Den nya regeringen ska undersöka möjligheten till förlängning av turistvisum till 90 dagar.

Hej

Så kan det säkert vara, men vi har ju den s.k ”Zero dollar tourists” gruppen ifrån Kina och här har ju även Thailändarna klagat på att nästan inga pengar alls hamnar i Thailändska fickor utan nästan allt går till dom Kineser som äger dom ställen som massturisterna bussas till. Men hur stor del dessa turister utgör av det totala antalet kineser vet jag ju inte.

Mvh isan lover
Nu var det ju ett bra tag sen militären förbjöd dem zero dollar tours, var ju innan pandemin.
Mycket av pengarna gick ju bara tillbaks till Kineserna.
2016 reglerades det.

In 2016, the government imposed strict regulations to crack down on zero-dollar tours, such as imposing a minimum price for tour fees of at least 1,000 baht per person per day, and an optional tour of no more than 3,000 baht per trip to prevent overcharging

Hej

Så kan det säkert vara, men vi har ju den s.k ”Zero dollar tourists” gruppen ifrån Kina och här har ju även Thailändarna klagat på att nästan inga pengar alls hamnar i Thailändska fickor utan nästan allt går till dom Kineser som äger dom ställen som massturisterna bussas till. Men hur stor del dessa turister utgör av det totala antalet kineser vet jag ju inte.

Mvh isan lover
Jag har tyvärr inte mött de trevliga kineserna om vi pratar om kineser från Kina specifikt och i Thailand utan har t.ex. hamnat på samma hotell och restauranger som gruppkineser vid några tillfällen. Det har varit hemskt att se hur de beter sig vid t.ex. frukostarna på hotellen med att kasta sig över maten och ta flera gånger mera än de kan äta upp och med ingen hänsyn till andra gäster med ljudnivån de för!

Ryssar har väl mest gjort sig kända för att köpa brännvin på 7-eleven och hamna i slagsmål, vara rasistiska mot Thailändarna och syssla med kriminalitet, bedriva pr*stitution och annat skumrask i Thailand.

Mvh isan lover
Jag känner inte igen mig i din beskrivning av ryssar men så har jag bara bott här i Pattaya i 13 år. Dom jag möter på stan och på bathbussar till och från Jomtien är oftast parfolk, familjer och snygga brudar som jag inte stör mig på det minsta. Var har du fått dina dåliga erfarenheter ifrån och vem är det som uttalar sig rasistiskt ?

Hej

Vi har väl alla hört talas om grisfesterna.

Men att det skulle vara lika många Kineser som bor på hotell för 10 000 baht per natt som antalet ”Zero dollar tourists” tror jag inte ett ögonblick på.

Mvh isan lover
Av de 11 miljoner kineser som kom till Thailand före pandemin var zero dollar turister bara en del och inte alls den största gruppen.

Men dom syns när man är på samma ställen. För de flesta är det deras första utlandsresa i livet och dom kan inte något språk.

Motsvarande all inclusive charterturism.

Jag har tyvärr inte mött de trevliga kineserna om vi pratar om kineser från Kina specifikt och i Thailand utan har t.ex. hamnat på samma hotell och restauranger som gruppkineser vid några tillfällen. Det har varit hemskt att se hur de beter sig vid t.ex. frukostarna på hotellen med att kasta sig över maten och ta flera gånger mera än de kan äta upp och med ingen hänsyn till andra gäster med ljudnivån de för!
Hamnar man ofta på samma hotell och restauranger som zero dollar turister säger väl en del om sina egna val av ställen.

Hamnar man ofta på samma hotell och restauranger som zero dollar turister säger väl en del om sina egna val av ställen.
För vår del så har vi hamnat på sådana platser när vi åkt på minibussresor på utflykter med grannar och bekanta i Udon Thani som är fattiga och väljer att stanna över natten på billigast möjliga platser. Vi har dock som standard bjudit alla på lunch eller middag samt betalat mera som det förväntas av en ”rik farrang” ;-) När vi själva bokar in på hotell så försöker vi hitta bra standard till ett vettigt pris. Men det har ju hänt att vi inte gillar vad vi ser (t.ex stora bussar och en massa kineser) och väljer ett annat hotell och när jag bokar i förväg så är det alltid avbokningsbart. När vi åkt bil så har det vart ännu enklare att förflytta oss till ny plats. Det är ju alltid en process att lära sig att gå igenom och frågan är ju om man lär sig eller inte och vad man accepterar? När det gäller att äta så har vi dock inte speciellt stora krav i vardagen utan det funkar även för mig att gå och äta på vanliga enkla thai restauranger mestadels med att lyxa till det ibland med att lyxa till det. Gillar ju thaiköket men naturligtvis inte allt. Insekter och Pala och rå fisk går ju bort t.ex ;-)

Undrar hur nordiska charterturister på 80 talet uppfattades kring Medelhavet av befolkningen?
Jag känner en grekiska, som berättade att grabbarna var helnöjda. Nu behövde de inte vänta till äktenskapet med att få kopulera vilt. De grekiska kvinnorna var däremot inte lika entusiastiska över alla dessa promiskuösa kvinnor som översvämmade turistorterna.

PS. Grabbarna fick öknamnet "Kamakis", vilket tydligen är beteckningen på det där treuddiga fiskeljustret som bl a Poseidon brukar avbildas med.

Poseidon_sculpture_Copenhagen_2005.webp

Hej

I vårt fall handlar det om den veckas semester vi brukar ta i ex.vis Pattaya där Beach Road formligen korkades igen av bussar med Kineser som sen drog fram som en gräshoppssvärm, samma sak på Koh Larn. Även på Koh Samet upplevde vi samma gräshoppssvärmar som gjorde det mer eller mindre omöjligt för övriga gäster att vistas kvar just på den plats dom släpptes av till.

Sen tror jag inte att man själv behöver söka sig till en plats där det finns mycket Kineser, man kan ju sitta några familjer på en ganska folktom restaurang och njuta av mat och utsikt när stället plötsligt invaderas och tas över av Kineser på gruppresa, men ibland förvarnar personalen så att man hinner därifrån innan anstormningen börjar.

Mvh isan lover

Hej

Ja det har jag också upplevt, en total katastrof både för personal och övriga gäster, dom trängde sig före alla andra vid buffén och det gjorde t.o.m gamla kärringar med vassa armbågar, sen tog man flera gånger mer än vad man kunde äta, stoppade en del i fickor och väskor när man hade ätit sig mätta, resten lämnades i en röra på bordet. Sen var det dessutom väldigt högljutt och stökigt vilket även personalen klagade på.

Mvh isan lover

Jag var för inte alls länge sedan på ett offshore projekt i Taiwan och det är ju som bekant kineser också men att möta dessa var väldigt annorlunda på ett positivt vis.

Hej

I vårt fall handlar det om den veckas semester vi brukar ta i ex.vis Pattaya där Beach Road formligen korkades igen av bussar med Kineser som sen drog fram som en gräshoppssvärm, samma sak på Koh Larn. Även på Koh Samet upplevde vi samma gräshoppssvärmar som gjorde det mer eller mindre omöjligt för övriga gäster att vistas kvar just på den

Mvh isan lover
Nu tog du väl ändå i lite ? 555

Hej

I vårt fall handlar det om den veckas semester vi brukar ta i ex.vis Pattaya där Beach Road formligen korkades igen av bussar med Kineser som sen drog fram som en gräshoppssvärm, samma sak på Koh Larn. Även på Koh Samet upplevde vi samma gräshoppssvärmar som gjorde det mer eller mindre omöjligt för övriga gäster att vistas kvar just på den plats dom släpptes av till.

Sen tror jag inte att man själv behöver söka sig till en plats där det finns mycket Kineser, man kan ju sitta några familjer på en ganska folktom restaurang och njuta av mat och utsikt när stället plötsligt invaderas och tas över av Kineser på gruppresa, men ibland förvarnar personalen så att man hinner därifrån innan anstormningen börjar.

Mvh isan lover
Visst har jag sett mycket kineser i grupper som kommer i busslaster i både Pattaya och Hua Hin men det har inte stört mig något speciellt.
Främst för att det är på platser som jag sällan besöker på dagtid.
Det rör sig om någon timme kring någon marknad eller sevärdhet och sen är dom borta.
Ingen kines i de områden där farangerna håller till.

På Koh Nangyuan träffade jag ett gäng trevliga sociala kineser från Shanghai.
Dom var inga zero dollar turister utan tämligen rika och välutbildade.
Den kamerautrustning några hade kostade som en bil i inköp.
Deras hotell på Koh Tao var i en prisnivå som inte jag kan tänkas betala för.

Hej

Ja det har jag också upplevt, en total katastrof både för personal och övriga gäster, dom trängde sig före alla andra vid buffén och det gjorde t.o.m gamla kärringar med vassa armbågar, sen tog man flera gånger mer än vad man kunde äta, stoppade en del i fickor och väskor när man hade ätit sig mätta, resten lämnades i en röra på bordet. Sen var det dessutom väldigt högljutt och stökigt vilket även personalen klagade på.

Mvh isan lover
Den historien har man ju hört flera gånger men du är den första som upplevt det på plats.

Hej

Snarare höll igen lite.

Mvh isan lover
Att du med all din Thailandrutin skulle hamna på ett sånt ställe tror jag inte en sekund på. Jag menar att du som gjort hur många inlägg som helst som stöd för dom som det ses ned på nu plötsligt hoppat över till andra sidan och dömer ut människor beroende från vilka länder dom kommer ifrån överraskade mig. Själv tänker jag fortsätta på min tidigare linje att döma envar efter hans person, oavsett ursprung.

Att du med all din Thailandrutin skulle hamna på ett sånt ställe tror jag inte en sekund på. Jag menar att du som gjort hur många inlägg som helst som stöd för dom som det ses ned på nu plötsligt hoppat över till andra sidan och dömer ut människor beroende från vilka länder dom kommer ifrån överraskade mig. Själv tänker jag fortsätta på min tidigare linje att döma envar efter hans person, oavsett ursprung.
Hej

Ja tro det eller ej så har jag hamnat i sånt här kaos både i Indonesien och i Thailand, jag dömer inte ut Kineser i allmänhet, men jag vill inte vara på en plats som invaderas av Kineser på gruppresor t.ex en restaurang, sevärdhet eller strand, det blir lätt minst sagt kaos, dom är många, hörs, syns och tar plats.

Mvh isan lover

Den historien har man ju hört flera gånger men du är den första som upplevt det på plats.
Hej

Värsta exemplet för min del var i Indonesien och den påminner mycket om den video jag länkade till, men även i Thailand har vi råkat hamna i vad som närmast går att beskriva som kaos, det är bara att gå därifrån, oftast drar dom ju snart vidare med buss eller båt till nästa utflykt.

För övrigt finns det mängder av såna här videos ifrån större delen av världen där kineser har utmärkt sig, jag tog bara en i högen eftersom den utspelade sig i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Ja tro det eller ej så har jag hamnat i sånt här kaos både i Indonesien och i Thailand, jag dömer inte ut Kineser i allmänhet, men jag vill inte vara på en plats som invaderas av Kineser på gruppresor t.ex en restaurang, sevärdhet eller strand, det blir lätt minst sagt kaos, dom är många, hörs, syns och tar plats.

Mvh isan lover
Här aldrig hänt mig så du har väl otur, eller/och jag en sanslös tur.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp