Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja! givetvis kronor... Men billigt .. 300 000 kr.. De hus jag kollat på har varit på ca 150-200 m2.
Med allt inkluderat som man säger.. Men litar inte på dem..
Hej Micke!
Vi har en tomt i Korat på ca 5000 m2 varav ca 2000 m2 vi har tänkt använda till att bygga på.
Jag har kikat på ditt bygge. Du nämner ca 300 000 Bath. Vad får man för det?
Vi vill ha ett så kallat pål hus med veranda under huset. Har sett priser som börjar på miljonen om man vill ha ett hyfsat hus.. Det hus vi har där nu är på ca 150 m2 med underbar plats under för att löga sig. Men lite till åren.
Vill bygga ett nytt sidan om. Några tips på bra byggfirmor i Korat?
Pepsi
Ca 300000kr jag menade, jag har anlitat en bygg gubbe i byn efter att ha tittat på en del hus han byggt, han har byggt ett hus på pelare som jag gillade skarpt. Går bort för oss då vi har småbarn och själv tycker jag det är aningen för många trappsteg
Vet inte totalkostnad för kunden köpte allt material själv, arbetskostnaden låg på 600000 baht då det tydligen är bökigare att bygga på pelare, i detta hus är tanken i en framtid att det skall bli en undervåningen.
Ca 300000kr jag menade, jag har anlitat en bygg gubbe i byn efter att ha tittat på en del hus han byggt, han har byggt ett hus på pelare som jag gillade skarpt. Går bort för oss då vi har småbarn och själv tycker jag det är aningen för många trappsteg
Vet inte totalkostnad för kunden köpte allt material själv, arbetskostnaden låg på 600000 baht då det tydligen är bökigare att bygga på pelare, i detta hus är tanken i en framtid att det skall bli en undervåningen.
Finns det några ritningar eller planlösning för det huset? Ser härligt ut. Lite så man kan få en uppskattning av det.
Hur stort? Detta med undervåning känns rätt bra som tillbyggnad.. Alternativt enplanshus med stor överbyggd uteplats. Kanske billigare?
Finns det några ritningar eller planlösning för det huset? Ser härligt ut. Lite så man kan få en uppskattning av det.
Hur stort? Detta med undervåning känns rätt bra som tillbyggnad.. Alternativt enplanshus med stor överbyggd uteplats. Kanske billigare?
Tänkte lite på det där med mycket fönster på husen i Thailand..??
På dagarna måste det vara fördraget för solljusets skull..
På kvällar och nätter för att insynen ska skyddas..
Varför har man fönster..?? Vädring..?? Har nog aldrig sett fönster öppna för det ändamålet..??
Antingen kör man med fläkt eller med AC..
Visst skulle det se konstigt ut med fönsterlösa hus.. Men vadå..??
Mycket förnster skall det vara, så snyggt.
Sedan kan man ha luckor eller mörka rutor hur du vill. Det beror på lite hur huset är beläget med tanke på solen.
Vi har alltid alla fönster öppna och det är bra för frisk luft. Man har ju insektsnät för.
Jag gillar inte att vara instänkt med dålig luft som de flesta har i Sverige.
Än så länge har jag inte behövt ac. Ibland sover jag ute men att stänga in mig med en ac nejtack
Vill ha bra luft att andas.
Man skall ju byta ut luften i rummet varannan timme för att må bra.
Tänkte lite på det där med mycket fönster på husen i Thailand..??
På dagarna måste det vara fördraget för solljusets skull..
På kvällar och nätter för att insynen ska skyddas..
Varför har man fönster..?? Vädring..?? Har nog aldrig sett fönster öppna för det ändamålet..??
Antingen kör man med fläkt eller med AC..
Visst skulle det se konstigt ut med fönsterlösa hus.. Men vadå..??
Beror ju på årstid, December-Januari så är det ju svalt på många ställen.
Bor på hotelrum nu utan fönster i ena rummet det är helt förfärligt.
Själv har vi tak som sticker ut en bra bit och träd runt så solen står sällan in i fönstret så vi kan ha gardinerna öppna hela dagen, drar bara igen dom nattetid.
Köksfönster och dörrar står öppna rätt ofta.
Jag skall höra med honom ang ritningarna, vi va ju inne å tittade i det huset, bara dyra val på allt från golv till kök väldigt smakfullt men i mina ögon onödigt dyrt
Jag skall höra med honom ang ritningarna, vi va ju inne å tittade i det huset, bara dyra val på allt från golv till kök väldigt smakfullt men i mina ögon onödigt dyrt
Behöver det inte va onödigt dyrt för att se smakfullt, ut något dom är duktiga på här nere är att få skit att se smakfullt ut.
Jag har bott i många hus och lägenheter här nere och ett tips var med och känn på materialet.
Köp inte det billigaste, du får Jula kvalitet, lägg par extra baht för att få nåt som håller.
Det går att bygga skitbilligt här nere men du får precis som i Sverige vad du betalar för.
Vill du ha ett hus där du inte skall behöva totalrenovera efter 10 år så får du betala för det.
Finns kvalitetskilnader och skall du bygga så bygg av hyfsad kvalitet och jaga inte bara på priset, för då kommer du få ett hus därefter.
Vilket slags golv ska du ha där @Micke.T ?. När vi, mitt ex och jag byggde la vi granit, jättebra lätt att hålla rent dessutom outslitligt, men det blev ju dyrare än vanliga klinkers.
Snikepelle är jag inte men lägga 400000 baht på kök finns inte i min värld, inte i Thailand alla fall likaså dyraste marmorn på golvet känns åxå onödigt, självklart kommer vi inte tulla på kvalliten när vi bygger men finns ju gränser.
Behöver inte det bästa men vill ändå ha god standard, men det är som du skrivit tidigare vill man ha vår kvallite på bygget kostar det i stort samma pengar som här
Vilket slags golv ska du ha där @Micke.T ?. När vi, mitt ex och jag byggde la vi granit, jättebra lätt att hålla rent dessutom outslitligt, men det blev ju dyrare än vanliga klinkers.
Är inte helt klar med vad det blir men när vi åker ner nu kommer vi köpa allt material för att få det vi vill ha, men nått skit vill jag inte ha. Frågan är hur laminatgolv beter sig i värmen å fukten.
Sådär nu är priset för arbetet spikat
Byggherren ville ha 400000b för arbetet jag sa 300000 efter lite kohandling slutade det på 320000bså räknar man om det blir det ca 2000b m2 kommer ju bli mer yta med större altan mer tak överhängande och en liten tvättstuga bakom köket.
Känner mig nöjd med arbetskostnaden
Kunde säkert gått ner lite till men vill ha en nöjd bygg gubbe när han arbetar
Byggherren ville ha 400000b för arbetet jag sa 300000 efter lite kohandling slutade det på 320000bså räknar man om det blir det ca 2000b m2 kommer ju bli mer yta med större altan mer tak överhängande och en liten tvättstuga bakom köket.
Micke!
Ett tips jag fick från min Italienska granne var när man gjuter grunden till huset, så lägg lite pengar på det.
Att få ett bra skikt mot den Thailändska skitjorden. Den är fruktansvärt salt. Han lade ett tätskikt och typ vattentät betong. När vi gjöt uteplats förra året såg allt fint ut.. Efter ca ett halvt år fräter saltet upp betongen.
Bara att lägga på bättre betong enligt råd jag fått. Annars löses betongen upp efterhand.
Har märkt det.. Varje gång man sopar så tar man en bit av ytan.. En annan större del av tomten hade vi en annan leverantör av betong och gjöt för att bilar skulle kunna köra där. Och den är hyfsad.
Eftersom hans hus gick loss på 3-4 milj bath så sparade han inte på grundläggande kvalitet.
Så var noga med grundens kvalitet.
Vist bygger man på platta direkt på mark, de flesta hus i byn ligger direkt på mark, hus äldre än 25 år har man till stor del byggt som du säger.
Problemet som jag ser det är, att de ingen makadam har under plattan, och där igenom får en dränering.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.