Mickes bilder och framtida husbygge.

Men då får du ju hoppa över muren för att plocka... :rolleyes:
Bra med motion annar så har jag en bild från tomten om en blommande mangoträd. Inte fullvuxen men fpr nog hugga ner flr hamnar för nära huset.
20170114_092035.jpg

Morbrors fru skall ju vattna när vi åker till Sverige, tydligen jobbigt å hinka vatten från brunnen på tomten:rolleyes:
Va in till Phimai å köpte en pump + slang för att underlätta bevattningen, åter igen mycket ståhej vid inst.:D
20170130_163132.jpg
Nått jag märker allt oftare är att dom gör färdigt allt utan att prova grejerna:) så även här alla thaistyl.
20170130_175337.jpg

Bara göra om då filtret släppt på röret i brunn, inga sura miner för det:)
20170130_172602.jpg

Men skam den som ger sig, till slut funkade allt å våra växter fick sitt efterlängtade vatten:)
20170130_175143.jpg
20170130_125011.jpg
20170130_125024.jpg

Nu har vi lämnat byn för denna gång:(
Men har redan bokat ny resa:)
Gubbarna jobbade på med muren, jag valde att ta bort de anskrämliga dräneringsrören på framsidan muren:confused:
Funderar på om dom gör någon nytta med den klena dimensionen:rolleyes:
20170131_103842.jpg

Tidigare:confused:
20170115_101629.jpg

Mysko murbygge? Kan inget själv om slika saker, men trode nog att vitsen var att muren skulle gå ner under markytan för att om möjligt stoppa vattnet, och kanske stoppa råttor och ormar...

Har ju skickat en ritning till tänkta byggherre i byn för prisförslag, fick ett pris på 1,2 milj thb.
3 sovrum 2 badrum carport 16m2 uteplats 15m2 vid entren. det jag skickade med att jag ville ha var falangstandard på badrum vettiga sten eller dubbel med luftspalt, tak med folie och isolering god standard på elen med jordfelsbrytare.
Har inte fått specat vilket material som ingår i priset:confused:har skickat frågan och väntar på svar.

Tycker priset verkar ok om det är bra standard inräknat, självklart kommer jag vara närvarande när vi skall bygga.

T
Har ju skickat en ritning till tänkta byggherre i byn för prisförslag, fick ett pris på 1,2 milj thb.
3 sovrum 2 badrum carport 16m2 uteplats 15m2 vid entren. det jag skickade med att jag ville ha var falangstandard på badrum vettiga sten eller dubbel med luftspalt, tak med folie och isolering god standard på elen med jordfelsbrytare.
Har inte fått specat vilket material som ingår i priset:confused:har skickat frågan och väntar på svar.

Tycker priset verkar ok om det är bra standard inräknat, självklart kommer jag vara närvarande när vi skall bygga.

Tycker också priset verkar ok. Jag har fått bud från två byggherrar fast det är bara arbete.
Arbetskostnad här i norra Thailand ligger kring 2500 bath kvadratmeter om det är en seriös byggare.
Köper materialet själv eller har redan köpt det mesta. Nu har jag rätt mycket hjälp med meterialet för känner en del leverantörer.
Phrae är ju snickeristad så alla fönster och dörrar samt skåp m m görs av sambons släkt.
Blir solid teak så det bör bli bra.
Önskar dig lycka till med bygget.

Glömde en sak se till att de drar plaströr osynligt för elen och gör klart för dom hur du vill vatten och avlopp dragen.
Det finns bra färdiga ritningar på nätet som du kan visa dom principen. Kanske du redan har gjort det, tänkte bara för thai har ett annat sätt och tänka.

Glömde en sak se till att de drar plaströr osynligt för elen och gör klart för dom hur du vill vatten och avlopp dragen.
Det finns bra färdiga ritningar på nätet som du kan visa dom principen. Kanske du redan har gjort det, tänkte bara för thai har ett annat sätt och tänka.
Tackar för tipsen, skall ligga på om detta, vi åker ner i slutet på april för å köra igång.
Tydligen har frugan skickat en släkting till munken och lämnat våra personnr för att få en bra dag att börja bygget, gillar att hon tänkt till för att spara tid;)

Tänk på vattenlåsen, mina byggare hade ingen koll på det och det är ju ok om man leder ut tvättvattnet på gräsmattan.

Vilket jag för övrigt kan rekommendera, vi kör ut allt tvättvatten på tomten numera så slipper vi vattna gräset.

Ja då va turisten på gång igen;)

Första maj bär det iväg. Blir bara 1 månad denna gång åxå
Tanken är att vi skall hinna gjuta resa pelare och tak dessa 30 dagar, går det undan kanske väggar åxå. Vi skall ner oktober november beroende på vädret, då är tanken att färdigställa bygget.

Ja då va turisten på gång igen;)

Första maj bär det iväg. Blir bara 1 månad denna gång åxå
Tanken är att vi skall hinna gjuta resa pelare och tak dessa 30 dagar, går det undan kanske väggar åxå. Vi skall ner oktober november beroende på vädret, då är tanken att färdigställa bygget.

Spännande, suktar redan efter byggbilder :)

Finns gott om turister här ;)

Spännande, suktar redan efter byggbilder :)

Finns gott om turister här ;)
Ja, man skall veta sin plats annars j*vlar:D;)
Ja det skall bli spännande, tanken var att åka ner i höst och starta bygget, men hade svårt att hålla mig nu när vi fick ihop en månads ledighet tillsammans.
Trodde aldrig orden skulle komma ur min mun, men satan va gott det skulle vara att gå i pension:);)
Men är ju lite för ung ännu:rolleyes:

Har velat en del med ritningen ett tag nu, men börjar fastna för denna planlösning.

Ni som byggt, även ni andra som har erfarenhet av boende i th, nått man ev bör tänka på med denna planlösning, färg på golv är inte bestämt inte heller material, klinkers eller laminat?

Alltid roligt med synpunkter:);)
RoomSketcher Level Image(1).jpg

Har velat en del med ritningen ett tag nu, men börjar fastna för denna planlösning.

Ni som byggt, även ni andra som har erfarenhet av boende i th, nått man ev bör tänka på med denna planlösning, färg på golv är inte bestämt inte heller material, klinkers eller laminat?

Alltid roligt med synpunkter:);)
RoomSketcher Level Image(1).jpg

Jag kanske tycker helt fel, men hade jag byggt sådär så hade alla dörrarna öppnats åt det andra hållet (dvs in i det stora rummet), och dörren till den stora toaletten hade varit hängd på andra sidan av dörrkarmen. :)

Jag kanske tycker helt fel, men hade jag byggt sådär så hade alla dörrarna öppnats åt det andra hållet (dvs in i det stora rummet), och dörren till den stora toaletten hade varit hängd på andra sidan av dörrkarmen. :)
Möjligt du har en poäng där, tyckte jag va smart då det är tajt;) skall labba lite i ritprogramet me dörrarna;) tack för förslaget:)

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp