Tattoo Thai, Tolkningar och vad betyder det?

Helt rätt Lyco...!! Håller med dig till 100 %... Utan intresse av människorna, omtanken och ta till sig och leva efter kulturen så finns det inget ... Familjen betyder allt.... Där av har jag för min fru Tattoerat in på bröstet.. Phom rak khun... Khun dee ao... Och det står jag för... Inget turist shit...
Pepsi

Ungefär den tatto du har har säkert 200000000 på samma ställe? Dom tror också att de är Khun dee ao, sen blev det fler?

Din frågeställning är egentligen utan svar och inget vet svaren? Tattoo ja en del vill se häftiga ut, en del tror på något, en del lever i en dröm. De allra flesta som, gör tattoo är de som tror att de är just unika och de är allena. De kom till en Tatto-studie och trodde att de var unika, sen förstod de att den japanska ormen på deras överarm, bara var en turistattraktion.
Är idag snart 65 bast , har åkt hoj i många år i Sverige , sysslat en del med kampsporter , åkt så kallad raggarbil i en helsikes massa år , samt levt med en Thaikvinna i snart 10 år. Den typ av människor som normalt tillhör det jag räknat upp gaddar sig betydligt mer än vanliga "svenssons" . På min kropp finns inte en enda gadd , ej heller på min Thaifru . Upp till var och en men inte fan är det snyggt när man en dag blir äldre , en Thaikvinna på 70 bast med halva Thailand på ryggen ... Nääää , det för vara för mig ,inget som varken är ballt eller statushöjande enligt min syn på det hela .. Bara förbannat onödigt . Och djäkligt plågsamt att ta bort den dag du känner för att göra detta ...

Att gadda min fru på bröstet verkar inte vara det smartaste då man ALDRIG vet vad livet har i beredskap . Att sen gå omkring med en gadd på en käring som tillex har gökat vänster och därmed totalhavererat din syn på äkta kärlek , hahaha... näää ,det finns inte bara

Senast redigerad av en moderator:
Jag har jobbat till sjöss i hela mitt yrkesverksamma liv och har inte heller en endaste gaddning. Och gaddningar om något har åtminstone tidigare varit synonymt med sjöfarare. Jag håller helt med @Phonta men jag fördömer definitivt ingen som har tatueringar. Det är helt upp till var och en vad man vill göra med sin kropp och visst kan en del tatueringar vara riktiga konstverk. Dock inte på mig eller min kära hustru.

håller med Berra och Phonta. Tatueringar, Piercingar och dylikt är inget för mig. Upp till var och en. Men jag föredrar att vara som jag är, och föredrar en fru som har samma tankesätt.

Sen finns en annan aspekt , i Thailand anses Tattoo var ok till en viss del samt i vissa kretsar , att gå till Amphor med kortärmat samt fullt med gadd på hela överkroppen samt armar är inget smart ,dessutom så anser sig polisen här ha anledning att kolla gaddade extra noga vid checkpoints mm ,dessa anses vara ett bra kap då det gäller att ta drogmissbrukare mm.
En polare här nere får alltid lämna pissprov när han kör in i checkpoint med bil eller MC . Men upp till var och en som sagt ,men polisen har sin egen tolkning , själv har jag inga fördomar alls mot detta då det är högst personligt ...;)

Är idag snart 65 bast , har åkt hoj i många år i Sverige , sysslat en del med kampsporter , åkt så kallad raggarbil i en helsikes massa år , samt levt med en Thaikvinna i snart 10 år. Den typ av människor som normalt tillhör det jag räknat upp gaddar sig betydligt mer än vanliga "svenssons" . På min kropp finns inte en enda gadd , ej heller på min Thaifru . Upp till var och en men inte fan är det snyggt när man en dag blir äldre , en Thaikvinna på 70 bast med halva Thailand på ryggen ... Nääää , det för vara för mig ,inget som varken är ballt eller statushöjande enligt min syn på det hela .. Bara förbannat onödigt . Och djäkligt plågsamt att ta bort den dag du känner för att göra detta ...

Att gadda min fru på bröstet verkar inte vara det smartaste då man ALDRIG vet vad livet har i beredskap . Att sen gå omkring med en gadd på en käring som tillex har gökat vänster och därmed totalhavererat din syn på äkta kärlek , hahaha... näää ,det finns inte bara

hahaha...mycket bra Phonta!!

Hittade en tolkning på nätet.. angående Thai tatto de 5 linjernas tatto..

Som Banglassi sade förrut är det en massa magi i denna tatto...
Inget man går och gaddar sig när man är packad på soi precis... :eek:

Sak Yant Magical Thai Tattoo The five row yantra Hah Taew, represents 5 yant’s or magical spells.

Yants are accompanied with chants, or Khatas and the sounds are pronounced
over and over to invoke a state of the mind where the mind can create magical spells.

They are chanted 108 times before entering the high level of meditation.
Each one will be done individually and the following magical spells.

THE HA TAEW 5 ROW YANT
1. The first row prevents unjust punishment and leans in your favour when the area is grey, cleans out unwanted spirits and protects the place you live in.

2. The second row reverses and protects against bad horoscope constellations and bad fortune.

3. The third row protects you from the use of black magic and anyone who tries to put a curse on you.

4. The fourth row energizes your good luck, success and fortune in your future ambitions and life style.

5. The fifth row is to gain charisma and attraction to the opposite sex. It is also is a boost to the fourth row.

A Sak Yant tattoo is never a "picture" you choose randomly but is meant to be perfectly tailored to your needs and life. Once the tattoo is placed it is part of your daily life, identity - and spiritual experience. The mythical message in your Yant is private and for Thai Tattoo this will stay that way. The translation of symbolic texts of your tattoo to Khom and Sanskrit script as well as placing any desired symbols are no problem at all and without extra costs.

Kanske någon har mer info eller något bra om just detta..? :nod:

Sawadi krap makelimak mak !! :wai:

Pepsi

när det gäller just Hah Taew dom fem linjerna så e det just det som du skrev där som gäller för varje rad
sen finns det ju en drös me andra Yants som har en del andra betydelser
sen finns ju magic oil som barasyns några dagar men har samma betydelse för den som bär den

när det gäller just Hah Taew dom fem linjerna så e det just det som du skrev där som gäller för varje rad
sen finns det ju en drös me andra Yants som har en del andra betydelser
sen finns ju magic oil som barasyns några dagar men har samma betydelse för den som bär den

Nä finns det det Glimten66, vad jag vet finns det bara två Yant สักยันต์, ห้าแถว = fem rader och เก้ายอด= ni spiror, eller? Sen innehållet kan ju variera! Vilka är de andra?

När jag startade denna tråd gällande tatto kunde jag inte föreställa mig att det väckte så mycket åsikter och känslor om detta... :) Alla har ju sin egen åsikt och tycke om vad man gillar och inte gillar... Såg någon lagt ett inlägg om att det var fult med tatto p sin frus bröst... Inte är det något jag förespråkar precis.. Min tant är väldigt mörkhyad för att vara Thai, så en tatto på henne hade inte varit lyckat... Och hon vill inte ha det i heller.. Den tatto med "Phom rak khun, khun dii ao" i banderoller runt ett stort rött hjärta, gjorde jag kl 2 på natten efter en hel del singha med min Thai vän.. Det är inte att rekomendera att gadda sig onykter... Nu blev min tatto bra och förhållandet med min tant är på topp!! Jag älskar henne lika mycket nu som för de år som gått sedan vi träffades.!!:nod:

Skall man nu gadda sig bör det vara något som är symboliskt för något som betyder något för dig .
Inte för att det gått mode i det... :eek: Min tattoerare i Sverige berättade att under en period för ett antal år sedan skulle var ända djä...a tjej ha en delfin på axeln..!! Till sist sade han till nästa som kom att tyvärr delfinerna är slut!!! :p

Pepsi

Nä finns det det Glimten66, vad jag vet finns det bara två Yant สักยันต์, ห้าแถว = fem rader och เก้ายอด= ni spiror, eller? Sen innehållet kan ju variera! Vilka är de andra?
เก้ายอด= ni spiror,Gao Yord om du skriver med översättning förstår fler.....

Paird dtit (Eight points)
Suea Hiaw lang tiger tittar tillbaka
det va två till
något mera

När jag startade denna tråd gällande tatto kunde jag inte föreställa mig att det väckte så mycket åsikter och känslor om detta... :) Alla har ju sin egen åsikt och tycke om vad man gillar och inte gillar... Såg någon lagt ett inlägg om att det var fult med tatto p sin frus bröst... Inte är det något jag förespråkar precis.. Min tant är väldigt mörkhyad för att vara Thai, så en tatto på henne hade inte varit lyckat... Och hon vill inte ha det i heller.. Den tatto med "Phom rak khun, khun dii ao" i banderoller runt ett stort rött hjärta, gjorde jag kl 2 på natten efter en hel del singha med min Thai vän.. Det är inte att rekomendera att gadda sig onykter... Nu blev min tatto bra och förhållandet med min tant är på topp!! Jag älskar henne lika mycket nu som för de år som gått sedan vi träffades.!!:nod:

Skall man nu gadda sig bör det vara något som är symboliskt för något som betyder något för dig .
Inte för att det gått mode i det... :eek: Min tattoerare i Sverige berättade att under en period för ett antal år sedan skulle var ända djä...a tjej ha en delfin på axeln..!! Till sist sade han till nästa som kom att tyvärr delfinerna är slut!!! :p

Pepsi
ja alla e vi olika me åsikter o sånt..
själv så älskar jag brudar som har tatueringar pirrar till lite extra då :love_transparent:

har själv gjort nån på fyllan men inget ja ångrar e bara ett minne från en tid som va :beer:

En kompis som är Thai, i Ban sakoo gav mig en enkel förklaring till de 5 strängarnas tatto...

1. Är du hungrig så ät..
2. Har du druckit många Singha gå och pissa.
3. Lyssna på din kvinna, men gör sedan vad du vill.
4. När din kvinna säger hon vill ha ett halsband på 1 bath... Be henne köpa fler Singha.
5. Ta hand om svärmor annars kan det gå illa...

Bara en tolkning av en Thailändsk vän... Inte Pepsis tolkning.. :wai: 5555555

Peosi

Till Bangalassi eller Lyco..! Eller någon begåvad på språk...

Har en liten fråga...
Kan någon av er översätta ett svenskt namn ,(förnamn och efternamn) till Thai.??
De vill ha mitt namn på Thai hos ampur när vi gifter oss.

Fråga 2.. Kan någon här översätta eller skriva på Khmer text..
Se tidigare inlägg från Banglassi på denna tråd.
Vill ha en del text på det språket.. Underbart vackert...

För att ta ett litet exempel... Hur skriver man Pepsi enligt nedan på khmer..?
Bara ett exempel .. Önskar mer Typ "Phom rak khun , khun dii oa"

Inte för tatto utan annat...

khomthai-con-png.44162

Pepsi

Jag skrev allt själv på ampeur kontoret utan översättare. Namn kan stavas på olika sätt. Mitt namn, Jens, t.ex. kan stavas เย็นส์, เยนส์ eller เจ็นส์, เจนส์ beroende på uttal. Jag föredrar exempel 1 eller 2. Mest för att เจ็นส์ är Engelskt uttal och เจน är ett vanligt tjej-smeknamn i Thailand.

Angående fråga 2. Det alfabet jag hänvisade till är inte riktig Khmer, utan en äldre form av Khom språk, den version som används i Thailand mest inom Buddhistiska ritualer och dylikt. Så skriva på Khom-Khmer kan jag inte.
Vardaglig khmer är mer "rak", ungefär som skillnaden mellan Thai och Lao om man kan säga att Thai är mer "rakt" (i brist på bättre ord).
Menar alltså att tecknen har en mer simplifierad form.

Har inte Khmer på datorn nu, men ska installera det lite senare, kan återkomma då.
Här är ett ark med moderna khmerkonsonanter, dock inte alla.
khmer_cons.gif

Och här några vokaler. Se likheten med Thai.

7782682.gif

Fick hjälp att skriva av en kompis i PP som var online nu direkt. "Pom rak khun, khun kon diow" skrivs:

ខ្ញុំស្រឡាញ់អ្នក អ្នកគ្រាន់តែ (Knjom sraleañ anak, anak kreante)

Nu vet jag inte om du ville ha det på Khmer eller transkriberat från Thai till Khmertext, men där har du samma mening i vart fall.

Nu blev det många frågor på en gång att ta ställning till..:D Börjar med Banglassi..
Tack! Kanon! Skall ta åt mig modern Kmer .. Och försöka få till det i min coconöt.. :confused:

Vore jätte tacksam för den gamla kmer språket.. Det är så jäkla vacker skrift. Den du visade mig innan ang tatton.
Den nya är mer som vanlig thai...

Pepsi

Och till Glimten..!! :)
Jo jag har sett den Pepsi innan.. Jättebra.. Tanten brukar påminna mig med den när hon är törstig eller jag druckit för många Singha... Då får man den texten i fejset!!!;)

Jag skall använda den texten ...Lovar dig Glimten!!!

Då är frågan till en böjan .. Hur översätter man efternamnet "Persson" ...
Det lär kanske bli Pers son..? Som i min son, Look chai... Har tyvärr inge thai översättning på det..
Hur blir då hela efternamnet...? Förnamnet tar vi senare..

Pepsi

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp