massa om allt (hade varit trevligt o fått reda på hur dessa som tycker en massa hur deras hus är byggt i Thailand) ,, Ja ja , Skit i dem o kör på med fler bilder ......Jag gillar
 
Jag tycker att huset är perfekt byggt och priset är framförallt riktigt. Har själv byggt hus och lägenhet i Thailand och set hundratals hus byggas. De som har synpunkter på detta huset har ingen aning om hur det byggs i Thailand. Jag skulle aldrig kunna byggt huset till denna kostnaden jag har inte de kontakterna att kunna få rätt pris. Utan betalat 30% mera på allt troligen. Man pratar ofta här om kvm priset på farang hus och Thai hus. Som jag ser det är det ingen skillnad på stommarna i husen utan det är utrustningen och hur man designar huset som fördyrar det. Med design menar jag att krångla till det vilket man ofta gör. Med utrustning menar jag kök toaletter kakel belysning el osv vilket oftast står för halv huset kostnad.

Det senaste huset jag byggde kostade tomten 100 tarang wah 2 miljoner huset 200 kvm 1 miljon utrustning 500 tusen.
På detta kommer möbler.

Personligen tycker jag att huset ser lite tråkigt men vad huset skall ha för syfte vet vi inte kanske ersätta ett tråkigt motell vid besök och en plats att förvara personliga ägodelar och någon släkting som behöver en plats att bo. När om man flyttar ditt bygger man ett nytt hus om man är kräsen kostar ju inget som tydligt framgår av tråden. Framförallt bygger man ett hus som man kan sälja igen och flytta om man behöver. Det kan ju hända att en grisfarm hamnar i närheten.
 
Ok, jag hajjar... Så nu slutar jag lägga ut bilder på bygget... Men ser med spänning fram mot att se Jonas, Nemans och Jannes bygge enligt Svensk standard i Thailand... :(
Jag har la fan inte klagat på ditt bygge lär dig läsa för helvette!
Jag skrev att man kunde bygga med en likadan standard i Sverige för samma pris om man räknade bort arbetskostnad och att man inte kunde bo i ett sådant hus i Sverige säger väl sig själv då det är lite kyligare men det är väl fan inget klagomål på ditt hus!!
Jag har inte skrivit något negativt om ditt hus eller bygge!!!
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp