Ni som bor i/besöker Issan, var finns ni?

Jeg bor i Maha Sarakham. Leier den ene halvdelen av en tomannsbolig. Leier i tillegg et rom i et hybelhus i Roi Et.

IMG_1011.JPG

Jag var där när vi åkte över till Laos 2011, det var riktigt trevligt och maten var god som du säger, men då tog vi bussen, så vart inte så mycket så, nu lånar vi gummans syrras bil har vi tänkt.

Det är synd att faranger inte får ta båten över till Laos, då kunde man ha tagit en tur där också

Nå finnes det en bro over elven. Men Savannakhet på den andre siden er bare en stor støvete landsby. For noen kan det bli litt vel mye støv. Og nattelivet er ikke mye å skrive hjem om.

Det vore kul att veta vilka på forumet som håller till nära en själv. Då kan man ju kanske träffas på en fika eller varför inte en matbit. Alltid kul att surra lite.

Jag och familjen besöker normalt Thailand 1 månad varje vinter. Vi brukar under den tiden stanna ca 1 vecka uppe i frugans hemby som ligger i provinsen Chaiyaphum.

Vi håller till ca 3 mil norr om Kaen Khro eller 6 mil väst om Khon Kaen. Bifogar en länk från Google maps

http://goo.gl/maps/Rdq1A
vi bor i Khon Kaen ca 4
Det vore kul att veta vilka på forumet som håller till nära en själv. Då kan man ju kanske träffas på en fika eller varför inte en matbit. Alltid kul att surra lite.

Jag och familjen besöker normalt Thailand 1 månad varje vinter. Vi brukar under den tiden stanna ca 1 vecka uppe i frugans hemby som ligger i provinsen Chaiyaphum.

Vi håller till ca 3 mil norr om Kaen Khro eller 6 mil väst om Khon Kaen. Bifogar en länk från Google maps

http://goo.gl/maps/Rdq1A
Vi bor i Khon Kaen ca 4-6 mån på vintern ,

Är jag hemma under Songkran så blir det Isaan och frugans by hedanefter, för får säga att Songkran var inget att ha här nere i träsket då var det bättre och roligare i norr, kan sträcka mig så långt som att säga att Songkran var rätt skitråkigt i Pattaya ;)

Men blir nog ett par veckor i Mahasarakham i Februari eller Mars för min del, sen blir det nog i Oktober eller November nästa år med för jag tycker det är finast där i norr i slutet av eller strax efter regnperioden.

Senast redigerad av en moderator:
Å jag ifrågasätter ingenting, du bor ju naturligtvis där du vill.
Jag bara delade min tes om människan bakom ett beslut att bosätta sig på en viss plats och min teori om anl till att ni hamnar där.
Du behöver inte varken dela eller gilla det jag skriver.

Men jag tror precis som Jonas skriver att dom flesta hyllningar av Issan som boplats bara är ett försvarstal.
För precis allt ni säger är bra med Issan finns ju även nere vid kusten, plus lite till.
Du vet man måste ju inte bo mitt i smeten när man bor här nere om man inte vill, det finns andra alternativ men som ändå ger dig tillgång till sådant som ni ju erkänner att ni saknar. Så det måste ju ändå vara en brist på erfarenhet av områdena här nere eller en dam som fått bestämma som gjort att ni hamnat i Issan.

Men du har rätt, det här är mina personliga tankegångar.
Men jag tror likväl att dom flesta av er skulle vilja ha mer socialt umgänge med andra falangar/svenskar och jag tror inte att ni njuter ett dugg när temperaturen går upp mot 40° och däröver.

Så vad är det eg som är så bra med Issan som inte finns här nere vid kusten?
Närhet till tjejens familj är det enda jag kan komma på men är det bra?
Ja en del kanske tycker det, att det tom är så bra så att man vill försaka allt annat man eg vill ha.

Bor inte i Issan utan i Kampheang Phet. Du skriver att man försakar allt annat man egentligen vill ha, vad är det jag vill ha enligt dig. Ska bli intressant att höra vad man vill ha.

Jag flyttade till Pattaya i oktober. Jag va nog nere på stranden sist under Songkran tror jag, då bor jag bara 2 km från den. Jag va i poolen med barnen ungefär i juni, jag har 100m till poolen. Jag va på walking street sist kanske i mars?? Kommer inte ihåg... men jag har ca 500m dit.

Vad FAN gör jag i Pattaya då? Jag har fuga o ungar blir att uträtta ärenden, åka o shoppa, prata med hennes kompisar o släkt som kommer o hälsar på. Åker ut o äter gott varje dag, går på gymmet varje dag. Går på bio ett par gånger per år.. Jag hyr huset så det blir inget påtande i jorden eller byggprojekt.
Så varför Pattaya? Jag gör ju inget som man inte kunde göra i Udon, som jag bodde i under tio år? Det är nära till Bangkok, det är det enda svaret. Jag skulle lika gärna kunnat bo i isaan. Förutom havet, som jag besöker ett par ggr/år så finns det inget i Pattaya för mig som inte finns i Udon, om än i mindre skala när det gäller barer, gogo, ryssar, kineser, scammers, ockrare, langare, fulla turister, korrumperade poliser, mord, maffiagäng, mm mm... :)
Udon har allt för mig, men det är långt från frugans släkt och från Bkk som vi måste bo i närheten av. En fördel iaf som jag ser det är att det aldrig blir så himla kallt här nere.

Korrekt Gunnarg , introverta djäklar som sitter med en Chang på verandan redan kl 9 ,00 , sover sen ruset av sig ett par timmar på lunchen ,sen till nån bymarknad för att frugan skall visa upp sin Farang ...
I Isaan bor man precis som någon sa för att frugan lurat en till att bygga ett hus för sparslantarna , familjen lever gott på dum Farang som bor kvar i Isaan trots att han egentligen vantrivs då han inte förstår varken språket eller kulturen ,inte heller varför de bara sover samt äter och dricker sig fulla på Lao khao..

Nu skall jag ner till Central Festival med frugan , ta en god kopp kaffe ,köpa liute ost , knäckebröd samt kaviar . Sen ner och sitta på beachen en stund , gör jag varje dag i stort sett då jag älskar havet (som jag aldrig badar i ) ;)
I eftermiddag blir det andra aktiviteter , bastu , simning , lite fys samt en god middag för ca 100 thbt /skalle .
Finns allt här i turiststäderna , ingenting i Isaan , INGENTING , skall aldrig flytta upp igen , hellre tillbaka och dö i Sverige :rolleyes:

verkar som Udon inte är isaan... känner inte igen nånting av vad du pratar om, bara att man kan äta och dricka billigare, hotellen är billigare, får mer för pengarna mm.
Ärligt talat så fattar jag inte varför vi ens diskuterar detta, jag känner massor av folk som trivs som fisken i vattnet i Isaan. Om man inte vill höra tuppar så kan man bo inne i Udon. Eller kanske i en community, jo det finns såna där med. Man kan ta sig på 5 minuter från centrum till flygplatsen, och det går nästan ett plan i timmen till Bkk.

Korrekt Gunnarg , introverta djäklar som sitter med en Chang på verandan redan kl 9 ,00 , sover sen ruset av sig ett par timmar på lunchen ,sen till nån bymarknad för att frugan skall visa upp sin Farang ...
I Isaan bor man precis som någon sa för att frugan lurat en till att bygga ett hus för sparslantarna , familjen lever gott på dum Farang som bor kvar i Isaan trots att han egentligen vantrivs då han inte förstår varken språket eller kulturen ,inte heller varför de bara sover samt äter och dricker sig fulla på Lao khao..
Farsan bor i Utkanten av Udom sedan 2000. Han har fotografi som hobby och tar ofta Vespan ut på dagsturer till berg, Mekhonfloden och reservat och tempel mm för att fotografera. Farsan har vart kock så han brukar bjuda in eller bli inbjuden till kompisars partyn. Han har hund och brukar ta ned den och frugan och gå eller bara hänga nere vid Nong Prajak park. Han har aldrig varit i någon bar, trots att det finns massor inne i staden.
Ett tips till Isaan bor och de som bor i andra ändar av landet, skaffa en hobby om ni inte redan har det, så kanske ni kan få er ett liv

Ja den här tråden blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det började bra med @Glimten och @magunnar inlägg men sedan spårade det ur.

Hur som helst. Jag har vunnit lite i alla fall. Då jag spenderar tid i Isaan så har jag fått reda på att till @Berralund och Magunnar är det inte speciellt långt för ett besök och det vore trevligt. Till Glimten är det lite längre men kan fungera med lite planering.

Vi får se hur allt passar ihop vid nästa besök.

Hare gött allihopa var ni än uppehåller er.

Ja den här tråden blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det började bra med @Glimten och @magunnar inlägg men sedan spårade det ur.

Hur som helst. Jag har vunnit lite i alla fall. Då jag spenderar tid i Isaan så har jag fått reda på att till @Berralund och Magunnar är det inte speciellt långt för ett besök och det vore trevligt. Till Glimten är det lite längre men kan fungera med lite planering.

Vi får se hur allt passar ihop vid nästa besök.

Hare gött allihopa var ni än uppehåller er.
Jag kommer att vara där i december, tror att man kan fixa så man kan träffas då jag bl.a. kommer att vara ett stenkast från Ubolrat dam och vi kommer förmodligen att övernatta som vanligt i khon kaen

Senast ändrad:
Jag har tillbringat några veckor om året i Phra tong kham de senaste vintrarna, sen har vi åkt till olika turisorter ett par veckor. Planerar för att slå mig ner där inom en inte alltför avlägsen framtid, ca: 5 mil Khorat och 8-9 mil till Chiayaphum. Så klart det är kul att träffa en och annan falang när man är där, svenskar eller andra nationaliteter, vi har ju något gemensamt :xmas_smiley:.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp