Vad gillar du för Thai musik ? Reggae?

Mina favoritband är inte nödvändigtvis reggae här. Några favoriter är:
Malihuanna (มาลีฮวนน่า)
Pongsit Khampee (พงษ์สิทธิ์ คำภีร์)
Siplor/Hugo (สิบล้อ/ฮิวโก้)
Hammer (แฮมเมอร)
Jaran Manophet (จรัล มโนเพ็ชร)
Mai Meuang (ไม้เมือง)
Biw kalayanee (บิว กัลยาณี)
Anda (อันดา)

Alla ovan kan räknas som Peua Chiwit, folk och syd-loukthung.

Gillar också en del av hit-banden. Som musiker är det omöjligt att bortse från deras talang, även om en del blivit riktiga as med åren, som t.ex. Sek Loso... Bodyslam är väldigt skickliga och gör låtar som går hem år efter år. Labanoon är bra och jordnära, gillas mycket av ungdomarna på landsbygden då de är rätt "baan-nok" även om deras musikval inte är Morlum/Louk-thung. Silly Fools var också riktigt talangfulla när de fortfarande hade originalsångaren. Sen finns det ju mängder med mer hippa band som Scrubb, Pradox, Pattalung etc.

När det kommer till Reggae finns det mycket. Måste ju chippa in min kompis P'Nu som en av de som borde varit kändare än han är. Hans första "hit" var Leh leh leh, men den slog aldrig igenom på samma sätt som Duu ter tam.

Naa Job (job 2 do/จ๊อบ บรรจบ) och Amnart (อำนาจ) spelar ju fortfarande tillsammans överallt. Även om jag gillar Amnart som person kan jag inte hurra för hennes musikaliska talang, men då även hon fått Somrom Band (สมรมแบนด์) som backup så blir hennes musik guld oavsett. Dessutom brukar de ju ha "Pak Kiow" (พรรคเขียว) med sig i sitt entourage. Andra bra reggaeband är t.ex. Southern Paradise (ใต้สวรรค์), även de är ofta med i Jobs karavan.

Ett av mina absoluta favoritställen att gå på reggaekonsert på här är Dtai Note i Pattalung. Verkligen avskiljt från allt, mitt ute i ingenstans. Det fanns en tid då reggaefestivalen i Pai var kanon. Men då arrangören visat sig vara snål och fuskat med betalningar och liknande så dissar en stor mångfald band festivalen. Job dyker dock självklart upp oavsett. Han är för gammal för att bry sig om allt tjafs mellan ungdomarna..

Lägger till några låtar i olika kategorier nedan. Börjar självklart med min Kompis Nu Reggaeman

Malihuanna är enligt mig ett av de bästa Peua Chiwit banden i Thailand. Detta är från en konsert för mkt länge sedan då Somchai fortfarande var med och spelade gitarr i bandet.

Och så självklart Job 2 Do's "valvideo" för "Pak Kiow" :D (eller gröna partiet om ni så vill)

Detta är från konserter med Malihuanna som jag filmat i relativ nutid, ursäkta dåligt ljud och kvalité...

Hammer är inte lika kända som Carabao, men de var likväl före Carabao. De har dock hållt sig mer i skymundan likt Nga Caravan gjort. En av Hammers kändaste låtar är "Bpak-dtai baan rao"

Du o jag lyssnar fan på samma musik

Malihuanna (มาลีฮวนน่า)
Men dom hör e klart bäst
Sen gillar jag även thairock mm

Du o jag lyssnar fan på samma musik

Malihuanna (มาลีฮวนน่า)
Men dom hör e klart bäst
Sen gillar jag även thairock mm

vilka thairockband tänkte du på? Personligen gillar jag de gamla banden, typ Y not 7, The sun etc. påminner mig om en del progresiva rockband från förr. Spelade i ett Pink Floyd coverband i Sverige innan jag flyttade ner hit, så har gott öra för stora ljud och progressiv rock.

Detta är ju en gammal goding bl.a. :)

En annan gammal goding som fortfarande hörs på radion ofta.The Suns låt Ngai Gern bpai
Ingen aning om när den spelats in, skulle gissa på sent 80-tal, tidigt 90-tal, men kan ha fel.

Ja.. JAg kan ju uppenbarligen inte sluta när jag väl börjat.
Amnart som turnerar med Naa Job nu för tiden (som vi alla misstänker är Jobs tjej, även om ingen av dem erkänner när vi frågat).
De har nyligen släppt en ny skiva tillsammans, Jobs senaste skiva sedan "Aow Louk Aow"

Allt började med att job skrev en låt till Amnart som hon kunde få sjunga. Och på den vägen är det. Hon är inte dålig, men det känns lite krystat enligt mig.. Hon är dock helt sjukt grym på att måla, så konstnärssinne har de båda.

Hur som helst, tycker lite synd om Naa Job att så många bara känner till Duu ter tam (eller Duu duu duu som några säger). Förstår fullständigt hur trött han är på låten..

Detta är den låt han skrev till Amnart.

Måste ju avsluta detta Maraton med att promota mig själv.
Detta ar den första låten jag skrev på Thai. Kass inspelning på datorn i ett rum med fläktar och stökiga grannar, så ha lite överseende :oops: :cool:

vilka thairockband tänkte du på? Personligen gillar jag de gamla banden, typ Y not 7, The sun etc. påminner mig om en del progresiva rockband från förr. Spelade i ett Pink Floyd coverband i Sverige innan jag flyttade ner hit, så har gott öra för stora ljud och progressiv rock.

Detta är ju en gammal goding bl.a. :)

Y not 7 helt okey sen dom första skivorna me Big ass o likaså Bodyslam som ex,

Sen finns det en grupp som heter kang keng elker nåt byxor pp svenska dom gillar ja skarpt men e väl mer pop

Y not 7 helt okey sen dom första skivorna me Big ass o likaså Bodyslam som ex,

Sen finns det en grupp som heter kang keng elker nåt byxor pp svenska dom gillar ja skarpt men e väl mer pop

Ja, Bodyslam är och förblir kungar inom sin genre absolut! Varit på många konserter med dem. Förstår knappt hur Toon orkar hoppa runt som han gör, speciellt inte nu när han lagt ner allt pulver.

Har faktiskt ätit sushi på Suvarnabhumi med Toon och basisten ;)

Har me sett dom live några ggr bästa spelningen va nån välgörenhets spelning i pattaya för ett antal år sen
Va en liten v,i,p spelning efteråt va det ett bra party me grabbarna i bandet
Det va.nog första gången jag dåg det snöa i pattis ;-)

@glimten66 5555 Rock n' Roll :afro: :angel:

En helt annan sak. Om någon av er som gillar Malehuanna är här runt mitten av Juni så spelar de gratis på Ban Mai Daeng - en mindre Peua Chiwit bar i stil med Tawan Daeng fast betydligt mindre och trevligare (lättare att röra sig, pinka mm...
Ligger vid Kwaeng Chom Phon, i Khet Chatuchak. Längst med Don Meuang Tullvägen, söder om Chatuchak och ladprao-korsningen.
Vi har 6 mans bord bokat för två rätt nära scenen, så om någon intresserad är i trakterna så hör av er.

Lite mer Reggae

1. Yan-Nana, har ne del bra låtar

2. Somrom band är ju bland de största djupt ner i sydligaste Thailand.

3. Sen får vi ju inte glömma Mocca Garden och låten som vi farangs som älskar Thailand

Godmorgon Banglassi!! :wai: Eller... Hoppas gårdagen var bra.. Helt underbar musik!! Mocca Garden har man lyssnat på 100 tals ggr... Lite ironi över farang i Thailand.. Men helskön låt !!:afro:

Pepsi

Bortsätt från Thai music vill jag gärna dela med mig av en låt som är så bra att det kryper i skinnet när man lyssnar.

Stand by me !! En låt man kan ligga under palmerna och njuta av... Cha cha mak mak...:)

STAND BY ME - BOURBON FESTIVAL PARATY - 2011

helt dj...a underbar.. Spelas högt.. och njut..!!! :afro:

Pepsi

One more same same but different... Annan verision bara faa....n va avkopplande och bra ...
Skall hade det under palmerna om ett par veckor i Nai Yang... Njuta , slappa och leva....

Njut av livet !!! Live in Thailand and be happy..!!!

Cuenta conmigo - Stand by me (Version colectiva) Yuo tube

Pepsi

Om man nu gillar thai music och även gillar allt som ger en glädje inom musik som INTE ÄR SVENSK...

Då har jag ett underbart tips!! Nneka Lucia Egbuna, från Nigeria..
Har aldrig hört någon tjej som har så mycket Power..!!

Vilket djä....la tryck i hennes musik... :nod:
Kolla på You tube ... Full fart på din ljud anläggning.... helt sanslöst bra tjej!!

Vi brukar ha denna musik i Thailand när vi softar... Helt underbart !!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: :nod:
Det ryser i kroppen när man lyssnar....

Cha cha and take care !!! Nit noi... :afro:

Pepsi

Glömde säga ... angående Nneka som sjunger så dj...la bra ...
Hon är en 110 % kopia av min Tirak Sommart till utseendet och allt..... Helt galet....
Man kan tro de är systrar....

Pepsi

Liknande trådar

Tillbaka
Topp