Namn på thai

 
Thailändsk grammatik är ju enklare än många andra språk, men den grammatik som finns är inget vi normalt sett använder i svenskan. Det är ju det som är problemet med grammatiken, sen är det ju toner och uttal. Läsa går ju ganska enkelt att lära sig men att sen förstå och i nästa steg göra sig förstådd det är ju då prövningarna kommer. Sen antar jag det är ytterligare ett steg till att skriva, beroende på i vilken ordning man prioriterar sakerna.

Kan ju både hålla med och inte. Thai liksom svenska tillhör ju språksyntaxen SVO = Subjekt-Verb-Objekt och när det kommer till satsbildningar inte helt olika.

Skulle vilja säga så här istället, Thai har utelämnat mycket av grammatiken som finns i västerländska språk och ersatt de med andra saker. Som böjningar av verb finns ju inte, inga pluralformer av substantiv, adjektiv efter subjekt-objekt, ord för att beskriva försluten tid, klassnamn för olika saker vid uppräkning osv.

Men att kunna sitt eget språks grammatik kan aldrig vara till last för att lära annat språk.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men att kunna sitt eget språks grammatik kan aldrig vara till last för att lära annat språk.
Det sa jag inte heller, sa bara att det skiljer mycket. Grammatik har man alltid nytta av, men mer än den svenska.

De flesta svenskar har nog inte problem med SVO, men med allt annat som skiljer, exvis hur man använder singular och plural att man skapar meningar i presens och lägger till om det är i framtiden eller dåtiden ... etc
 
Det sa jag inte heller, sa bara att det skiljer mycket. Grammatik har man alltid nytta av, men mer än den svenska.

De flesta svenskar har nog inte problem med SVO, men med allt annat som skiljer, exvis hur man använder singular och plural att man skapar meningar i presens och lägger till om det är i framtiden eller dåtiden ... etc

Nä jag vet, du sa inte det, ville bara betona så att ingen missförstår:) Jo visst finns ju en hel del att tänka på som skiljer.
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
8
Visningar
3 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
S
Svar
1
Visningar
5 K
Anonym
A
A
Svar
19
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
65
Visningar
15 K
Anonym
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
Anonymius
A
P
Svar
3
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
pa_sak
P
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
10 K
A
A
Svar
3
Visningar
1 K
A
A
Svar
7
Visningar
2 K
A
T
Svar
11
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp