registrering av boende till immigration i thailand

 

Sompa

Nykomling
Hej. har en on spose visum s,k familje visum.. måste dock ur landet var 90:e dag och har multiple entry.
Fick höra av en bekant att måste registrera sig på IM adressen man bor på i thailand trots att man lämnat
adressen (kopia på husboken) när man ansökte om visumet, samt adress framgår även in ansökan!!
Någon som vet reglerna ? har ju redan registrerat boendet i ansökan..
Tacksam för behövande svar.
 
Hej. har en on spose visum s,k familje visum.. måste dock ur landet var 90:e dag och har multiple entry.
Fick höra av en bekant att måste registrera sig på IM adressen man bor på i thailand trots att man lämnat
adressen (kopia på husboken) när man ansökte om visumet, samt adress framgår även in ansökan!!
Någon som vet reglerna ? har ju redan registrerat boendet i ansökan..
Tacksam för behövande svar.


Hej

Märkligt nog ska man tydligen anmäla detta ändå inom 24 Tim efter ankomst till närmaste polisststion eller immigration, konstigt kan tyckas men så ska man tydligen göra om man vill göra rätt.

Mvh isan lover
 
Ja så är det absolut , knalla in på en Polisstation om du har långt till närmaste MIG ,, Du har ju dessutom precis som jag anmält denna adress på arrival-card när du ankom Suwan ,, Ja, det är djäkligt märkligt , kontroll på kontrollen :rolleyes:
 
Inte märkligt alls. TM30 heter blanketten och adressen måste rapporteras inom 24 timmar från du anlände. Normalt är det husägaren, den som hyr. Är du gäst hos någon är det den personen som skall göra. Vilket inte betyder att du som gäst går fri om det inte görs. Finns många bötfälda.
Bor du på hotell eller liknande gör de rapporten.
Har du från ett privat boende åkt till ett hotell en natt och kommer tillbaks, måste du rapportera igen.
Även om du har en egen gul husbok som fast adress, måste du rapportera igen etc.
 
TM30, hm. Vad jag förstår skall man rapportera om man flyttar till en annan adress, men om man bor på samma adress hela tiden så behövs det inte rapporteras igen. Jag har nu bott i Thailand i åtta år och har bara fyllt in denna TM30 en gång och det var när jag kom till Thailand. Jag reser ut ut Thailand cirka en gång om året. Blanketten TM47, notification for staying longer than 90 days, skickar jag in per post var tredje månad och den innehåller min adress.
Adressen i den gula boken behöver inte vara densamma som den adress du bor på.

/ Zedo
 
Det är troligt att Thai myndigheterna vill ha koll på vissa typer av individer och var de bor. De kan eller vill inte specificera vilka grupper detta gäller så de tar alla faranger i Thailand i en klump. Det är officiellt en böter på 1,600Thb för husägaren(!) per farang om inte en TM30 lämnas in.
Det finns många lagar i Thailand som aldrig eller sällan blir enforced. Jag har ett fall med check bedrägeri där personen blev dömd i domstol, som hen aldrig kom till, och fängelse. Hen går efter ett år fortfarande fri.

/ Zedo
 
Senast ändrad:
Nu är det väl TM28 utlänningen ska använda och TM30 används för husägare, hyresvärd mfl som inhyser utlänning.
Vid förlängning av turistvisum (+30 dagar) hos IM brukar man få fylla i TM 28 med adress även om man bor på hotell.
Då stiftar dom fast en sticker/kvittens längst bak i passet som bekräftelse.
Så blev det för oss två gånger 2017, fast andra gången frågade dom om det var samma adress och vi slapp fylla i TM 28 en gång till men fick en ny lapp instiftat i passet med nya datumstämplar.
 
TM30, hm. Vad jag förstår skall man rapportera om man flyttar till en annan adress, men om man bor på samma adress hela tiden så behövs det inte rapporteras igen. Jag har nu bott i Thailand i åtta år och har bara fyllt in denna TM30 en gång och det var när jag kom till Thailand. Jag reser ut ut Thailand cirka en gång om året. Blanketten TM47, notification for staying longer than 90 days, skickar jag in per post var tredje månad och den innehåller min adress.
Adressen i den gula boken behöver inte vara densamma som den adress du bor på.

