Vad är bäst av kläberis Isaan ,eller jasminris vanlig kokt

 
Ja, det är lite det som är poängen.
Den andra poängen är att se vem man måste skriva i klartext åt.
Jag hade lika gärna kunnat skriva att pommes frites är mycket bättre om man gör på potatis än på ris.
Sedan kan man ju alltid behöva skriva även det i klartext åt folk.
Fast med tanke på den sushin man kan få, 5 baht bitar i Thailand och svensk Asiat lunch buffet, så skulle de nog ibland ha varit bättre om de gjorde sushin på potatis.....
 
Vi använder bara ett lokalt Ulikan red rice själva.

Ska vara nyttigt jämfört med vitt polerat ris. Mer smak men torrare.
Äter vi ute finns bara vitt ris att tillgå.
Främst Basmatiris.
 
Svart Thailandsk vildris ,som er mer fiber og proteinrikt en andre risorter i Thailand . Har dere smakt den ????

Svart-Thailandskt-Vildris-500g-23-01.jpg
Hej

Ja det äter vi ganska ofta hemma om vi inte äter klibbris, tycker att det är helt ok.


006A4D5C-DA79-4FA0-A803-59B3B1DDBA39.jpeg


Här är lite kokt ris av den typen, vi använder det istället för jasminris p.g.a näringsinnehållet.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Nu ligger jag förmodligen risigt till men själv äter jag sällan ris. Enbart i undantagsfall faktiskt. Men har frugan köpt det svarta brukar jag ta lite. För övrigt är fördelningen mellan jasmin- och klibbris nog någorlunda jämnt fördelad här hemma, köps alltid i 20 kilos säckar.
 
Det kan blir brist på D, om man sitter i skuggan.

GT har tyvärr inte mycket i sig som nån seriös närings fysiologi skulle rekommendera. Man kan nog inte skylla på kinninen längre heller, tyvärr.
Solen är så stark i Thailand så sitter man tex utan tröja i skuggan så räcker det nog för att få tillräckligt med D vitamin
 
Det er en fantastisk god smak av jasminrisen ,og den kan du spise med pinner , det kan du ikke med kleberis .den spiser du fra handen /

mangiare-giapponese-riduce-rischio-patologie-cuore-tumori.jpg

Helt jävla underbart; Einar försöker göra reklam för thailändskt ris men använder en en reklambild för japanskt ris, som just visar det thailändska risets begränsningar.

Det går givetvis att äta thailändskt ris med pinnar men det fungerar inget vidare för japansk och koreansk mat, eller ens för kinesisk mat, och det är det som begränsar möjligheten till export av thailändskt ris.
 
klibbris köper vi icke men har en oöppnad 20kg säck jasmin hemma, Måste köpa när vi i saigon food i göteborg sa kärringa.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp