Hur mycket vatten ska vi dricka for dagen i Thailand .

 
Nä det där har en risbonde i Thailand kommit på. Dom äter dessutom väldigt nyttig mat :rolleyes:
I allmänhet väldigt hälsosamma thailändarna och lever länge speciellt ute i byarna :)
Ja i byarna existerar inte diabetes, cancer etc etc.
Tror varenda äldre i släkten lider av diabetes.
Svärmor frågade nyligen varför faranger inte blir gamla lika snabbt som thai och hur frugan vågade släppa ut mig ensam på pattayas gator, såg ju fortsatt ung ut i jämförelse med thai.
 
Ja i byarna existerar inte diabetes, cancer etc etc.
Tror varenda äldre i släkten lider av diabetes.
Svärmor frågade nyligen varför faranger inte blir gamla lika snabbt som thai och hur frugan vågade släppa ut mig ensam på pattayas gator, såg ju fortsatt ung ut i jämförelse med thai.
Kan inte stämma. De byborna som är sjuka måste ha ätit fet och onyttig mat från väst :laugh2:
 
Har väl stått spaltmeter om att man skall inte dricka kallt vatten vid värmeslag och vätskebrist.

"Att dricka iskallt vatten väldigt hastigt kan leda till en köldeffekt som kan påverka hjärtats rytm. Särskilt äldre personer bör tänka på det här. -Undvik allt kroppsarbete som du inte måste göra. Om du tränar för intensivt i en för varm miljö kan det leda till"
Hej

Här handlade det väl egentligen mer om att man ska dricka när man arbetar för att förebygga värmeslag och vätskebrist, men även i detta skede så är nog ljummet vatten bättre än iskallt. På fren dricker vi ljummet vatten och ibland the kokt på örter, rötter och blad som Pan plockar och kokar.

Jag brukar ju själv jobba hårt i värmen när vi är i byn, dom första dagarna tror man att man ska dö, känner sig febrig och helt slut, men kroppen ställer om efter några veckor och då klarar man mycket mer, men då uppstår den omvända situationen och man börjar frysa lätt, så då blir det yllemössa, jacka och långbyxor sena kvällar och tidiga morgnar.

Jag brukar tappa 5-6 kg när jag kroppsarbetar i byn under en vintervistelse, äter och sover otroligt bra, min kropp verkar trivas med hårt arbete, gå tidigt i säng och vakna tidigt i soluppgången.

Mvh isan lover
 
Nä det där har en risbonde i Thailand kommit på. Dom äter dessutom väldigt nyttig mat :rolleyes:
I allmänhet väldigt hälsosamma thailändarna och lever länge speciellt ute i byarna :)
Hej

Om inte jag minns fel är den genomsnittliga livslängden i Thailand och Sverige ganska lika och detta trots att vi Svenskar har en betydligt bättre hälsovård och äldrevård än dom flesta medborgarna i Thailand, många tror att det hänger samman med deras kost.

Mvh isan lover
 
Hej

Om inte jag minns fel är den genomsnittliga livslängden i Thailand och Sverige ganska lika och detta trots att vi Svenskar har en betydligt bättre hälsovård och äldrevård än dom flesta medborgarna i Thailand, många tror att det hänger samman med deras kost.

Mvh isan lover
Kollade och Svenskar har en snittlivslängd på 6 år längre än thai.
Sen ser dom betydligt äldre ut snabbare.
 
Hej

Ja och flera av dessa hör väl också samman med vår livsstil, tänker då på stress, psykisk ohälsa, hög självmordsstatistik och ensamhet.

Mvh isan lover
Var det inte du som länkade artikel och undersökning på att Thailand ligger i topp gällande självmord och psykisk ohälsa?

1 Suicide Every 10 Minutes
There is at least 1 suicide attempt every 10 minutes in Thailand,
 
Var det inte du som länkade artikel och undersökning på att Thailand ligger i topp gällande självmord och psykisk ohälsa?

1 Suicide Every 10 Minutes
There is at least 1 suicide attempt every 10 minutes in Thailand,
Det är nog inte så lätt att hålla reda på alla länkar och artiklar när man postar efter rubriken utan att läst innehållet.
 
Var det inte du som länkade artikel och undersökning på att Thailand ligger i topp gällande självmord och psykisk ohälsa?

1 Suicide Every 10 Minutes
There is at least 1 suicide attempt every 10 minutes in Thailand,
Hej

Sverige ligger ju av någon anledning högt i förhållande till flera av våra grannländer och i Thailand har ju antalet självmord och självmordsförsök ökat statistiskt sett vilket myndigheterna har uppmärksammat, men en ökning innebär ju inte att det behöver vara värst i världen.

Mvh isan lover
 
Hej

Sverige ligger ju av någon anledning högt i förhållande till flera av våra grannländer och i Thailand har ju antalet självmord och självmordsförsök ökat statistiskt sett vilket myndigheterna har uppmärksammat, men en ökning innebär ju inte att det behöver vara värst i världen.

Mvh isan lover
Ja Sverige ligger högt, mörka vintrar är inte bra.

In 2019, Sweden had 14.7 suicides per 100,000 people. Historically, Sweden has had a high suicide rate, with the most suicides in the developed world during the 1960s. That may have been due, at least in part, to cultural attitudes regarding suicide and long, dark winters, particularly in the northern regions.

 
Hej

Sverige ligger ju av någon anledning högt i förhållande till flera av våra grannländer och i Thailand har ju antalet självmord och självmordsförsök ökat statistiskt sett vilket myndigheterna har uppmärksammat, men en ökning innebär ju inte att det behöver vara värst i världen.

Mvh isan lover
Min kusin tog livet av sig dom hittade han hängandes naken och hembrännarn stod jämter och puttrade.
Han hade ett socialt liv, frivillig i brandkåren och sjöräddningen i Strömstad och var väldigt utåtriktad pratglad och social, verkade alltid glad men allt är inte vad det ser ut att vara.
 
Hej

Här handlade det väl egentligen mer om att man ska dricka när man arbetar för att förebygga värmeslag och vätskebrist, men även i detta skede så är nog ljummet vatten bättre än iskallt. På fren dricker vi ljummet vatten och ibland the kokt på örter, rötter och blad som Pan plockar och kokar.

Jag brukar ju själv jobba hårt i värmen när vi är i byn, dom första dagarna tror man att man ska dö, känner sig febrig och helt slut, men kroppen ställer om efter några veckor och då klarar man mycket mer, men då uppstår den omvända situationen och man börjar frysa lätt, så då blir det yllemössa, jacka och långbyxor sena kvällar och tidiga morgnar.

Jag brukar tappa 5-6 kg när jag kroppsarbetar i byn under en vintervistelse, äter och sover otroligt bra, min kropp verkar trivas med hårt arbete, gå tidigt i säng och vakna tidigt i soluppgången.

Mvh isan lover
Alla blir vi gamla och även du trots att du äter den hälsosamma Isaanmaten några veckor om året.
 
Recept på dryck att dricka i värmen,det borde finnas många men vilka funkar ????????
Känner jag att ja har lite vätskebrist brukar jag köpa dessa på 7/11 och blanda i vattnet.
1699179715336.png
 
 

Liknande trådar

G
Svar
87
Visningar
6 K
glimten66
G
B
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
R
 
Tillbaka
Topp