Namn betydelse eller betyder det inget??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
legolas
Ja det är faktiskt rätt för alla delstater i amerika har olika uttal på det mesta, min mor kom från Washington

"Raan " sa:
Ja tänk att mitt namn kunde vara så intressant :)

Min mor kallade mig faktiskt mer med amerikansk brytning, men hur ska jag skriva så man kan förstå. Lite mer som Raown men med långt a, som Raaaown medan min far sa mer klart Ra-ann med ett sekundkort mellanrum mellan A:na och och betoning på a som i svenska flicknamnet Ann. Men nu när de är borta så blir det ett annat uttal beroende var man är. Däremot har jag sökt namnet och det finns tydligen några amerikaner som heter Raan, Raan Williams tex, jag har också hittat en norrman som har Raan som efternamn.

Svenskar skrattar ibland åt mitt namn då de säger att raan blir Rån alltså rånare och Manschett är ju en småbrottsling (Manschettbrottsling) vet inget om det, vet inget om vad Manschett kommer ifrån, enligt mig är det ju en skjortknapp :)

Jag var nog mer ute efter det svaret som insayt kom med nu, men plötsligt har ert engagemang i mitt namn gjort att jag blev mer intresserad av namnet än tidigare.

Ja, skojigt. Det roliga med sådana här grejer är ju att det ena leder till något annat och så lär man sig jättemycket osv. Nu har jag läst lite grand om den Romska historien, visste ju lite innan men som sagt var, intressant.

Nä, jag har letat och letat och kan inte finna detta namn någonstans om vart ifrån det skulle komma. Har sökt på amerikansk, rumänsk, romsk och ja allt.

Såg också Raan Williams och jag är övertygad om att han uttalar sitt namn som Ray-an som i Ryan och jag tror helt enkelt att dina föräldrar tog Raan istället för Ryan eftersom det ju är lite mer speciellt och inte så vanligt!

Mvh Peter :wai:

Tack alla för engagemanget. Hade jag tänkt på detta tidigare hade jag frågat mina föräldrar medan de ännu levde. En tanke till alla med udda namn, fråga medan det finns en chans vad ditt namn kom ifrån.

Raan

"Raan " sa:
Tack alla för engagemanget. Hade jag tänkt på detta tidigare hade jag frågat mina föräldrar medan de ännu levde. En tanke till alla med udda namn, fråga medan det finns en chans vad ditt namn kom ifrån.

Raan

Lugn Raan, vi skall nog fixa fram ditt namn, vart det kommer ifrån, du vet nu har jag fått något på hjärnan och då ger jag mig inte. ;D Jag är ju en person som älskar sådant här, tycker det är kul och intressant att veta vad namn kommer ifrån, så också t ex städers namn, byar, länders, ja allt sådant där "ursprung" och varför kallas det som det kallas osv.

Hej igen Raan!

Jag har kollat lite och jag blir mer och mer övertygad om att som jag först sa att Raan är en kortare variant av Raanan som jag sa betyder "blomstrande" och nu har jag hittat fler betydelser "ny eller fräsch", lite samma sak som blomstrande kanske.

Men det intressanta är ju att du säger din far var Rumänsk Zigenare och din mor Amerikanska och Raanan finns både i Amerika och i Rumänien som namn och har sitt ursprung från Hebreiskan, så jag är helt övertygad om att Raan är en kortare variant av Raanan. Så kanske din mamma och din far möttes på halva vägen så att säga!

Kolla dessa länkar:

http://www.self.ca/baby_names/r/ rumänska namn
http://www.name-meanings.com/name-meanings/r.php amerikanska namn

insayt

Ok, tack. Kanske då inte konstigt att min far kallade mig Ra-ann

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2