Erfarenheter pension i Thailand

Och hur många tror du har pengar som dom kan låsa på banken vid pensionsålder?

Inte tillräckligt många. Våra pensionärer idag har väl gått mot pension i tron att det skulle betalas ut bra med pengar till dem. Folk i min och din ålder bör ha några hundratusen liggandes vid 65 annars får vi nästan skylla oss själva då det knappast kan komma som en överraskning att vi får ta hand om oss själva.

Sen tycker jag att det har varit väldigt blandat bland kollegor och bekanta via arbetet när dessa gått i pension. Antingen är det några mille i kontanter, betalt hus och en del aktier plus pension eller så är det fan helt blankt och fortsätta arbeta.

Men har du pengar på banken behöver du väl ingen månadsinkomst att visa upp?

Hej

Ja det finns ju flera olika sätt att lösa visumfrågan på, så allt handlar inte alltid om pensionens storlek, det var därför jag skrev att ”det kan vara viktigt för en del” men det måste helt riktigt inte vara det för alla.

Mvh isan lover

Inte tillräckligt många. Våra pensionärer idag har väl gått mot pension i tron att det skulle betalas ut bra med pengar till dem. Folk i min och din ålder bör ha några hundratusen liggandes vid 65 annars får vi nästan skylla oss själva då det knappast kan komma som en överraskning att vi får ta hand om oss själva.

Sen tycker jag att det har varit väldigt blandat bland kollegor och bekanta via arbetet när dessa gått i pension. Antingen är det några mille i kontanter, betalt hus och en del aktier plus pension eller så är det fan helt blankt och fortsätta arbeta.

Hej

Vad jag har förstått har pensionärerna aldrig varit så rika tidigare som nu, det är dom som säljer sina villor inköpta för några hundratusen för 1 till 5 miljoner, har bott två tillsammans och haft två inkomster nästan hela livet, vilket har lett till att dom ofta har en rejäl slant på banken, dom har ofta väldigt låga skulder eller inga alls, det sägs vara en ekonomiskt stark grupp, men så här ser det naturligtvis inte ut för alla men som grupp sett är dagens pensionärer både köpstarkare och piggare än tidigare generationer.

Mvh isan lover

Då är det troligen ändrat de senaste åren, uppgifterna fick jag från en tjomme runt -05/06 som bodde på Phuket på vintern och körde taxi i Bröteborg på sommaren efter pensioneringen.
Troligen kommer höstbudgeten att innebära ett antal förändringar för pensionärer när det gäller skatter och övriga villkor. Kolla uppgifterna själv och lita inte på gamla uppgifter. Orkar du inte läsa själv kan du ringa skatteverket och pensionsmyndigheten. I flera städer har man service för främst nysvenskar där skatteverket, försäkringskassan och andra har filial i samma lokal och hjälper folk. Gå till en sådan filial om du har en i närheten. De kan printa ut blanketter om du behöver.

Håller med dig. Alla som varit husägare, sparat pengar i t ex aktier och fonder har en bra situation i största allmänhet. Fattigpensionärerna är ofta folk som förlitat sig på samhället och bränt av sina pengar utan att spara. En grupp som har det svårt är ensamstående kvinnor som varit i låglöneyrken eller jobbat deltid. Alla har heller inte varit roade av aktier, bitcoin etc och därför konsumerat i tron att samhället fixar en trygg ålderdom.

Dom som bott hela livet i hyresrätt har ofta dåligt med stålar. I Sverige ska man äga sin bostad så tidigt som möjligt, bästa sättet att tvångs spara.

Håller med dig. Alla som varit husägare, sparat pengar i t ex aktier och fonder har en bra situation i största allmänhet. Fattigpensionärerna är ofta folk som förlitat sig på samhället och bränt av sina pengar utan att spara. En grupp som har det svårt är ensamstående kvinnor som varit i låglöneyrken eller jobbat deltid. Alla har heller inte varit roade av aktier, bitcoin etc och därför konsumerat i tron att samhället fixar en trygg ålderdom.
Ja, de har litat på den "Svenska modellen "som en viss person har som mantra , blåljuger stackars pensionärer full av lögner och detta under många år , de som trott på dessa hycklare har det inte kul på äldre dagar

Hur många har räknat med att visa kraven ska ändras?
Vet flera som satt allt dom äger i ett hus här.
De vet väl alla att man inte får äga hus och mark. Sen visa förändringar? Vad har ändrats där. Tror nog att dom flesta har räknat på de hela innan man satsar, sen om förhållandet spricker gäller ju samma lagar här som i Sverige dela lika eller att komma överens på något annat vis

De vet väl alla att man inte får äga hus och mark. Sen visa förändringar? Vad har ändrats där. Tror nog att dom flesta har räknat på de hela innan man satsar, sen om förhållandet spricker gäller ju samma lagar här som i Sverige dela lika eller att komma överens på något annat vis
Nu är det väl så här att om huset är betalt, så går det ju att belåna, så har man ju till visa.

Ja, de har litat på den "Svenska modellen "som en viss person har som mantra , blåljuger stackars pensionärer full av lögner och detta under många år , de som trott på dessa hycklare har det inte kul på äldre dagar
Jag håller med dock med reservationen för att en del som du skriver om är tillräckligt dumma för att tro på sin egen propaganda.
En annan detalj i sammanhanget är att PRO (sossarnas pensionärsorganisation) har bränt massa pengar till ingen nytta på en kursgård. Glöm heller inte bort att en del är tillräckligt gamla för att ha upplevt sossarna på den tiden som de var bra. De känner sig nog dubbelt svikna.

Jag håller med dock med reservationen för att en del som du skriver om är tillräckligt dumma för att tro på sin egen propaganda.
En annan detalj i sammanhanget är att PRO (sossarnas pensionärsorganisation) har bränt massa pengar till ingen nytta på en kursgård. Glöm heller inte bort att en del är tillräckligt gamla för att ha upplevt sossarna på den tiden som de var bra. De känner sig nog dubbelt svikna.
Jag anser även jag att de hade en tid jag kunde litat på dem , men det djäkligt lång tid tillbaka , då var jag för ung för att bry mig , är man 15 bast så är detta med ålderdom såå avlägset. Ta det sista lögnaktiga beteendet , sänka skatten för vissa boende på landsbygden , sen höjer de bensinen 15 öre litern , samma som alltid ,ge med ena handen samt ta med den andra ,sen kallar man det säkerligen för grön skatteväxling

Mitt hemmapul .jobbar även med polaes gamla bössor .detta är mina som jag restaurerat med mycket kärle

IMG_20190419_124645798.jpg

IMG_20190414_100315513.jpg

IMG_20190801_122738035.jpg

IMG_20181123_080321766_HDR.jpg

Går det verkligen inte att ordna detta med att det kopierar varje gång man redigerar , mycket irriterande , kan ju inte ta bort ovidkommande fel inlagda bilder

De två översta bilderna skall bort , men är inte görbart

Bössorna är från 1920 samt 1922 ,en drilling av tyskt hantverk samt en Husqvarna 310 as båda idag renoverade till mint cond .och används nu av mig för jakt

Liknande trådar

M
Svar
20
Visningar
3 K
mangokid
M
T
Svar
1
Visningar