/ Zedo
Då bryter du mot Thailändsk lag. TM47 ersätter inte TM30 på något sätt. Varje gång du varit utomlands måste du rapportera med TM30 igen, oavsett om du gjort en TM47.
Samma sak gäller på vissa immigrationskontor om de t.ex. besökt en annan stad över natten. T.ex. om du bor på hotell rapporterar de dig och då måste du göra en TM30 när du kommer hem igen.
Gula boken och dess adress är ointressant, den ersätter inte TM30. Det enda gula boken ger dig är att du inte behöver ha adressintyg från immigration när du t.ex. köper bil eller tar körkort.
Nedersta talongen från TM30 måste sitta i ditt pass eller vara med dig samtidigt. Vid en poliskontroll kan du bli hållen annars.
 
Nu är det väl TM28 utlänningen ska använda och TM30 används för husägare, hyresvärd mfl som inhyser utlänning.
Vid förlängning av turistvisum (+30 dagar) hos IM brukar man få fylla i TM 28 med adress även om man bor på hotell.
Då stiftar dom fast en sticker/kvittens längst bak i passet som bekräftelse.
Så blev det för oss två gånger 2017, fast andra gången frågade dom om det var samma adress och vi slapp fylla i TM 28 en gång till men fick en ny lapp instiftat i passet med nya datumstämplar.
Det är olika på olika immigrationskontor. Bangkok har varit känt för att inte bry sig om TM30, medan andra kontor är extremt överdrivna istället.
TM28 används oftast när du flyttar till annan bostad inom samma immigrationskontors område.
Jag har dock varit med om att det kontor jag tillhör använde TM28 när jag kom hem igen efter en natts hotellvistelse i Bangkok.
Exakt hur och när TM28 skall användas är så luddigt beskriven att kontoren har mycket olika tolkning.
Läs på blanketten TM28 så ser du att den uteslutande är till för att ÄNDRA adress, inte nyanmäla.

Sant att TM30 normalt inte görs av annan än de som har papper på huset, typ ägare, hyresgäst med kontrakt, förvaltare etc. Men, du som utlänning är skyldig se till att du har dina papper i ordning, så det förekommer turister som också blivit bötfällda.
Ibland har vissa immigrationskontor sagt till personen att han kan få tillbaka pengarna av hyresvärden.
Om du bor på annan plats än hotell och inte fått nedersta delen av TM30 eller PrintScreen av onlinerapport, måste du först försöka tala med den ansvarige som skulle gjort den. Om det inte görs, besöka Immigration, förklara läget och se om de accepterar. Accepterar inte ditt kontor och hyresvärd/ägare etc inte vill göra, sök annan bostad.
 
Det är olika på olika immigrationskontor. Bangkok har varit känt för att inte bry sig om TM30, medan andra kontor är extremt överdrivna istället.
TM28 används oftast när du flyttar till annan bostad inom samma immigrationskontors område.
Jag har dock varit med om att det kontor jag tillhör använde TM28 när jag kom hem igen efter en natts hotellvistelse i Bangkok.
Exakt hur och när TM28 skall användas är så luddigt beskriven att kontoren har mycket olika tolkning.
Läs på blanketten TM28 så ser du att den uteslutande är till för att ÄNDRA adress, inte nyanmäla.

Sant att TM30 normalt inte görs av annan än de som har papper på huset, typ ägare, hyresgäst med kontrakt, förvaltare etc. Men, du som utlänning är skyldig se till att du har dina papper i ordning, så det förekommer turister som också blivit bötfällda.
Ibland har vissa immigrationskontor sagt till personen att han kan få tillbaka pengarna av hyresvärden.
Om du bor på annan plats än hotell och inte fått nedersta delen av TM30 eller PrintScreen av onlinerapport, måste du först försöka tala med den ansvarige som skulle gjort den. Om det inte görs, besöka Immigration, förklara läget och se om de accepterar. Accepterar inte ditt kontor och hyresvärd/ägare etc inte vill göra, sök annan bostad.
Vi fick nedersta delen av TM28 instiftat i passet.
 
Jag har aldrig haft problem med immigrationen och har tänker fortsätta tills någon i immigrationen protesterar. När jag söker om reentry visa TM8 så sägs det inte ett ord om att TM30 skall utfyllas vid återkomsten och jag har aldrig gjort det under mina 8 år i Thailand och aldrig haft några problem. Nu är jag ingen turist, men jag skulle vilja ha konkreta bevis att folk har blivit bötfällda för att återkomma till samma fasta adress utan att lämna in en TM30. Kanske de inte bryr sig för att jag och min fru står som ägare till var vi bor.

/ Zedo
 
Det är olika på olika immigrationskontor. Bangkok har varit känt för att inte bry sig om TM30, medan andra kontor är extremt överdrivna istället.
TM28 används oftast när du flyttar till annan bostad inom samma immigrationskontors område.
Jag har dock varit med om att det kontor jag tillhör använde TM28 när jag kom hem igen efter en natts hotellvistelse i Bangkok.
Exakt hur och när TM28 skall användas är så luddigt beskriven att kontoren har mycket olika tolkning.
Läs på blanketten TM28 så ser du att den uteslutande är till för att ÄNDRA adress, inte nyanmäla.

Sant att TM30 normalt inte görs av annan än de som har papper på huset, typ ägare, hyresgäst med kontrakt, förvaltare etc. Men, du som utlänning är skyldig se till att du har dina papper i ordning, så det förekommer turister som också blivit bötfällda.
Ibland har vissa immigrationskontor sagt till personen att han kan få tillbaka pengarna av hyresvärden.
Om du bor på annan plats än hotell och inte fått nedersta delen av TM30 eller PrintScreen av onlinerapport, måste du först försöka tala med den ansvarige som skulle gjort den. Om det inte görs, besöka Immigration, förklara läget och se om de accepterar. Accepterar inte ditt kontor och hyresvärd/ägare etc inte vill göra, sök annan bostad.
I 10 år har jag aldrig fyllt i tm28 har både bott på hotell och privat bostad
Ok, hotellet fyller
Privat aldrig
Jag har bara fyllt i tm47 och tm8
Då när jag har rest och inte fyllt i tm28 då måste jag ha brutit mot reglerna många gånger.:eek:
 
Well, TM28 skall vara ändring av adress, men för at man tillfälligt tar in på ett hotel i Thailand eller åker utomlands så är den fasta adressen densamma. Jag har aldrig fyllt in en TM28.

/ Zedo
 
I 10 år har jag aldrig fyllt i tm28 har både bott på hotell och privat bostad
Ok, hotellet fyller
Privat aldrig
Jag har bara fyllt i tm47 och tm8
Då när jag har rest och inte fyllt i tm28 då måste jag ha brutit mot reglerna många gånger.:eek:
Det är TM30 som är den viktiga blanketten. Måste ovillkorligt fylla i den för varje ankomst från utland eller borderbounce.
Är det inte gjort riskerar man böter.
TM47 ersätter inte.
Det är en lag som funnits många år men ingen brytt sig.
Senare tiden har immigration skärpt kraven att följa den.
Det finns rätt många nyhetsartiklar om polisen som tagit utlänngar som bott på annan plats än rapporterad.
 
Vi fick nedersta delen av TM28 instiftat i passet.
Jag har både och. Den TM30 som blev gjord när jag kom och den TM28 jag vart tvungen göra efter hotellnatten.
Till saken hör att jag ringde dem när jag kom tillbaka från hotellet hem. På telefonen sade de jag måste göra en ny TM30, så jag släpade dit frugan med blå boken för att göra den.
På plats ändrade de sig och sade de gör om registreringen och ville istället ha TM28. Vilket egentligen är fel men kan rymmas inom ordet adressändring.
 
Det är TM30 som är den viktiga blanketten. Måste ovillkorligt fylla i den för varje ankomst från utland eller borderbounce.
Är det inte gjort riskerar man böter.

Okay, jag skall informera här om jag får böter eller blir tillsagd att utfylla en TM30. Inom parentes så hatar jag att gå till immigrations myndigheten i Bangkok. Där är hundratals om inte tusentals sökande, man måste komma mycket tidigt, 6 på morgonen, på grund av köerna, samt det är dyrt med taxi från min plats i Sathorn. Det tar en hel dag.

/ Zedo
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig haft problem med immigrationen och har tänker fortsätta tills någon i immigrationen protesterar. När jag söker om reentry visa TM8 så sägs det inte ett ord om att TM30 skall utfyllas vid återkomsten och jag har aldrig gjort det under mina 8 år i Thailand och aldrig haft några problem. Nu är jag ingen turist, men jag skulle vilja ha konkreta bevis att folk har blivit bötfällda för att återkomma till samma fasta adress utan att lämna in en TM30. Kanske de inte bryr sig för att jag och min fru står som ägare till var vi bor.

/ Zedo
Som jag nämnde implementeras det olika av olika immigrationskontor.
Bor du i Bangkok med omnejd förstår jag att du ännu inte berörts.
Bangkok har precis börjat kräva det. Det finns gott om skärmdumpar på thai VISA forumen från permanent boende i Bangkok som på senaretid fått texten att de måste rapportera adressen, när de gjort tm47 online.
Rekommender du besöker t.ex Thaivisa och läser rapporterna om bötfällda och krav TM30 vid både TM47 och ansökan förlängning på uppehållstillståndet.
 
Det är TM30 som är den viktiga blanketten. Måste ovillkorligt fylla i den för varje ankomst från utland eller borderbounce.
Är det inte gjort riskerar man böter.
TM47 ersätter inte.
Det är en lag som funnits många år men ingen brytt sig.
Senare tiden har immigration skärpt kraven att följa den.
Det finns rätt många nyhetsartiklar om polisen som tagit utlänngar som bott på annan plats än rapporterad.
Så jag äger en condo i BK den är inte färdig ännu men snart kommer jag att bo där då och då, jag jobbar i BK
När jag åker från mitt hus i Isaan till min condo i BK då måste jag fylla i en TM 30 eller TM28 varje gång och när jag åker hem till Isaan då måste jag göra igen det samma eller @PeterSfa ?
 
Vad gäller kravet på att rapportera adressen man bor på, är det en thailändsk lag som funnits länge.
Kravet på utlänningen är att adressen skall vara rapporterad. Vem som skall göra rapporten är, Husägare, Uthyrare, Förvaltare, och den som förfogar. Förfogar tolkas av Immigration som också den som hyr.
Vem måste vara rapporterad, ALLA som inte är Thailändska medborgare.
Detta gäller alltså, både för turister som kommer in på VISA undantaget.
Samtliga VISA oavsett om det är Turist, Arbete, Studier, Volontär eller Pensionär.
Finns något VISA undantaget, som t.ex. Elite VISA som går sitt eget program, NEJ också Elite VISA innehavare måste rapportera.
Jag har gula husboken med fast adress. Sorry, måste också rapportera. Men, visa den gärna så de får registrera ditt Thai ID-nummer.
Jag har bott här i trettio år och aldrig gjort. Ok, förr eller senare åker du eller din fru/hyresvärd etc på böter.
Jag har köpt hus eller condo. Du måste rapportera.
Jag har permanent uppehållstillstånd. Nopp, du måste rapportera.
Jag gjorde TM6 när jag kom med flyget, så jag har rapporterat. Nej, du har inte rapporterat adressen, den gäller inte som adressrapport.
Jag har gjort TM47, min adress framgår där. Nej, det räcker inte, TM47 är din rapport att du fortfarande är kvar i landet, inte din rapport vart du bor.
ALLA som inte är Thai medborgare måste rapportera adressen.
När måste man senast ha gjort rapporten, senast inom 24 timmar från du anlände till din adress. Är det fredag kväll eller mitt i helgen gäller första arbetsdag som senaste dagen.
Detta ovan skrivna är det som generellt gäller i Thailand numera, oavsett hur länge du bott här och inte gjort. Det är nya tider på detta numera.
Vad gäller implementeringen av detta, skiljer det mellan immigrationskontoren. Typiskt Thailand.
Bangkok är kända för att inte brytt sig alls fram till nu. Andra kontor är ökända för att bötfälla till höger och vänster.
Mitt råd är, fråga på ditt kontor vad som gäller där och följ den anvisningen.
 
Då bryter du mot Thailändsk lag. TM47 ersätter inte TM30 på något sätt. Varje gång du varit utomlands måste du rapportera med TM30 igen, oavsett om du gjort en TM47.
Samma sak gäller på vissa immigrationskontor om de t.ex. besökt en annan stad över natten. T.ex. om du bor på hotell rapporterar de dig och då måste du göra en TM30 när du kommer hem igen.
Gula boken och dess adress är ointressant, den ersätter inte TM30. Det enda gula boken ger dig är att du inte behöver ha adressintyg från immigration när du t.ex. köper bil eller tar körkort.
Nedersta talongen från TM30 måste sitta i ditt pass eller vara med dig samtidigt. Vid en poliskontroll kan du bli hållen annars.

Man får väl ingen talong med sig då man bor på hotel och knatar ut på stan. Eller är det inte samma regler då?
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp