Ett "Extention of Stay" är inget annat än en förlängning av ett "Permission of Stay"
Vill man dock säga att man vistas i Thailand på ett "Extention of Stay" så är detta inte fel och det är ju vad som stod på ditt Extention men det är en förlängning av ett existerande "Permission of Stay"
Det viktiga är detta inte en förlängning av ett visum för du vistas aldrig i Thailand på ett visum! Man kan dock få ett väldigt tillfälligt Non-Immigrant O Visa i Thailand enbart när man ansöker om "1-Year Permission or Extension of Stay" om man har kommit in till Thailand via "Visa Exempt or a Tourist Visa". Detta visum förverkas dock då man fått sin ansökan godkänd.
Jag anser inte det skulle vara oriktigt att kalla t.ex. ett Non-Immigrant O Visa Spouse/Family för ett Marriage Visa om man är gift med en Thai
Eller att att om man har ett Non-Immigrant O or O-A Visa based on Retirement för ett Retirement Visa (eller Pensionärsvisum på svenska) då detta ju är visum.
Problemet är dock att det så gott som alltid när det talas om Marriage Visa or Retirement Visa inte avser ett Non-Immigrant Visa utan nästan uteslutande avser 1-Year Permission of Stay eller om man vill säga Extension of Stay.
Att man populärt kallar dessa för visum när det inte faktiskt är några visum anser jag skapar onödiga förvällningar för speciellt de som är försöker att sätta sig in och förstå hur saker fungerar i det stora. Det kan ju vara nog så förvirrande redan att det kan råda lite olika regler om beroende på t.ex. vilket Immigration kontor i Thailand man besöker och vilka dokument mm som just de vill ha in...
Att sedan t.ex. den Visa Agent som du verkar anlita använder termerna som de flesta andra att hon/han kan fixa Marriage Visa or Retirement Visa är olyckligt anser jag då jag kan garantera att det inte avser att söka Non-Immigrant Visa som vanligtvis måste göras i det land man har sin nationalitet och pass utfärdat ifrån.
Man kan dock som jag sa tidigare ha ett Multiple Entry Visum med t.ex. giltighet i 1 år. Jag hade själv tidigare Non-Immigrant O-A Visa based on Retirement och fick vid varje inresa en "Permission to Stay" stämpel i mitt pass att få lov att vistas vid varje inresa i upp till 1 år men naturligtvis då med krav om att göra "90-day reportings". Det gick innan försäkringskraven infördes att få ut hela 2 år i Thailand genom att resa in i Thailand innan giltighetstiden för ett Non-Immigrant O-A Visa utlöpt eftersom man fick ett Permission of Stay på 1 år i passet om så det var dagen innan visumets utgångsdatum. Men det tog slut med att man inte kunde få ett längre "Permisson of Stay" än man kunde påvisa att man tecknat försäkring för i något av de godkända bolagen i Thailand och upp till de minimum gällande försäkringsbeloppen för "Inbound & Outbound Medical Care
Här en bra länk som man kan gå in på och gå vidare ifrån och hitta bra information och även specifikt vad Immigration i Chon Buri och Pattaya begär. Jag bort dock officiellt i Udon Thani och jag vänder mig till Udon Thani Immigration. Jag använder för övrigt inte någon Visa Agent utan sköter mina ärenden direkt emot Immigration.