Mickes bilder och framtida husbygge.

Jäklar vad jag blir avundsjuk, det ser nästan paradisiskt ut.
Ja man får nypa sig i armen i mellanåt;)
Tror vi som ej är här hela tiden sätter större värde på vistelsen här:) har inte tid att leta fel i paradiset;)men jag kan förstå dom som bor här nere:rolleyes:förmodligen hittar man saker att gnälla på, gud förbjude:mad::confused:;)när man flyttar hit:)

Igår vart vi å åkte lite 4-hjuling , tämligen harmlöst då barnen va med. Upplevelse för barnen, vilket va syftet:)
received_229946417464956.jpeg
received_229946247464973.jpeg

Tur denna bäst hade koppel, gillade tydligen inte falanger:D:eek:

20170125_133852.jpg

Då va man uppe i Phimai igen.
Medans vi va på utflykt till koh chang fyllde dom med 50 lastbilar till, nu sammanlagt 300 bilar.
Skall iväg å köpa lite palmer och mango träd för plantering.
Riktigt friskt när vi vaknade endast 19 grader brrr, gammelmormor tände brasa för kylan:D

20170127_073849.jpg

20170127_074545.jpg
20170127_074539.jpg
20170127_074529.jpg

@Micke.T, ett litet tips, plantera mango träden så långt ifrån var planerade huvudbyggnaden kommer att stå/byggas, mangoträdet förmåga att bli infesterad med myror. Jag har ett mangoträd nära huset och det är fullt med highways av myror, stammen besprutas 1 gg i månaden, men likt förbaskat kommer de tillbaka, likadant när jag bodde i Pattaya, hade ett träd 2 m från huset, köket och matsalen var fullt med myror, ändå så hade jag en firma där som kom att bespruta träd och hus, men myrorna försvann inte förrän trädet togs bort helt och hållet..

Tror denna princip gäller för alla träd som producerar söta frukter.

Senast ändrad:
@Micke.T, ett litet tips, plantera mango träden så långt ifrån var planerade huvudbyggnaden kommer att stå/byggas, mangoträdet förmåga att bli infesterad med myror. Jag har ett mangoträd nära huset och det är fullt med highways av myror, stammen besprutas 1 gg i månaden, men likt förbaskat kommer de tillbaka, likadant när jag bodde i Pattaya, hade ett träd 2 m från huset, köket och matsalen var fullt med myror, ändå så hade jag en firma där som kom att bespruta träd och hus, men myrorna försvann inte förrän trädet togs bort helt och hållet..

Tack för tipset, skall tänka på detta när dom skall ner i jorden:thumbsup::)

Det där var ett bra tips, nytt för mig. Nu har alla våra mangoplantor hamnat en bit från huset, men det var nog bara tur... Fantastisk tråd för övrigt, Micke, jättetrevlig att läsa!

Förklarade detta med myror för frugan, ingen fara tyckte hon. Ok tänker jag, blir motorsågen den dagen det blir belamrat med myror;)
Vi vart till marknaden å hittade lite träd 5 olika sorters mangoträd, några banan plantor å palmer inget märkvärdigt:rolleyes:
Vi har ju från början, börjat baklänges i detta tänkta byggprojekt, först jord sedan Mur, nu träd å plantor:confused: borde väl vara jord hus plantor mur :D kanske inte finns nått rätt eller fel här så länge slutresultatet blir bra:)
20170128_112421.jpg

@Jo-Be Du har rätt. Alla träd med söta frukter drar till sig myror.
Jag fick såga ner både mango samt kanomträden som vi planterat för nära huset. (exfruns)
Nu är myrorna väck.

Håller med, det är inte klokt vad folk ska lägga sig i, och försöka styra och ställa,
men nog tycker jag att plantan på sista bilden står för nära muren....
Det tar något år så har rötterna sprängt muren...
Men då är det någon annans fel ändå... Ha, ha, ha....

Om detta är en mango, tänk några år framåt, nästintill halva grenverket hänger över muren in på granntomten...

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp