Songkran 2018.

 
Snart över denna gången, Noi har ledigt även i mon så vi åker till Nan först på onsdag.
Körde inte någon fordon på hela helgen så påverkade inte på den mörka statistiken åtminstone negativt.
Det blev en runda till Nois gamla släktmedlemmar här i byn.
Så det blev många välsignelser.
Igår var de flesta här, eller på grannhuset. Vi stog för drickat som vanligt fast behövde inte köpa ens soda för vi fick så mycket över vid husinvigningen så det räckte.
Tyckte Nois svar var tänkvärd när jag frågade om det ar tillräckligt. De kan suga i sig hur mycket som helst, när de är slut är det slut och folk går hem sa hon, inte bra om de blir stupfulla.
Någon bild från lördagens skolkamratsfest.
IMGP3674.JPG

Samlad trupp, otroligt sammanhållen gäng.
IMGP3715.JPG

Han blev polis
IMGP3757.JPG

Sammanhållen är ordet
IMGP3766.JPG

Karaoke ingår som obligatorisk insåg på thaifest.
Måste säga att Thai kan festa och det är så bra stämning. Vi började klockan 10 på förmiddag och kom hem sådär sjutiden på kvällen. Rätt normalt här att man festar hela dan och går hem och sover.
Äter gör man ju också.
IMGP3664.JPG
IMGP3666.JPG

Somtam detta också
DSC_0071.JPG

När jag nu pratar om mat så mitt i allt kom Mr Ton in, en granne och levererade denna rätt med nudlar m m. Smakar säkert gott
Det är ofta grannar kommer med mat kanske det att jag gör likadant är en av orsakerna. Roligt.
Önskar trevlig fortsättning för året till er alla.
 
Snart över denna gången, Noi har ledigt även i mon så vi åker till Nan först på onsdag.
Körde inte någon fordon på hela helgen så påverkade inte på den mörka statistiken åtminstone negativt.
Det blev en runda till Nois gamla släktmedlemmar här i byn.
Så det blev många välsignelser.
Igår var de flesta här, eller på grannhuset. Vi stog för drickat som vanligt fast behövde inte köpa ens soda för vi fick så mycket över vid husinvigningen så det räckte.
Tyckte Nois svar var tänkvärd när jag frågade om det ar tillräckligt. De kan suga i sig hur mycket som helst, när de är slut är det slut och folk går hem sa hon, inte bra om de blir stupfulla.
Någon bild från lördagens skolkamratsfest.
IMGP3674.JPG

Samlad trupp, otroligt sammanhållen gäng.
IMGP3715.JPG

Han blev polis
IMGP3757.JPG

Sammanhållen är ordet
IMGP3766.JPG

Karaoke ingår som obligatorisk insåg på thaifest.
Måste säga att Thai kan festa och det är så bra stämning. Vi började klockan 10 på förmiddag och kom hem sådär sjutiden på kvällen. Rätt normalt här att man festar hela dan och går hem och sover.
Äter gör man ju också.
IMGP3664.JPG
IMGP3666.JPG

Somtam detta också
DSC_0071.JPG

När jag nu pratar om mat så mitt i allt kom Mr Ton in, en granne och levererade denna rätt med nudlar m m. Smakar säkert gott
Det är ofta grannar kommer med mat kanske det att jag gör likadant är en av orsakerna. Roligt.
Önskar trevlig fortsättning för året till er alla.
Tack för fina bilder, det måste ha varit jättetrevligt. Och du har en klok fru som vill undvika stupfulla gäster, min älskling är likadan. God fortsättning själv! :wai:
 
Tack för fina bilder, det måste ha varit jättetrevligt. Och du har en klok fru som vill undvika stupfulla gäster, min älskling är likadan. God fortsättning själv! :wai:

Tackar, måste bara säga att fester med Nois gamla skolkamrater är bland det roligaste jag har varit med om.
En sådan genomgående god feeling är omöjligt att skapa om det inte finns äkta omtanke bakom.
Ändå har en del lyckats och andra inte i s k ekkorhjuleloppet.
De flesta av Nois gamla skolkamrater är lärare, säkert tio st.
Är så tacksam för att få uppleva detta på gamla dar.
Likaså grannsämjan här i byn går inte av hackor.
Samma när jag cyklar flera mil utanför detta område hör jag hejarop och det flesta känner mitt namn fast jag vet inte vilka de är.
Har lite femtiotalskänsla från Finland, kanske var det likadant i Sverige på den tiden, vet inte för det var 70 i januari jag flyttade dit.
Det som slår mig att det finns både fattiga och rika men jag upplever att jämställdhet på omtankenivå har kommit mycket längre här än i Sverige. Fast ekonomi är en annan sak.
:wai:
 
Tackar, måste bara säga att fester med Nois gamla skolkamrater är bland det roligaste jag har varit med om.
En sådan genomgående god feeling är omöjligt att skapa om det inte finns äkta omtanke bakom.
Ändå har en del lyckats och andra inte i s k ekkorhjuleloppet.
De flesta av Nois gamla skolkamrater är lärare, säkert tio st.
Är så tacksam för att få uppleva detta på gamla dar.
Likaså grannsämjan här i byn går inte av hackor.
Samma när jag cyklar flera mil utanför detta område hör jag hejarop och det flesta känner mitt namn fast jag vet inte vilka de är.
Har lite femtiotalskänsla från Finland, kanske var det likadant i Sverige på den tiden, vet inte för det var 70 i januari jag flyttade dit.
Det som slår mig att det finns både fattiga och rika men jag upplever att jämställdhet på omtankenivå har kommit mycket längre här än i Sverige. Fast ekonomi är en annan sak.
:wai:
Ja en sak är helt säker, man skall inte underskatta djungeltelegrafen i dom thailändska byarna. Det är samma i vår by, dom flesta vet garanterat vem jag är även om vi bara är där sporadiskt. När jag kom dit första gången kom hela byn på besök enbart för att besiktiga den nye farangen. Och som du säger, något sådant ser man aldrig i Sverige nuförtiden, åtminstone inte i min landsända. Här händer det att man hälsar på grannen och han bara vänder bort huvudet. :eek:

Men det förstås - Jag luktar kanske illa av all Palaa och Durian i huset?? :D
 
Ja en sak är helt säker, man skall inte underskatta djungeltelegrafen i dom thailändska byarna. Det är samma i vår by, dom flesta vet garanterat vem jag är även om vi bara är där sporadiskt. När jag kom dit första gången kom hela byn på besök enbart för att besiktiga den nye farangen. Och som du säger, något sådant ser man aldrig i Sverige nuförtiden, åtminstone inte i min landsända. Här händer det att man hälsar på grannen och han bara vänder bort huvudet. :eek:

Men det förstås - Jag luktar kanske illa av all Palaa och Durian i huset?? :D
Samma i stan som i Sverige skulle jag nog säga, hälsar och lite snack men inte mycket mer än så. Verkar skilja väldigt mot era byliv.
 
Siffrorna är svårtolkade då det omkommer 24.000-25.000/år i trafiken. Kanske är siffrorna ännu högre då de som dör på sjukhus i sviterna inte alltid räknas in.
Detta skulle ge ett snitt på över 65 omkomna/dag och då verkar ju inte Songkran-veckan inte vara värre än en vanlig vecka.

Någon som kan lösa denna gåta?
 
För att få köra dom vanliga 124-kubikarna krävs körkort, 16 års ålder och hjälm. Lagarna tillämpas bara på faranger.... Ungarna kan ju inte bötfällas, dom är inte straffmyndiga och har inga pengar! Thailand, Thailand...

För att köra 124-kubikare krävs att man är minst _18_ år.

För mindre än 110 cc ska man vara minst 15 år gammal samt ha körkort och hjälm.

Så 18-årsgräns från 110 cc och uppåt, alltså. :)
 
Hur många har du upplevt? Själv är jag fast sedan första gången men bara firat 3ggr även om jag velat åka hit varje år.
Tyvärr ingen, det var mest en fundering. Men jag är allergisk mot rattfylleri och styrstångsfylleri så det blir ingen bilkörning eller åkande i så fall. Att få lite vatten över sig klarar man säkert i värmen.
 
Tyvärr ingen, det var mest en fundering. Men jag är allergisk mot rattfylleri och styrstångsfylleri så det blir ingen bilkörning eller åkande i så fall. Att få lite vatten över sig klarar man säkert i värmen.
Kan bli ganska kallt faktiskt att vara blöt 8-10h, men roligt iaf.
 
Det är ju helt otroligt egentligen. Verkar ju inte bli bättre år från år heller.
Hej

Ja visst är det märkligt att över 2000 rikstäckande och förannonserade kontroller av nykterhet, körkort och fart m.m inte har någon märkbar effekt alls på antalet olyckor, döda och skadade, lägger man sen till att 176 415 personer greps av polisen för olika trafikbrott så börjar man nog förstå hur stort problemet med trafiken är i Thailand, samt hur lite respekt för lagar och regler man uppenbarligen har i landet.

Mvh isan lover
 
Hej

Resultatet med dag 7 inräknat, så totalt slutade perioden 11 till 17 april med 442 döda och 3 656 skadade, antalet rapporterade olyckor var 3 447 st.

EACD9577-385A-4680-B421-A001221BBB37.jpeg


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
G
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
5
Visningar
5 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
Galten75
G
A
Svar
142
Visningar
9 K
Bossej
B
B
Svar
0
Visningar
854
Boonruam Karlsson
B
 
Tillbaka
Topp