Hus för oss dödliga

6 rai, det räcker en stund. Det ser lummigt och grönt ut, 1.8 mille verkar ok. Lycka till!
Priset är ok tycker jag, har kollat mark i närheten, risfält,om de begär 600 000 per rai för.

Vi köper inte av släkten och jag är inte någon "gentleman" då hustrun också måste vara med och betala!

Senast ändrad:
jag har plöjt igenom hela den här tråden och får ju lite funderingar givetvis apropå bygga hus
verkar som de flesta köper färdigt hus eller mark och anlitar ett företag..
Jag tänker ju lite som en svensk att jag vill bygga själv för man ska veta att det blir riktigt gjort och att det dessutom är kul
Men vad är anledningen till att så få verkar göra det ? är det inte lönsamt pga billig arbetskraft? får man ens göra det själv ? jag tänker ju att man bygger två rejält a svensk standard och skalar av det en aning ? är det kanske överdrivet tänkt ?

jag har plöjt igenom hela den här tråden och får ju lite funderingar givetvis apropå bygga hus
Jag tänker ju lite som en svensk att jag vill bygga själv för man ska veta att det blir riktigt gjort och att det dessutom är kul
Men vad är anledningen till att så få verkar göra det ? är det inte lönsamt pga billig arbetskraft? får man ens göra det själv ? jag tänker ju att man bygger två rejält a svensk standard och skalar av det en aning ? är det kanske överdrivet tänkt ?
Varför så få bygger själv, kan ju bero på att folk först och främst inte har skaffat arbetstillstånd för det

Senast ändrad:
Sen är väl inte alla här byggnadsarbetare, är väl inget Svenskt tänk att bygga själv, är väl mer ett byggnadsarbetar tänk? Tror knappast att det blir riktigt gjort för man är Svensk men inte i branchen.
Är ju inte bara att spika ihop ett par plankor så har du ett hus, krävs ju att man har kunskap med och antagligen få som flyttar ner som har det, jag har det då inte, jag skulle klara av en del plåtarbete men thats it.
Och som Glimten säger, arbetstillstånd, du har nog rätt snart herr konstapel knackandes på axeln om du tror att du skall kunna bygga själv.

Förutom arbetstillståndsproblemen så har jag inte intresse eller kompetens att bygga hus vare sig i Sverige eller Thailand.

Det är tuffare att bygga i värmen också. Jag skulle kunna bygga en träkåk men det fungerar ju inte i Thailand. Sen vart det arbetstillståndet.

Jag kan bygga en träkoja men inte ett hus, lite mer än träväggar som skall till på ett hus.

Övervaka och se om Thai bygger på rätt sätt skulle jag klara men det svåra är att sen få dom att göra rätt..

Sen är väl inte alla här byggnadsarbetare, är väl inget Svenskt tänk att bygga själv, är väl mer ett byggnadsarbetar tänk? Tror knappast att det blir riktigt gjort för man är Svensk men inte i branchen.
Är ju inte bara att spika ihop ett par plankor så har du ett hus, krävs ju att man har kunskap med och antagligen få som flyttar ner som har det, jag har det då inte, jag skulle klara av en del plåtarbete men thats it.
Och som Glimten säger, arbetstillstånd, du har nog rätt snart herr konstapel knackandes på axeln om du tror att du skall kunna bygga själv.
Behövs även lite konstruktionsritningar, inte bara hitta på med tanke på laster etc.

Ingen som gjort platta med golv(värme)slang i ? borde ju gå köra kylt vatten igenom istället för golvvärme har jag haft lite tankar på...

Ingen som gjort platta med golv(värme)slang i ? borde ju gå köra kylt vatten igenom istället för golvvärme har jag haft lite tankar på...
Har också funderat på det, men kyla stiger ju inte ...

Behövs även lite konstruktionsritningar, inte bara hitta på med tanke på laster etc.
Det fixar man i huvudet på vägen ... om man nu fått och orkat bygga ... man slipper tänka på snöklass ...

Ja det är sant, svårt bygga för kylning...lättare i Sv bygga för att hålla inne värmen.

Det fixar man i huvudet på vägen ... om man nu fått och orkat bygga ... man slipper tänka på snöklass ...

555555, får sälsskapsresan filmerna känsla här, "Det fixar man i huvudet på vägen" Ritningar vad är det, Slägga och hammare ordnar allt, passar inte ett fönster använd släggan ;)

Senast redigerad av en moderator:
så a
Och som Glimten säger, arbetstillstånd, du har nog rätt snart herr konstapel knackandes på axeln om du tror att du skall kunna bygga själv.[/
hmmmm? så det behövs arbetstillstånd för att bygga sin egen kåk ?...

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K