Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

Jag uppfattar dock inte att de vänder byn ryggen för att de skäms över att det är fattigt etc. De vill inte tillbaka till byn för att de är trötta på mentaliteten; att folk inte försöker förbättra sin situation och vägrar ta till sig nya kunskaper. Att behöva lyssna på någon gammal Poo Yai som inget egentligen vet eller tvingas vara med på gemensamma aktiviteter de inte känner sig delaktiga i.

En av frugans in-laws läste vidare och stämmer därför hyfsat in på din beskrivning men den andre gillade bara amerikansk country musik, hur man nu kan göra det, och ville bli trucker. Inte ens det passade in i bymentaliteten. Ingen kan beskylla honom för att vara hi-so; trucka Thailand på längden och bredden för knappa 20k i månaden är inget som gör någon bortskämd.

Håller med dig om anledningar till varför vissa vänder ryggen till byn. Tror inte alls det beror på att de helt plötsligt blir för fina, de flesta spottar nog inte på sin egen bakgrund utan känner nog en del smärta i att folk inte anstränger sig mer för att förbättra sin situation.
En annan orsak tror jag även är allas förväntningar på de som flyttar till jobben. När de kommer tillbaka så anser många att de självklart ska få pengar/fördelar från dem. Kan nog kännas tungt för en del som kanske inte själv har det så lysande att känna att omgivningen "kräver" för mycket och det dåliga samvetet, i combo med besvikelsen, gör att folk mer och mer sällan åker hem.

/ SatanG

Börjar bli lite av "Det här är jag" här.
Ok,
Första stapplande åren uppväxt i min morfars härbre i Leksand. Enstamstående mor. Flyttar till Åmål samma år som det blir högertrafik. Mamman blir där gravt alkoholiserad och lyckas supa ihjäl sig julen efter skolavslutningen grundskolan.
Kastas ut i egen lägenhet som 16åring och har begått massor misstag på vägen i att lära mig bli vuxen och ta ansvar för mig själv.
Därav min bredd i yrkeserfarenhet, jag hade inte en susning utan ramlade in i massor av saker, ramlade också ur massor av gånger.
Haft en grundläggande medfödd lätthet förstå teknik, tack för den DNA.
Men mot bakgrund uppväxten har studier inte varit ett rakt spår utan enormt hoppigt.
Orsak att jag är i Thailand är inte för att jag lyckats bra och tjänat ihop någon förmögenhet som jag lever på. Tvärtom, jag är inte heller pensionär.
Kämpar fortfarande.

Jag kan använda ordet lortgris, blöta ned händerna i kallvatten och få för sig att man är renlig är lortgris.

Å vilket vatten sen... regnvatten som stått i öppen tunna i flera dagar/veckor med tillväxt av allsköns godsaker... men vatten har ju kommit på händerna så nog är det rena.

Samma att snurra runt kläder i kallvatten i 15min i tvättmaskinen och sedan dränka dem i parfym så de luktar rent.

Eller torka av bordet med den bruna trasan som man använt i ca 6 månader. Men nåde dig om du säger att de inte är renliga av sig... å alla falanger är skitgrisar.... suck!

Har du en tröja med sådant här motiv?

4FC9AFFE-81EA-41AA-881A-9072DDCA0C32.jpeg

Lite White Trash är det allt men, som jag sagt tidigare, jag har en giraff i trädgården och det trumfar allt ni kan erbjuda. Dessutom var jag rejält dragen på Regency och Pepsi Max när jag tog den bilden och det är ju WT nog i sig.

77B7682C-6E8F-498D-9201-6BC3054C48BA.jpeg

Börjar bli lite av "Det här är jag" här.
Ok,
Första stapplande åren uppväxt i min morfars härbre i Leksand. Enstamstående mor. Flyttar till Åmål samma år som det blir högertrafik. Mamman blir där gravt alkoholiserad och lyckas supa ihjäl sig julen efter skolavslutningen grundskolan.
Kastas ut i egen lägenhet som 16åring och har begått massor misstag på vägen i att lära mig bli vuxen och ta ansvar för mig själv.
Därav min bredd i yrkeserfarenhet, jag hade inte en susning utan ramlade in i massor av saker, ramlade också ur massor av gånger.
Haft en grundläggande medfödd lätthet förstå teknik, tack för den DNA.
Men mot bakgrund uppväxten har studier inte varit ett rakt spår utan enormt hoppigt.
Orsak att jag är i Thailand är inte för att jag lyckats bra och tjänat ihop någon förmögenhet som jag lever på. Tvärtom, jag är inte heller pensionär.
Kämpar fortfarande.
Tycker mer det börjar likna Monty pythons "The 4 Yorkshiremen"
"You were lucky. We lived for three months in a brown paper bag in a septic tank. We used to have to get up at six o'clock in the morning, clean the bag, eat a crust of stale bread, go to work down mill for fourteen hours a day week in-week out. When we got home, our Dad would thrash us to sleep with his belt!"

Lite White Trash är det allt men, som jag sagt tidigare, jag har en giraff i trädgården och det trumfar allt ni kan erbjuda. Dessutom var jag rejält dragen på Regency och Pepsi Max när jag tog den bilden och det är ju WT nog i sig.

En trädgårdsgiraff.... den är fan svårslagen men jag har en aligator i betong i min trädgård. För info har jag inget hus utan håller på och inreder en gammal fryscontainer jag tänker bosätta mig i så småningom.

Bävermössa monterad på snögubben är WT.
Giraffer har aldrig varit kännetecken på WT här i norr. Fristadsjacka men billigt tryck från ”El-tele gymnasieprogram” är också WT, men bara om man är typ 27 år och trycket håller på att försvinna.

Å vilket vatten sen... regnvatten som stått i öppen tunna i flera dagar/veckor med tillväxt av allsköns godsaker... men vatten har ju kommit på händerna så nog är det rena.

Samma att snurra runt kläder i kallvatten i 15min i tvättmaskinen och sedan dränka dem i parfym så de luktar rent.

Eller torka av bordet med den bruna trasan som man använt i ca 6 månader. Men nåde dig om du säger att de inte är renliga av sig... å alla falanger är skitgrisar.... suck!
Inte bara att det är en tunna vatten, när frugan är i byn och skall tvätta sig så är det på öppen mark med nåt hemmatillverkat skynke över sig.
Sen frågar hon mig om inte jag skall duscha, och svaret blir lägg ner för helvette jävla idiot, vi har varmvatten på hotellrummet är du helt jävla blåst eller, vi är väl förfan inga grottmänniskor?
Nu har min fru levt med mig i 7 år så hon är inte så känslig när jag dumförklarar hela Thailand ;)

Bävermössa monterad på snögubben är WT.
Giraffer har aldrig varit kännetecken på WT här i norr. Fristadsjacka men billigt tryck från ”El-tele gymnasieprogram” är också WT, men bara om man är typ 27 år och trycket håller på att försvinna.

Jo ni norrlänningar är lite annorlunda. Vi ska till Abisko några dagar innan jul för att jaga lite norrsken. Vi bokade hotell för någon månad sedan men jag blev osäker på om frukost ingick så ringde idag och frågade. ”Jo, men int är den nå mycke å ha inte” blev svaret. Han hoppade nog av El och Tele ganska snart efter han började...

Du trumfar nog allt, jag försöker hitta nåt men nej, har teddy i hörnet med en crocodile dandy hat, men annars inget mer än 5 annor och en ruvande fågel i bananträdet.
Och frugan lika smidig som vanlig, fast hon är kul men jag tror inte den fågeln kommer tillbaks igen, frugan såg ju bara mat!!!! Hon är rätt go och kul min kärring, vi passar rätt bra ihop.

15739304844519070144140910658429.jpg

20191116_114116.jpg

Jo ni norrlänningar är lite annorlunda. Vi ska till Abisko några dagar innan jul för att jaga lite norrsken. Vi bokade hotell för någon månad sedan men jag blev osäker på om frukost ingick så ringde idag och frågade. ”Jo, men int är den nå mycke å ha inte” blev svaret. Han hoppade nog av El och Tele ganska snart efter han började...
Det var inte WT, det var bara ärlighet! I och för sig är det väl att betrakta som lite efterblivet att vara ärlig i dagsläget. Nyaste modet är "roffa åt dig så mycket du kan innan du dör!" Skit samma om det innebär ljug och båg. Själv har jag lovat mig själv att aldrig mer ljuga annat än för staten.

Den där äckeltrasan har jag reagerat på innan.
Man använder den till bord,stol och bardisken, urk.

En trädgårdsgiraff.... den är fan svårslagen men jag har en aligator i betong i min trädgård. För info har jag inget hus utan håller på och inreder en gammal fryscontainer jag tänker bosätta mig i så småningom.

En krokodil i betong hade varit svårartad WT men att du ens vet att det finns krokodiler som kallas alligatorer tyder på att du är bildad och att du också instruerade skulptören att tydliggöra skillnaderna tyder på en mycket hög nivå av sofistikering.

@andrejsdenruskige min prisuppfattning i Sverige är ju inte så bra, det har vi ju märkt av tidigare inlägg.
Men vad kostar ett par veckor i sälen för kanske säg 15 pers, 200k?
Fundera ju på att ta med en del släktingar dit och barnen men tänker skall jag pröjsa för alla blir det väl näl närmare 300k med transport?

En krokodil i betong hade varit svårartad WT men att du ens vet att det finns krokodiler som kallas alligatorer tyder på att du är bildad och att du också instruerade skulptöreren att tydliggöra skillnaderna tyder på en mycket hög nivå av sofistikering.
Okej då! Den ser otäck ut, har stor käft, och skrämmer bort grannskapets ungdjävlar så de slipper dratta ned i min trädgårdsdamm. Det kan vara en socialtant också!

Då kan ni glo på Lapporten tills ni storknar och ta en tur till Torneträsk. Jag tror det var där arken skulle landa enligt korpelasekten.
Är det bra väder så kanske jag tar en tur förbi där och införskaffar torkat renkött, tar en hutt med dig i närmsta lappkåta och vevar igång skotern för hemfärd.
Löjrom har dom dåligt med, så jag kanske kan idka lite byteshandel när jag ändå är där.
Det torkade renköttet lär inte vara omtyckt av thailändarna då det är för salt, så det tycker jag du kan köpa åt dom...och äta upp allt själv.

Hoppas på en klar himmel och en massa norrsken. Även om man har växt upp bland sådant så kan man fortfarande tycka att det är lite förtrollande.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K