registrering av boende till immigration i thailand

 
Så jag äger en condo i BK den är inte färdig ännu men snart kommer jag att bo där då och då, jag jobbar i BK
När jag åker från mitt hus i Isaan till min condo i BK då måste jag fylla i en TM 30 eller TM28 varje gång och när jag åker hem till Isaan då måste jag göra igen det samma eller @PeterSfa ?
Ja, men med reservation för att det beror helt på hur långt Bangkok kommit i kravet på detta. Det finns fortfarande mängder med rapporter om personer som aldrig tillfrågats i Bangkok. Samtidigt börjar det komma rapporter i enskilda fall.
Vissa i Bangkok har kommit hem till sin Condo och hittat ett papper på sin dörr från immigrationskontoret som innehåller lagtexten för adressrapporteringen på Thai. Tydligen har immigrationskontoret haft besöksuppdrag till utlänningar.

Jag bor permanent med min fru som är Thai medborgare i vårt eget hus. har gula boken och måste rapportera till och med när jag bara besökt ett hotell en natt där hotellet naturligtvis rapporterade jag var där en natt.
 
Man får väl ingen talong med sig då man bor på hotel och knatar ut på stan. Eller är det inte samma regler då?
Nej på hotellet får du ingen talong. Men då du troligen har papper på att du checkat in där, alternativt kvittot när du åkte från där är det ok. Har hotellet då inte rapporterat dig, åker de dit på böterna.
Det är så fort du hyr, köpt eller bor hos Thai fru eller vän som det är viktigt för dig att engagera dig i att det gjorts.
 
Ja, men med reservation för att det beror helt på hur långt Bangkok kommit i kravet på detta. Det finns fortfarande mängder med rapporter om personer som aldrig tillfrågats i Bangkok. Samtidigt börjar det komma rapporter i enskilda fall.
Vissa i Bangkok har kommit hem till sin Condo och hittat ett papper på sin dörr från immigrationskontoret som innehåller lagtexten för adressrapporteringen på Thai. Tydligen har immigrationskontoret haft besöksuppdrag till utlänningar.

Jag bor permanent med min fru som är Thai medborgare i vårt eget hus. har gula boken och måste rapportera till och med när jag bara besökt ett hotell en natt där hotellet naturligtvis rapporterade jag var där en natt.
Tack för svaret:wai: @PeterSfa
 
Okay, jag skall informera här om jag får böter eller blir tillsagd att utfylla en TM30. Inom parentes så hatar jag att gå till immigrations myndigheten i Bangkok. Där är hundratals om inte tusentals sökande, man måste komma mycket tidigt, 6 på morgonen, på grund av köerna, samt det är dyrt med taxi från min plats i Sathorn. Det tar en hel dag.

/ Zedo
Försök ringa dem och fråga först. Bangkok är speciellt. Jag skickade email till Prachin Buri som är mitt kontor, de svarade dagen efter att min fru måste komma in och göra rapporten inom 24 timmar.
 
Nej på hotellet får du ingen talong. Men då du troligen har papper på att du checkat in där, alternativt kvittot när du åkte från där är det ok. Har hotellet då inte rapporterat dig, åker de dit på böterna.
Det är så fort du hyr, köpt eller bor hos Thai fru eller vän som det är viktigt för dig att engagera dig i att det gjorts.

Man får väl inget papper på att man checkat in. Sedan fastnar man i en poliskontroll och blir hållen. Skall polisen ringa hotellet då?

Jag vet att denna korkade lag finns men jag är rätt lat i den frågan. Vill inte Thailand ha mig som turist så slipper dom. Börjar bli något trött på byråkratin i detta land.
 
Jag har nu bott här i drygt 4år nu
Har gula husboken och Thai id (rosa)
Har eget hus men har inte fyllt i TM 30
IM har aldrig frågat efter det
Så nu är det dax att fylla i ett eller fråga IM i Udon om det behövs som du säger @PeterSfa
 
Man får väl inget papper på att man checkat in. Sedan fastnar man i en poliskontroll och blir hållen. Skall polisen ringa hotellet då?

Jag vet att denna korkade lag finns men jag är rätt lat i den frågan. Vill inte Thailand ha mig som turist så slipper dom. Börjar bli något trött på byråkratin i detta land.
Blir du ifrågasatt så är det ringa hotellet som gäller. De är skyldiga göra det och du som utlänning har inte så stora krav på dig när du bor på hotell.
Jag fick papper när jag bodde på The Promenade sist.
Ta med hotellets visitkort utifall att tycker jag.
Jag tycker också detta är en ren pina.
 
Man får väl inget papper på att man checkat in. Sedan fastnar man i en poliskontroll och blir hållen. Skall polisen ringa hotellet då?

Jag vet att denna korkade lag finns men jag är rätt lat i den frågan. Vill inte Thailand ha mig som turist så slipper dom. Börjar bli något trött på byråkratin i detta land.
Att jag minns rätt då var det 1979 som lagen kom @Nam Falang
Jag håller med dig med Thai byråkratin:mad::mad:
 
Tja, jag kommer att vänta och se vad som händer. Ingen har frågat mig än så länge om TM30. Jag har bott på hotell och kommit tillbaka utan TM30, min dotter bodde hos mig i höstas, min syster bodde hos mig, inga krav på TM30. Jag har ett kinesisk par som bor på min condo, ingen krav på TM30 från deras arbetsgivare eller någon annan.
 
Tja, jag kommer att vänta och se vad som händer. Ingen har frågat mig än så länge om TM30. Jag har bott på hotell och kommit tillbaka utan TM30, min dotter bodde hos mig i höstas, min syster bodde hos mig, inga krav på TM30. Jag har ett kinesisk par som bor på min condo, ingen krav på TM30 från deras arbetsgivare eller någon annan.
Hotellet rapporterar dig. Arbetsgivare, skola etc är helt ointresserad av TM30.
Det är polisen som bryr sig om det och då speciellt immigrationspolisen.
Bor du på hotell är du rapporterad. Vad gäller Condo troligen inte.
 
Jag har nu bott här i drygt 4år nu
Har gula husboken och Thai id (rosa)
Har eget hus men har inte fyllt i TM 30
IM har aldrig frågat efter det
Så nu är det dax att fylla i ett eller fråga IM i Udon om det behövs som du säger @PeterSfa
Idag på Visa Advice UK.
Screenshot_20190109-183939_Facebook.jpg
 
Och hur blir det om inte frugan finns på plats (bortrest?) och ingen gul bok finns? är det hotell som gäller tills frugan är åter?
Det finns något som heter TM30 Proxy form.
D.v.s. Fullmakt. Men den är komplicerad eftersom den kräver legalisering. Den är tänkt för förvaltare och sådant.
Är en TM30 gjord redan sedan tidigare, är enda lösningen att skriva en sådan själv. Förhoppningsvis har en kopia på husboken och frugans ID kort tagits och sparats.
Därefter projekt övertalning på Immigration.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp