Nya regler för retirement

Gjorde ett besök på förekommen anledning hos immigration Jomtien Pattaya.

Följande info meddelades.

1. Om det gäller en förlängning på retirement ska beloppet 800k finnas 3 månader innan förlängningen förfaller.
2. Om ansökan om retirement gäller första gången ska beloppet 800k finnas i bank 2 månader vid ansökningstillfället.
3. De 800k ska finnas i bank 3 månader efter att ansökan godkänts, 400k får inte understigas utan ska finnas på kontot under hela året.

Så tolkade jag de uppgifter jag fick från en lätt stressad anstäld på imm.

1. Om det gäller en förlängning på retirement ska beloppet 800k finnas 3 månader innan förlängningen förfaller.
2. Om ansökan om retirement gäller första gången ska beloppet 800k finnas i bank 2 månader vid ansökningstillfället.
3. De 800k ska finnas i bank 3 månader efter att ansökan godkänts, 400k får inte understigas utan ska finnas på kontot under hela året.

Vad skiljer mot det jag skrev?

Dels gäller uppgifterna för Extension of Stay årsvis, baserat på Pension.
D.v.s. dessa uppgifter gäller inte för ett Visum. För Visum gäller alltjämt redovisning i Sverige på ambassaden när man köper visumet.

De nya reglerna togs fram som ett alternativ för de medborgare vars ambassad inte längre skriver inkomstintyget. D.v.s. USA, UK och Danmark.
Det här gäller då också enbart för pensionärer som inte kan få inkomstintyg från Sverige med Ambassaden i Bangkok, utan istället använder bankmedel innestående på en Thai bank.
Finns pension så du kan få ett inkomstintyg från svenska ambassaden, så gäller detta ännu, på samma sätt som tidigare.
Kan man inte få intyget men likväl har pension inkommande på banken regelbundet varje månad, kan man redovisa de insättningarna. De skall ha skett under ett års tid, men under uppstarten ombeds immigrationskontoren se mellan fingrarna på det och acceptera kortare tid. Alla kontor gör dock inte detta.

För extension of Stay årsvis, baserat på gemål är det fortfarande 400 000 i två månader som gäller (vissa kontor kräver tre), eller inkomst alternativt inkomstbevis från ambassaden om 40 000 bath per månad.
Visum för detta saknar krav på inkomst och ger totalt ungefär 15 månaders vistelse för varje inköpt visum.

Sägs att reglerna för spouse visa kommer att ändras inom kort.
Vad gäller förlängning vistelsen
Högst troligt med samma ändring för att tillåta inkomst som bevisat kommer in på bank, motsvarande som på förlängning vistelse baserat på pension. Grundtesen har hittills varit att man är två att dela, och en thais inkomst behöver inte redovisas.
Möjligen med tillägg för försäkringskrav.
Grunden för ändringen som vart, är vissa länders ambassader som inte längre skriver inkomstintyget. Så det var inte en åtstramning (utöver tiden pengar behöver vara tillgängliga på banken) utan ytterligare en till väg.

Vad gäller visumet har jag svårt se vad de skulle ändra.
Ett visum för gemål är i grunden ungefär som ett turistvisum men 90 dagar istället för 60 och med möjlighet söka arbetstillstånd. Det verkar iaf vara tanken med det.
Försäkringsfrågan är dock intressant, sverige kräver det och det känns normalt att det skulle krävas för thailand också.

Senast ändrad:
Vad gäller förlängning vistelsen
Högst troligt med samma ändring för att tillåta inkomst som bevisat kommer in på bank, motsvarande som på förlängning vistelse baserat på pension. Grundtesen har hittills varit att man är två att dela, och en thais inkomst behöver inte redovisas.
Möjligen med tillägg för försäkringskrav.
Grunden för ändringen som vart, är vissa länders ambassader som inte längre skriver inkomstintyget. Så det var inte en åtstramning (utöver tiden pengar behöver vara tillgängliga på banken) utan ytterligare en till väg.

Vad gäller visumet har jag svårt se vad de skulle ändra.
Ett visum för gemål är i grunden ungefär som ett turistvisum men 90 dagar istället för 60 och med möjlighet söka arbetstillstånd. Det verkar iaf vara tanken med det.
Försäkringsfrågan är dock intressant, sverige kräver det och det känns normalt att det skulle krävas för thailand också.

"Grundtesen har hittills varit att man är två att dela, och en thais inkomst behöver inte redovisas."
Ursäkta, hajar inte, två som delar? Thai behöver inte redovisa?
För en man går det väl inte basera förlängningen på thailändsk frus inkomst?

/ SatanG

"Grundtesen har hittills varit att man är två att dela, och en thais inkomst behöver inte redovisas."
Ursäkta, hajar inte, två som delar? Thai behöver inte redovisa?
För en man går det väl inte basera förlängningen på thailändsk frus inkomst?

/ SatanG
Grunden i bankmedel är 800 000 bath.
När man är gift med Thai är den 400 000 bath.
Man räknar alltså med att Thaiparten står för finansiering typ boende och mycket annat. Thai personen behöver inte redovisa vad den gör för att väga upp till 800 000 bath.
Det kanske är så luddigt att jag skulle hoppat över den biten.
Gift med Thai behöver mindre pengar än en som inte är gift med Thai helt enkelt.

Grunden i bankmedel är 800 000 bath.
När man är gift med Thai är den 400 000 bath.
Man räknar alltså med att Thaiparten står för finansiering typ boende och mycket annat. Thai personen behöver inte redovisa vad den gör för att väga upp till 800 000 bath.
Det kanske är så luddigt att jag skulle hoppat över den biten.
Gift med Thai behöver mindre pengar än en som inte är gift med Thai helt enkelt.

Ok, tack. Tyvärr kan vad jag förstår en förlängning inte baseras på en frus inkomst, tyvärr.
Däremot behöver inte en utländsk kvinna uppvisa inkomst som gift med en thaiman. Kanske har fel här men så har jag uppfattat det iaf.

/ SatanG

Ok, tack. Tyvärr kan vad jag förstår en förlängning inte baseras på en frus inkomst, tyvärr.
Däremot behöver inte en utländsk kvinna uppvisa inkomst som gift med en thaiman. Kanske har fel här men så har jag uppfattat det iaf.

/ SatanG
Nej så är det, man måste visa en egen inkomst som dock är kompenserad till lägre.
Men det finns ett tillfälle en thai fru kan hjälpa.
Om man vid gränsen blir frågad om 20 000 bath i kontanter och inte har dem på sig, då har immigration ett dokument där thaifrun intygar att hon är garant. Det är typ liknande som en garant i Sverige fungerar för ett Visum. Gäller mig veterligen enbart på frågan om 20 000 bath i kontanter som annars är grund för att neka inträde i kungariket.
Jag känner till den på grund av att jag blev tillfrågad vid gränsen en gång och hade ingen aning om att man enligt lag måste ha dessa pengar i kontanter på sig för att komma in i Thailand. På banken med kort fanns medel utan problem, men det gäller inte vid gränsen.

Nej så är det, man måste visa en egen inkomst som dock är kompenserad till lägre.
Men det finns ett tillfälle en thai fru kan hjälpa.
Om man vid gränsen blir frågad om 20 000 bath i kontanter och inte har dem på sig, då har immigration ett dokument där thaifrun intygar att hon är garant. Det är typ liknande som en garant i Sverige fungerar för ett Visum. Gäller mig veterligen enbart på frågan om 20 000 bath i kontanter som annars är grund för att neka inträde i kungariket.
Jag känner till den på grund av att jag blev tillfrågad vid gränsen en gång och hade ingen aning om att man enligt lag måste ha dessa pengar i kontanter på sig för att komma in i Thailand. På banken med kort fanns medel utan problem, men det gäller inte vid gränsen.

Jag har bara hört talas om den regeln, har inte blivit frågad än så länge. Men oftast är det inte jag som passerar tull/immigration utan vi har en agentslusk som tar hand om det. Jag jobbar ju i thailändska gulfen och går på/av i Thailand.
Gissar att det snart blir gnyende på immigrationen, såg att sidorna i passet var nästan slut, vet inte om jag hinner åka förbi ambassaden och skaffa nytt innan jag måste förbi Manila men det tar vi då :)
Någon som vet om det fortfarande behövs intyg från arbetsgivare för att skaffa två pass?

/ SatanG

Jag har bara hört talas om den regeln, har inte blivit frågad än så länge. Men oftast är det inte jag som passerar tull/immigration utan vi har en agentslusk som tar hand om det. Jag jobbar ju i thailändska gulfen och går på/av i Thailand.
Gissar att det snart blir gnyende på immigrationen, såg att sidorna i passet var nästan slut, vet inte om jag hinner åka förbi ambassaden och skaffa nytt innan jag måste förbi Manila men det tar vi då :)
Någon som vet om det fortfarande behövs intyg från arbetsgivare för att skaffa två pass?

/ SatanG
Undrar hur många som känner till den egentligen... Inget som det talas om direkt.
Nu är det inte vanligt att de frågar om detta, men det kan hända. Har man inte pengarna på sig i kontanter blir det till att åka hem igen.

/ SatanG

Krävs intyg från arbetsgivaren samt goda skäl. Det har blivit svårare att få två pass än det var förr.

/ SatanG
Det krävs särskilda skäl till ett extra pass och man ska ange hur länge det behövs.
Reser man mellan länder som är i konflikt kan det behövas.
Hårdare regler idag än förr.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp