Kontantlös i Sverige men fet plånka i Thailand

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Govänner... Jag har reflekterat över att i Sverige så har jag helt slutat använda mig av kontanta pengar. Jag minns inte när jag sist höll i en sedel eller ett mynt men det var många månader sedan. När jag är i Sverige så använder jag ingen plånbok. Mina bankkort har jag i mobilens fordral.

Snart är det dags för en resa till Thailand igen. Jag får leta upp min plånbok och fylla den med Thailändska papperspengar för där ligger man nog 30 år efter Sverige. Papperspengar i alla lägen. På vissa ställen (hotell mm) har jag tidigare blivit "straffad med avgifter" när jag halat upp ett platskort.

Ingen nyhet, bara en reflektion denna frostiga morgon i mitten av Mars.

Govänner... Jag har reflekterat över att i Sverige så har jag helt slutat använda mig av kontanta pengar. Jag minns inte när jag sist höll i en sedel eller ett mynt men det var många månader sedan. När jag är i Sverige så använder jag ingen plånbok. Mina bankkort har jag i mobilens fordral.

Snart är det dags för en resa till Thailand igen. Jag får leta upp min plånbok och fylla den med Thailändska papperspengar för där ligger man nog 30 år efter Sverige. Papperspengar i alla lägen. På vissa ställen (hotell mm) har jag tidigare blivit "straffad med avgifter" när jag halat upp ett platskort.

Ingen nyhet, bara en reflektion denna frostiga morgon i mitten av Mars.
Men du behöver dina plastkort med för många hotell kräver ett plastkort annars får du slänga upp en bunt i deposition.

Har nog blivit vanligare med plastkort här nere med, inte varit med om något hotell dom sista åren som inte accepterar plastkort även vanliga butiker gör.

Det stämmer, Cash är inte king längre i Sverige det är sällan jag använder kontanter nuförtiden. Det är bara när det gäller små belopp, då är det jobbigt och tidsödande med kort.

Men Thailand kommer väl ikapp så småningom, det lär dock ta många år.

Men kanske beror på antalet stjärnor med jag gillar ju bo bekvämt, om man bor i små bungalows och billigare ställen kanske det är mer problematiskt, dom tar nog inte kort i den lilla resorten i byn ;)
Eller hålet i väggen i Isaan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp