Varför är Sverige alltid sist på att reagera?

 
Svenskarna är nog långt mer tålmodigare än många andra länders invånare, för tålmodiga för sitt eget bästa t.o.m.

/ SatanG
Hej

Det ligger nog något i det också, men visst måste du hålla med om att vi är duktiga på att klaga också och det är ju aldrig något som är riktigt bra, det tycker jag man ser otaliga exempel på dagligen även här på forumet, det finns ju t.o.m flera trådar som nästan enbart handlar om hur dåligt allt är.

Mvh isan lover
 
Hej

Det ligger nog något i det också, men visst måste du hålla med om att vi är duktiga på att klaga också och det är ju aldrig något som är riktigt bra, det tycker jag man ser otaliga exempel på dagligen även här på forumet, det finns ju t.o.m flera trådar som nästan enbart handlar om hur dåligt allt är.

Mvh isan lover

Vi är världsberömda för vårt klagande

En klassisk historia som återspeglar detta är ju dansken som säger att "idag är det vackert väder" och då kommenterar svensken det med "ja men i morgon ska det regna"
 
Hej

Själv tror jag inte alls på att Sverige är annorlunda än andra jämförbara länder i det här avseendet, men vi har nog en befolkning som är mer bortskämd och som klagar på nästan allt trots att vår nation ligger med i topp 1 till 10 i världen nästan oavsett vad man mäter.

Mvh isan lover
Nu är det ju inte så att gnällspikarna här på forumet representerar snittet på den svenska befolkningen vågar jag påstå, långt därifrån. Varför det blivit så kan man ju spekulera om men jag har mina teorier ;)
 
Hej

Det ligger nog något i det också, men visst måste du hålla med om att vi är duktiga på att klaga också och det är ju aldrig något som är riktigt bra, det tycker jag man ser otaliga exempel på dagligen även här på forumet, det finns ju t.o.m flera trådar som nästan enbart handlar om hur dåligt allt är.

Mvh isan lover
Fast de trådarna brukar väl handla om hur dåligt det är i Thailand?
 
Nu är det ju inte så att gnällspikarna här på forumet representerar snittet på den svenska befolkningen vågar jag påstå, långt därifrån. Varför det blivit så kan man ju spekulera om men jag har mina teorier ;)
Hej

Håller med och tur är väl det, dessutom verkar många av dom vara lika missnöjda oavsett var dom befinner sig, det är inte lätt att vara omgivna av idioter och utomlands har dom ju t.o.m ett annat språk och kultur så då blir det ännu värre, då får man gå till ”stenborden” och beklaga sig tillsammans med likasinnade landsmän. :)

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med och tur är väl det, dessutom verkar många av dom vara lika missnöjda oavsett var dom befinner sig, det är inte lätt att vara omgivna av idioter och utomlands har dom ju t.o.m ett annat språk och kultur så då blir det ännu värre, då får man gå till ”stenborden” och beklaga sig tillsammans med likasinnade landsmän. :)

Mvh isan lover
Nu startade jag tråden efter en artikel i eran partiblaska där det stod så om ni kollar första inlägget.
 
Tsunamin, räntesänkning, evakuering av Khabul, Covid-19, räntehöjning, inflationen.

Varför är Sverige alltid sist på att agera och få nåt gjort?

Såg att frågan ställdes i artikel i tidningen idag, är det så eller bara en slump?

Under tsunamin fick jag uppfattningen att ingen vågade göra något när Göran Persson var bortrest, dom mindes väl hur det gick för Margareta Winberg som kom i onåd hos honom och skickas att bli ambassadör i något u-land, men Bildt tog hem henne när han blev stadsminister det var nog för att retas med nivea burken.
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
3 K
Sir One
S
 
Tillbaka
Topp