Mickes bilder och framtida husbygge.

Möjligt du har en poäng där, tyckte jag va smart då det är tajt;) skall labba lite i ritprogramet me dörrarna;) tack för förslaget:)

Du får låta kreativiteten flöda så löser det sig. ;) Ett kompromissförslag skulle kunna vara att låta sovrummen vara som de är och bara ändra de andra rummen. Kan också bli bra. :)

All lera som ni packar mot muren, är ni inte rädda att den ska brista?
Var går solen upp och ner på ritningen? "Vårt" hus är tokigt byggt utan minsta tanke på naturen... Solen gassar på våra sovrumsväggar, och uteplatsen/altan vetter mot skuggsidan hela dagen. Och jag vill inte ha sovrummen vägg i vägg, när gästerna/ungarna inte är tysta där. Och vetter sovrummet mot nån stig så kan man ju ge sig f-n på att det ska gasas med taskig ljuddämpare där. Dessutom, från vilket håll blåser det oftast? Hos oss blåser det från en liten vägs håll, trots att den är i betong mestadels så dammar det friskt av alla lerrester som dras dit med (den lilla) trafiken. Ständigt detta j-a damm överallt...

Hur man än planerar att bygga första huset,så brukar det inte bli 100% men det hjälper en hel del att fråga runt omkring .Blir det sedan andra huset att bygga brukar det bli bättre förhoppningsvis ,lycka till med husplaneringen

Det där med dörrarna är intressant, ännu ett ämne där vi tycker annorlunda än Thai eftersom vi har en annan världsbild.

Thai bygger oftast så att dörrarna går in i rummet. En av orsakerna till det är att Thai tar av sig skorna när de går in i ett rum, om dörren då går utåt så står skorna i vägen för att öppna eller stänga dörren. Jag antar att vi oftast öppnar dörrar utåt för att spara på utrymmet inomhus.

Något att tänka på?

Det där med dörrarna är intressant, ännu ett ämne där vi tycker annorlunda än Thai eftersom vi har en annan världsbild.

Thai bygger oftast så att dörrarna går in i rummet. En av orsakerna till det är att Thai tar av sig skorna när de går in i ett rum, om dörren då går utåt så står skorna i vägen för att öppna eller stänga dörren. Jag antar att vi oftast öppnar dörrar utåt för att spara på utrymmet inomhus.

Något att tänka på?
Tittar på amerikanska filmer, där går dörrarna alltid inåt;)

All lera som ni packar mot muren, är ni inte rädda att den ska brista?
Var går solen upp och ner på ritningen? "Vårt" hus är tokigt byggt utan minsta tanke på naturen... Solen gassar på våra sovrumsväggar, och uteplatsen/altan vetter mot skuggsidan hela dagen. Och jag vill inte ha sovrummen vägg i vägg, när gästerna/ungarna inte är tysta där. Och vetter sovrummet mot nån stig så kan man ju ge sig f-n på att det ska gasas med taskig ljuddämpare där. Dessutom, från vilket håll blåser det oftast? Hos oss blåser det från en liten vägs håll, trots att den är i betong mestadels så dammar det friskt av alla lerrester som dras dit med (den lilla) trafiken. Ständigt detta j-a damm överallt...
Tack för tipsen, sovrummen ligger på skuggsidan, vi har diskuterat detta med vägg i vägg mellan sovrummen. Mellan det större å mindre kommer vi att isolera bättre kommer åxå bygga garderob på den sidan väggen. Är en liten by vi bor i så trafiken stör inte å marken till höger om muren äger vi åxå, så där kommer ingen att få nöjet att störa;)
Ang muren har vi livstids garanti:D:D;)

Mellan det större å mindre kommer vi att isolera bättre kommer åxå bygga garderob på den sidan väggen.

Gipsskivor ska tydligen vara effektiva ljuddämpare, har jag fått information om. Du skulle kunna skruva fast bubbla gipsskivor på båda sidor av väggen. Det blir en hel del jobb med alla pluggar som ska sättas i, men jag tror det ska bli ok arbetstakt om man borrar genom gipsskivorna in i väggen och sedan trycker pluggen genom skivorna och vidare in i väggen innan man drar i skruven. Det som kan bli lite dåligt är att huvudet på skruven får mindre kontaktyta mot skivan av att man har borrat, så man får ha mycket skruv och dra lite försiktigt.

Jag tänker på det här med hantverkarna i TH, det skrivs en del om dålig kompetens och att dom fuskar å slarvar om man inte är på plats. Nu bygger man ju med andra normer i TH så man får väl inte stirra sig blind på vårt sätt att bygga när man bygger där, självklart vill man få god standard men med tanke på vad man betalar tycker jag man får massor för pengarna, Det är ju som påtalats i massor på forumet, vill man ha samma standard som hemma är det i stort samma pengar som hemma också;)
Jag vill påstå "ursäkta alla hantverkare" att det fuskas förbannat mycket i Sverige också fast kompetensen är relativt hög hos hantverkarna här. Detta tror jag är för att dom har bråttom iväg till nästa jobb (tid är pengar).

Efter en renovering i ett grovkök för många års sedan där det blev ren katastrof, har jag för vana att hålla ett öga på hanverkarna även i Sverige;)

En tanke som slog mig var att det kanske skulle bli bra för er om ni bygger ett enkelt och så litet hus som möjligt först, och sedan bygger det stora huset senare när ni har "bott in er" och vet mer om hur ni vill ha det? :) Kan vara praktiskt att ha det lilla huset när det kommer besök senare. Jag vet en svensk som har gjort ungefär så, och det tyckte jag verkade vettigt.

Jag kanske tycker helt fel, men hade jag byggt sådär så hade alla dörrarna öppnats åt det andra hållet (dvs in i det stora rummet), och dörren till den stora toaletten hade varit hängd på andra sidan av dörrkarmen. :)

tycker det är rätt som det är nu på bilden. T.ex om man skulle göra som du sa hur blir det då med dörrarna för stora toan och lilla rummet.

Öppnar man dörrarna ut i det stora rummet kanske man inte kan möblera som man vill.

Jag kan ju bara tala för mig själv och mitt bygge men fuskades gjorde det inte. Det kan jag se idag efter 6 år och inga problem med stommen.

Vad som ställer till problem är när vi tvingar dem att använda västerländska tekniker och utrustningar, t ex toaletter och kök som de inte har en susning om. Sedan får man vad man betalar för. En seriös byggare ser till att ha kunnigt folk som inte fuskar men plockar man folk på gatan så blir det därefter.

Thai har ju också lite svårt med hedern, man vill inte förlora ansiktet och erkänna att man inte kan, därför måste man vara med när de skall bygga med vår teknik.

Standard för att sätta toalettstolar i Korat är med cement på golvplattorna, jag hade problem att få tag i nedföringar även på home pro, de användes aldrig!

En tanke som slog mig var att det kanske skulle bli bra för er om ni bygger ett enkelt och så litet hus som möjligt först, och sedan bygger det stora huset senare när ni har "bott in er" och vet mer om hur ni vill ha det? :) Kan vara praktiskt att ha det lilla huset när det kommer besök senare. Jag vet en svensk som har gjort ungefär så, och det tyckte jag verkade vettigt.
Detta är ett enkelt och litet hus enligt mig, kommer inte att ruinera mig på detta bygge;) Har ju en del motstånd att flytta permanent till byn inom överskådlig tid:(, inte för att jag tror att jag inte skall trivas, har ju 2 små att ta hänsyn till med skolgång och allt det drar med sig, vi har funderingar på att hyra ett halvår nere i Rayongområdet för att nyttja Svenskskolan en termin, helt enkelt känna om det funkar, detta är först om några år när dom börjat skolan:). Jag är ju hittills bara turist med som längst 3 mån i ett streck:);) så jag skall inte säga för mycket:D:Dmen brukar ha lätt för att anpassa mig i olika miljöer och situationer.
Om inte annat så har jag krattat manegen för frugan den dag jag plockat ner skylten;)

Det jag saknar i de flesta hus i thailand är en hall. Men kliver ofta rakt in i TV soffan. Vårt hus är lite likadant men vi har placerat soffan längst in och då slipper vi den känslan. I Thailand har man dock inte massa kläder som skall på/av men jag vill ändå ha lite space direkt innanför dörren.

Detta är ett enkelt och litet hus enligt mig, kommer inte att ruinera mig på detta bygge;) Har ju en del motstånd att flytta permanent till byn inom överskådlig tid:(, inte för att jag tror att jag inte skall trivas, har ju 2 små att ta hänsyn till med skolgång och allt det drar med sig, vi har funderingar på att hyra ett halvår nere i Rayongområdet för att nyttja Svenskskolan en termin, helt enkelt känna om det funkar, detta är först om några år när dom börjat skolan:). Jag är ju hittills bara turist med som längst 3 mån i ett streck:);) så jag skall inte säga för mycket:D:Dmen brukar ha lätt för att anpassa mig i olika miljöer och situationer.
Om inte annat så har jag krattat manegen för frugan den dag jag plockat ner skylten;)
Varför inte sätta dom på en riktig skola istället?

Känns som med en sådan skola som Svenska skolan i Ban Phe så kommer det bli blandade årskullar, kan väl inte finnas nog elever att fylla hela årskurser?
Problem för barnen att få jämngamla kompisar.

Förstår igentligen inte varför man sätter ungarna i en Svenskskola här nere istället för att sätta dom på en bra internationell skola?
Räknas betygen så dom kan söka vidare till gymnasium på dom sen?

Var är fördelen med Svenskskola, dom kommer ju hamna utanför samhället totalt här nere känns det som, du har väl 50/50 barn skall du sätta dom i en hel Svensk skola i Thailand som mer verkar vara ett litet hus där dom bedriver studiehjälp?

Om du vill att dom skall lära sig Svenska så tänk då på att det är inte många i världen som får arbete pga. sina Svenska kunskaper.

Är du så noga med att dom lär sig Svenska varför inte då gå på internationell och fråga om någon av lärarna har extra undervisning i Svenska på helgerna.

Eller hade du bara tänkt 1 termin och sen flytta hem igen, är det inte bättre att göra det nu då innan skolan börjar?

Närmsta stora internationella skola från Rayong blir St Andrews, det stod och vägde mellan denna skolan och The Regents när vi valde och hade bestämt oss för att det inte blir Bangkok.

Ligger högt rankad bland internationella skolor i Thailand.

http://www.standrewsgreenvalley.com

Förstår igentligen inte varför man sätter ungarna i en Svenskskola här nere istället för att sätta dom på en bra internationell skola?

Kanske missuppfattar men de som sätter ungarna i svenskskola är väl för att de kanske bara skall arbeta kanske 1 år eller så och sen skall tillbaka till Sverige och är väl då mer för att de inte skall tappa något under tiden de är där, eller finns det folk som har tänkt sig bo resten av sitt liv i Thailand som gör det? Då är det ju märkligt.

Varför inte sätta dom på en riktig skola istället?

Känns som med en sådan skola som Svenska skolan i Ban Phe så kommer det bli blandade årskullar, kan väl inte finnas nog elever att fylla hela årskurser?
Problem för barnen att få jämngamla kompisar.

Räknas betygen så dom kan söka vidare till gymnasium på dom sen?

Var är fördelen med Svenskskola, dom kommer ju hamna utanför samhället totalt här nere känns det som, du har väl 50/50 barn skall du sätta dom i en hel Svensk skola i Thailand som mer verkar vara ett litet hus där dom bedriver studiehjälp?

Om du vill att dom skall lära sig Svenska så tänk då på att det är inte många i världen som får arbete pga. sina Svenska kunskaper.

Är du så noga med att dom lär sig Svenska varför inte då gå på internationell och fråga om någon av lärarna har extra undervisning i Svenska på helgerna.

Eller hade du bara tänkt 1 termin och sen flytta hem igen, är det inte bättre att göra det nu då innan skolan börjar?

Närmsta stora internationella skola från Rayong blir St Andrews, det stod och vägde mellan denna skolan och The Regents när vi valde och hade bestämt oss för att det inte blir Bangkok.

Ligger högt rankad bland internationella skolor i Thailand.

http://www.standrewsgreenvalley.com
Håller med i mycket det du skriver, tanken är att känna på hur det är att vara längre än en månad, framförallt för barnen, nu rör det sig om 6 månader i lågstadiet får göra en utvärdering efter detta. Tanken i framtiden om vi flyttar medans barnen är små att det bli internationella skola.

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp