Naturliga Bilder

 
Närbild på en sångsvan..

Närbild sångsvan (2).jpg
 
Jag köpte en kamera, kollade på bäst i test av den typen, fotona blev lika dåliga som med telefon, så jag la ner den hobbyn, för jobbig att släpa på så ligger idag instoppad glömd i en hylla.
För mycket arbete för att bli en bra fotograf, bara alla miljoners inställningar som man fattar nada av, sen ett motiv på det.
Och sen hamnar det på en hårddisk där ingen ser på fotot.
 
Jag köpte en kamera, kollade på bäst i test av den typen, fotona blev lika dåliga som med telefon, så jag la ner den hobbyn, för jobbig att släpa på så ligger idag instoppad glömd i en hylla.
För mycket arbete för att bli en bra fotograf, bara alla miljoners inställningar som man fattar nada av, sen ett motiv på det.
Och sen hamnar det på en hårddisk där ingen ser på fotot.
Du beskriver väldigt bra vad många upplever. Telefonerna tar över kamerornas uppgift mer och mer. Jag skulle aldrig släpa på massa tung kamerautrustning för alldagliga sociala kort. Ett bröllop är en annan sak. Har fotat på bröllop och det gör jag aldrig om. Nervöst. Men lär man sig behärska tekniken är foto fantastiskt kul. Jag har varit kursledare inom digital fototeknik så jag inbillar mig att jag vet vad jag skriver om. Tyvärr har jag inte den konstnärliga ådran men det är kul ändå :)
 
Jag gillar området vid Ölands södra udde av speciella skäl.

Min morfar växte upp i en liten fiskeby som heter Nordvikstrand just utanför Skärhamn på Tjörn. Samma dag som han konfirmerades 1913? gick han ut på sjön. Han tog farväl till sin familj, vänner och inte minst prästen. Efter att arbetat några år kom han till Litauen 1917.

Landstigningsförbud rådde då det var oroligt. Ryska revolutionen/första världskriget var i full gång. Morfar som då var 17 år ville naturligtvis träffa galanta damer och smet iland med en kompis. Naturligtvis blev de gripna och låstes in. Spiondomen kom som på brev på posten och straffet blev naturligtvis dödsstraff...

De hade dock en stor tur, en engelsman som släpptes ut från fängelset meddelade deras kapten var de var (de hade ju smitit i land utan att säga något) och vad som riskerade att hända..

Utrikesdepartementen (eller vad det nu hette på den tiden) lyckades få dem frisläppta och morfar tog första skuta hem till Sverige. Till hamnen som det fortfarande finns rester av vid Ölands södra udde. Jag kommer väl ihåg hur han berättade om att han låg på rygg i gräset där vid södra udden innan han tog sitt stora beslut att åka över till Amerika.

Där vistades han många år och arbetade mest på ett mudderverk tillsammans med andra svenskar. På 30:talets början hade han sparat ihop pengar och gjorde slut på allting när han tog ""gamla Kungsholm hem till Sverige. I hamnen i Göteborg träffade han en av sina bröder av en slump. De hade inte setts sedan konfirmationen 1913. Brodern frågade ifall morfar sparat några pengar vilket ledde till att morfar vände på klacken och gick ut på sjön igen. Han besökte så deles inte sin familj...

Han reste då över hela världen i några år och anlände till Australien 2-3 gånger berättade han. En gång var han i Persien och försökte göra en klok investering. Han köpte en dyr matta han tänkte sälja i Sverige. Den bytte han mot en "helnatt" med en galant dam. Så han tjänade inga pengar..

Efter några år kom han hem till Sverige och luffade upp mot Skövde trakten och träffade mormor. Tycke uppstod och de planerade att gifta sig. Ett litet problem hade dock uppstått. Morfar var dödförklarad då myndigheterna inte hört av honom sedan 1917 i Litauen. Brodern han mött i Göteborg hade i sin tur aldrig kontaktat familjen om deras möte.

Problemet med dödsförklaringen löstes av prästen som en gång konfirmerat morfar och cirkeln var sluten..

I Nordvikstrand finns ett monument över en båt som sjönk i Nordsjön vid Doggersbank (tror jag det var). Det är släktingar till morfar hela bunten. Alla var släkt med alla och de levde ett hårt liv..
 
JanneMan 61! Din bild på jordugglan och möllan är baske mig en av de bästa naturbilder jag har sett.....och jag har sett många. Thaisnack-folket kan känna sig hedrade att du valde att publicera den här. Stort GRATTIS!

/Uffe O
Verkligen! Än en gång - jag är djupt imponerad av samtliga bilder men ugglan är fantastisk!!
 
Både Havs och Kungsörn var tidigare allvarligt hotade på grund av miljögifter. Själv drog jag mitt strå till stacken och hjälpte till med utfodringen av örnar vid Hornborgarsjön en vinter. Surrealistiskt. Man gick i mörkret ut i skogen där det hängde 20-30 halvruttna griskroppar (med vedervärdig stank ifall det var plusgrader ute.) Sedan drog man köttet på pulka några kilometer ut till utfodringsplatsen.. Allt för att vi även i framtiden kunna njuta av de magnifika fåglarna...

Ingen bra bild men ni ser hur stor havsörnen är jämfört med gässen. Återigen Öland.

Havsörn på jakt.jpg
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp