Mickes bilder och framtida husbygge.

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Micke.T, 15 januari 2017.

1. Micke.T

Micke.T Aktiv medlem

Jag skickade ju ritningar i A3 på posten till byggmästaren, visade sig att han hade mail å Facebook:confused:
    Ibland undrar man;) hur som fick vi svar på vad det kostar att resa huset med grund och tak 370000b.
    Tycker det låter överkomligt, vi kommer se över vilket material och hur mycket det behövs för färdigställande av huset, då vet vi att det blir det som vi vill ha.

Någon som vet vad arbetskostnad kan bli per m2? har hört runt 2500b/h kan det stämma?

2. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Det blir väl bara mycket bättre om man öppnar dörren utåt för det lilla rummet? Då tar ju inte dörren någon plats av den redan begränsade platsen i det lilla rummet och platsen i det stora rummet där därren kommer att hamna när man öppnar den kan ju iaf inte används till något annat. :)

Det är för övrigt det med att inte ta upp nyttig plats som är grunden till mitt förslag. Öppnar man alla dörrar utåt så tar de ingen plats enligt mitt tycke eftersom det inte finns dörrar på de platser där man vill ha saker.

Jag skriver ju bara det jag tycker, så det har ju inget att göra med hur Micke m. familj vill ha det. :) Det viktiga är ju att tänka på så många sätt som möjligt på ett tidigt statium så är chansen större att man slipper man göra om eller irritera sig på saker man inte har tänkt på senare. :)

Micke.T gillar detta.
  3. Micke.T

Micke.T Aktiv medlem

Som sagt jag har kastat ut frågan om synpunkter;) så alla åsikter är värdefulla i slutändan är det tirak som bestämmer:D;)

suriya gillar detta.
  4. Nam Falang

Nam Falang Aktiv medlem

Skjutdörrar överallt :)

Micke.T och suriya gillar detta.
  5. Janne

Janne Forumveteran

Antar att det inte är 2500 Baht/timme och person du menar ... är inte 370 tusen Baht ganska mycket för stomme, är det specifika svenska krav. ett hus i Thailand i samma storlek kostar ju mindre.

Angående planritningen skulle jag vilja ha utåtgående dörrar till toaletterna men svårt för stora toaletten med nuvarande planlösning då den då blockerar dörren till ena rummet. Till rummen skulle jag ha dörrarna som du ritat in. Ytterdörren utåt sen en vägg en bit in i rummet som avskiljer vardagsrummet från ytterdörren. Inte heller jag gillar att komma in direkt i vardagsrummet och skönt med en avskiljning.

Var har du plats för soffgrupp och vägg TV och utan att solen lyser in. Gillar inte riktigt vardagsrummet. Kan dock inte sätta finger på det.

Tänk på om huset är litet, hur kan du bygga ut det, eller sätt det i ett hörn på tomten och bygg ett stort hus sen.

Nu när du bygger där, hur ser bra skolor ut i närheten. Hittar du någonstans att jobba i närheten. Du är väl inte så gammal och bygger man ska man väl bo där.

Lycka till oavsett beslut.

6. Micke.T

Micke.T Aktiv medlem

2500 m2 jag menade, annars vore det dyrt;)

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Janne

Janne Forumveteran

Anade det :) Vill minnas någon nämnde lägre siffra, men beror säkert på massa faktorer.

Är inte du byggare, eller blandar jag ihop dig med någon annan. Om så borde du kunna kontrollräkna lite. Du vet ju vad arbetskraft kostar per dag i Thailand och material kan du ju kolla på nätet. Du har väl koll på hur lång tid olika saker tar, jag är optimist när jag bygger ...

9. Micke.T

Micke.T Aktiv medlem

:D:DDet enda jag haft me bygge att göra va när jag köpte nyckelfärdigt för 20 år sedan;)sedan att jag renoverat och den vägen lärt mig är nått helt annat.
    Skall villigt erkänna att jag har dålig koll på kostnader i Thailand, har fått ett kostnadsförslag på inflyttningsklart hus.
    Kommer nu när vi åker ner sätta mig in i kostnader för material, är som du säger inga problem att räkna ut va det kostar.

Janne gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?