Ni som bor i/besöker Issan, var finns ni?

Pattaya tillhör isaan 555 ;) jag har ju lite längre till en svensk restaurang än så, man måste ha lite att göra även för mig, att bara sitta eller ligga i en hängmatta är inte så roligt
Du förstod med mitt Pattaya tillhör Isaan eller?, inte menat att tillhör men befolkningen är Isaan, var menat att Pattaya är bara bebott av Isaan folk, folk som ursprungligen är från Pattaya är en väldigt liten minoritet här nere.

Kan fråga vilken arbetare som helst, byggnads, butik, bar etc.... alla är från Isaan.

Du förstod med mitt Pattaya tillhör Isaan eller?, inte menat att tillhör men befolkningen är Isaan, var menat att Pattaya är bara bebott av Isaan folk, folk som ursprungligen är från Pattaya är en väldigt liten minoritet här nere.

Kan fråga vilken arbetare som helst, byggnads, butik, bar etc.... alla är från Isaan.
Håller med!

555, pattaya är bara för bönder, vi andra håller till i isaan ;) 555

Korrekt Glimten , Pattaya är till för bönder från Isaan som tröttnat poå tillvaron däruppe 5555555;)
Ni övrigabehöver väl lite längre tid för att inse vad ni håller på med , själv behövde jag 8 månader i byn... Det enda ni gör här på denna tråd är ju att ni söker kunskap om var andra faranger bor i Isaanhelv,detta för att ni med besök hos varandra vill lindra tristessen :):):):):)

Korrekt Glimten , Pattaya är till för bönder från Isaan som tröttnat poå tillvaron däruppe 5555555;)
Ni övrigabehöver väl lite längre tid för att inse vad ni håller på med , själv behövde jag 8 månader i byn... Det enda ni gör här på denna tråd är ju att ni söker kunskap om var andra faranger bor i Isaanhelv,detta för att ni med besök hos varandra vill lindra tristessen :):):):):)

Och därför bor man i Chon Buri, åker till Isaan gör man bar för att hälsa på "That's it"
Bosätta sig där? Ehhh, näe!!

Och därför bor man i Chon Buri, åker till Isaan gör man bara för att hälsa på "That's it"
Bosätta sig där? Ehhh, näe!!

Där jag har min hemvist "Baan Beung" i Chon Buri, det liknar minst lika mycket som i Isaan, så varför flytta, folket och släktingar runtom kring beter sig exakt på samma sätt "So what F---k is the different"...

Sorry! måste citera mig själv :D

Senast ändrad:
Detta är endast en teori/påstående, säger inte att det är som skrivet är..

Utav 100% faranger boende i Isaan, så tror jag att 10-15% är lyckligt glada att ha sin tid tillsammans med frun/gf/och har ett gott fungerande leverne med släktingar.

Men! Ett stort men, resterande faranger ca 85% är dit lurade av deras kommande fruar/gf under kravet att "bygger du inte ett hus" så kan du lika glömma att få någon kärlek från mig och gärna ta ditt pick & pack försvinn ut ur min åsyn, nya finns runt hörnet och det gör att farangen bestämmer sig för att bosätta sig på en plats som han inte ville från första början..

Som jag sa, detta är inte den sanna texten endast en teori, hur nära en hamnar sanningen kan ingen veta :wai::):wai:

Utav 100% faranger boende i Isaan, så tror jag att 10-15% är lyckligt glada att ha sin tid tillsammans med frun/gf/och har ett gott fungerande leverne med släktingar.

Men! Ett stort men, resterande faranger ca 85% är dit lurade av deras kommande fruar/gf under kravet att "bygger du inte ett hus" så kan du lika glömma att få någon kärlek från mig och gärna ta ditt pick & pack försvinn ut ur min åsyn, nya finns runt hörnet och det gör att farangen bestämmer sig för att bosätta sig på en plats som han inte ville från första början..

Som jag sa, detta är inte den sanna texten endast en teori, hur nära en hamnar sanningen kan ingen veta :wai::):wai:

Man skal ikke legge under stolen med at det finnes mange utlendinger som bor i Isaan på grunn av kjerringa. Hvor stort "presset" på den enkelte utlending er tror jeg er individuelt. Men man skal heller ikke legge under stolen med at dette for det meste er godt voksne menn som burde ha en egen FRI VILJE. Man burde velge sin ektepartner med omhu uansett hvor i verden man er. Og velger man en "støvsuger" så får man egentlig skylde seg selv når man havner blant disse "85 prosentene".

PS. Jeg må vel tilhøre den ene lille "promillen" som bor frivillig i Isaan alene. Jeg bor der for at det er et fantastisk sted å bo.

Det stäämer ju bra detta ... Jag åkte de senaste månerna där uppe till Khonkaen ca 2ggr /vecka , detta för att jag inte skulle klättra på väggarna .Men Khonkaen är trots sin storlek i avsaknad av vad en riktig storstad skall ha ... Sen finns inget hav att fiska i . Fiskade med en polare häromdagen , fick ett par stora fina "Tuna" , att ta en Tuna på ett par kilo på ett vanligt gäddspö är underbart kan jag säga ,,, nä ,sitt ni där uppe och meta "Paduk " eller mata grisarna på farmen... Det blir man säkert lyckligg av ..."Bullskit" tror jag det är , kärringen har satt ner foten och ni följer hennes krav fullt ut ..
kan väl säga att svärfar gnäller på mig varje gång jag kommer uppp med gumman , jag säger till honom att jag har mitt liv , om min fru tycker det är ok så bor hon med mig i Pattis ,
I Isaan kommer jag aldrig mer att bo mer än ett par nätter .....Jag är pensionär och ingen av oss vet hur länge vi har kvar , då vill jag leva "Mitt "liv ,fiska , flyga RC , cycla med hunden runt sjöarna mm. Äta gog farangmat eller bara sitta på 2a gatan och kika på folk ......
Dessutom en massa trevliga människor som pratar samma språk.............

Dock så är inte alla vi pensionärer än, och att fiska det är inget för mig och har inte heller någon grisfarm, så behöver inte mata några grisar, och inga hundar heller, då kan man åka omkring och kolla runt en hel del, finns mycket att se där uppe, att bara sitta och glo på folk som knallar omkring på 2:a gatan är inget för mig ;)

Dock så är inte alla vi pensionärer än, och att fiska det är inget för mig och har inte heller någon grisfarm, så behöver inte mata några grisar, och inga hundar heller, då kan man åka omkring och kolla runt en hel del, finns mycket att se där uppe, att bara sitta och glo på folk som knallar omkring på 2:a gatan är inget för mig ;)
Jag har ungefär samma tankegångar även om jag blir pensionär om några år. Vi kommer att syssla med odling av frukt och grönsaker som kan säljas i svägerskans affär eller inne på talaad. Så inte kommer jag att vara sysslolös, det kommer absolut dock att bli tid över till rekreation nere vid kusten också för bad och möten med olika forumvänner.

Jag har ungefär samma tankegångar även om jag blir pensionär om några år. Vi kommer att syssla med odling av frukt och grönsaker som kan säljas i svägerskans affär eller inne på talaad. Så inte kommer jag att vara sysslolös, det kommer absolut dock att bli tid över till rekreation nere vid kusten också för bad och möten med olika forumvänner.

En 15% alltså :D:p:D

Samma här, blir en hel del frukt och grönsaker, varvat med tobak när man väl flyttar ner, sen blir det någon form av business vid sidan om, som thai får sköta om, kanske en grisfarm ;)

Dock börjar vi bli offtopic nu

Jag tillhör också de 15 procenten som trivs med att bo på landet här i Isaan.
Tar bilen till någon storstad, turistattraktion eller till kusten ibland, men
längtar alltid hem efter några dagar.

Verkar vara en av dem här på forumet som bott längst i Isaan nu med mina åtta år.

Vår bakgrund och ålder, samt våra intresen är väl det som avgör.

Är själv uppvuxen på landet, och efter ett yrkesliv i Stockholms innerstad i trettio år ville jag tillbaka till landsbyggden igen.
Det handlar för mig om närheten till naturen, att odla i min trädgård, hundarna mm
samt att kunna njuta av stressfrihet och tystnad, samt att det är lite spännande med den främmande kulturen här.

Att jag hamnade i Nang Rong i södra Isaan är en slump.
Kunde lika gärna haft mitt hem nära naturen på landet någon annan stans.

Tror många äslskar livet i Isaan alla är inte stads bönder som vissa av oss mig inkluderat.
Tex. Min morfar han hade nog hatat livet i Pattaya/Bangkok men älskat att påta i jorden i Isaan, farsan var och besökte mig när jag bodde i norr han och hans kärring tyckte det var det tråkigaste dom vart med om, hur kunde jag bo där och då är dom ändås Ö bor, dom gillar Pattaya bäst.
Jag känner som farsan men känner även många som hellre är på landet.
Men tycker att många här på forumet har bara turistat i Isaan än och tror man det kommer vara likadant att bo fast där är man fel ute.
Kommer man ner en månad så har man antagligen fullt upp, skall åkas runt överallt och fullt av folk.
Men när man fastnat där märker man att folk har faktist jobb med och har inte tid att ta ledigt för att underhålla dig och det blir inte som på semesteresan ;)

Samma här, blir en hel del frukt och grönsaker, varvat med tobak när man väl flyttar ner, sen blir det någon form av business vid sidan om, som thai får sköta om, kanske en grisfarm ;)

Dock börjar vi bli offtopic nu

Offtopic men intressant, en ny tråd? "Vad ska ni göra när ni bosätter er i Isaan"

Tobak lät spännande, har du provat? Växer som ogräs, år 1900 var det den mest odlade grödan i Sverige. "har jag läst någonstans". Vadå global uppvärmning? Skulle vara kul att prova till eget bruk, ny hipstertrend istället för att brygga öl eller odla chili.

Gumman vill ha en ankfarm, när jag tog fram ett excelblad och visade att vi behöver ha ca: 2000 ankor för att det ska vara ekonomi i det så fick jag den där blicken ni alla har fått o_O

Två månader tills jag åker ner men som vanligt så smygläser jag bara i olika Thai eller Kambodja forum tills resfebern sätter in. Nu slog den till ordentligt :nod:

Offtopic men intressant, en ny tråd? "Vad ska ni göra när ni bosätter er i Isaan"

Tobak lät spännande, har du provat? Växer som ogräs, år 1900 var det den mest odlade grödan i Sverige. "har jag läst någonstans". Vadå global uppvärmning? Skulle vara kul att prova till eget bruk, ny hipstertrend istället för att brygga öl eller odla chili.

Gumman vill ha en ankfarm, när jag tog fram ett excelblad och visade att vi behöver ha ca: 2000 ankor för att det ska vara ekonomi i det så fick jag den där blicken ni alla har fått o_O

Två månader tills jag åker ner men som vanligt så smygläser jag bara i olika Thai eller Kambodja forum tills resfebern sätter in. Nu slog den till ordentligt :nod:

Hej Android

Ankfarm, ecelblad, gott så långt.

2000 ankor, har Du lust att dela med dig hur din beräkning ser i ut i detta, har själv funderat på
några fåglar, kan vara intressant att jämföra våra beräkningar,

Ubon

Se där ja

Nu hamnar Du ännu längre från din tänkta sanning......

Jag anmäler mitt intresse att bli medlem i 15 % föreningen.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp