Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Ja, vi är helt klart olika.
Igår knallade jag runt på marknaden här i djungeln.
En liten flicka fick syn på "farang" och jag blev ett samtalsämne.
Jag sov hur gott som helst och blev inte det minsta arg. Det hade jag inte blivit även om jag fick höra att jag ser ut som ett spöke då jag är kritvit eller att jag börjar bli lite småfet.
Japp.
Som sagt.
Många stör sig nog på att i Sverige höra bla..e,bla..e,bla..e.
Jag stör mig på farang farang farang.
Indier, Kineser, japaner,, araber, ryssar etc blir kallade efter hemland.
Vita västerlänningar farang och jag ser det i vardagstal användas som nedsättande ibland.
Men kanske skillnad när man bor mot besöka om man hör det konstant eller på en semestertripp?
 
Senast redigerad av en moderator:
Japp.
Som sagt.
Många stör sig nog på att i Sverige höra bla..e,bla..e,bla..e.
Jag stör mig på farang farang farang.
Indier, Kineser, japaner,, araber, ryssar etc blir kallade efter hemland.
Vita västerlänningar farang och jag ser det i vardagstal användas som nedsättande ibland.
Men kanske skillnad när man bor mot besöka om man hör det konstant eller på en semestertripp?

Det kanske är skillnad om man befinner sig i Thailand rätt sällan.
Oavsett vilket så har jag svårt för att bli kränkt och förbannad för småaktiga saker.
Jag hade i alla fall inte börjat jaga runt folk och blivit förbannad.
Det hade varit fan så mycket roligare att rabbla upp alla thailändska genier som man har producerat i landet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag minns inte när jag blev kallad Farang sist men det var många år sen. Vanligast är papaa som är ett artigt sätt att tilltala en äldre man, ungefär som när jag som ung fick lära mig att säga farbror till äldre män och tant till äldre kvinnor. Men jag uppfattar inte att det ligger något negativt i ordet Farang.
 
Det kanske är skillnad om man befinner sig i Thailand rätt sällan.
Oavsett vilket så har jag svårt för att bli kränkt och förbannad för småaktiga saker.
Jag hade i alla fall inte börjat jaga runt folk och blivit förbannad.
Det hade varit fan så mycket roligare att rabbla upp alla thailändska genier som man har producerat i landet.
Jag har en enda polare som jag räknar som polare bland thailändare och han blev förbannad om någon kalla mig farang.
Han såg det som nedsättande, tror inte ovanligt.
Mig veterligen så blir folk förbannade av att bli kallade svarting, neg er, guling, blatte, svartskalle etc.
Men vad vet jag kanske bara gäller andra folkslag och vi vita kan kallas och drivas om hur som helst.
 
Jag har en enda polare som jag räknar som polare bland thailändare och han blev förbannad om någon kalla mig farang.
Han såg det som nedsättande, tror inte ovanligt.
Mig veterligen så blir folk förbannade av att bli kallade svarting, neg er, guling, blatte, svartskalle etc.
Men vad vet jag kanske bara gäller andra folkslag och vi vita kan kallas och drivas om hur som helst.

Jag tycker att man kan driva med de flesta folkslag. Svensk, finne, bagge, vit, algerisk, nigerian och svart, kinesisk, japansk och gul.

Sedan är jag inte så känslig om någon kallar mig varken vit eller farang. Dom har ju knappast fel.
Den stereotypiska uppfattningen om vita, eller faranger, är väl mest lustig egentligen.
Den uppfattningen bjuder jag gärna på så länge som inte tror att jag är kriminell bridgespelare.
 
Vaknat för ca 1 tim sedan & druckit rejält starkt kaffe & nu får jag en dans och sångshow av lilla sambon som tränar inför lördagens songkran firande här i stan..
Jag blir både pigg och glad när jag ser hur angagerad hon är inför det :)

20240415_130031.jpg
 
Autism är inte = med Rainman.
Läst att flera av världens rikaste och framgångsrika har autism.
Så kanske tom kan vara positivt, Einstein bla.

Har missat denna.
Ja, autism behöver inte vara negativt alltid, precis som ADHD.
Allt är hur man använder sina förutsättningar.
En hammare är helt värdelös när man ska såga.

Liknelser är även det något folk har problem med.
 
Japp.
Som sagt.
Många stör sig nog på att i Sverige höra blatte blatte blatte.
Jag stör mig på farang farang farang.
Indier, Kineser, japaner,, araber, ryssar etc blir kallade efter hemland.
Vita västerlänningar farang och jag ser det i vardagstal användas som nedsättande ibland.
Men kanske skillnad när man bor mot besöka om man hör det konstant eller på en semestertripp?
Käg brukar kurredutter kallas av min fru
 
Säger som vi fick lära oss i det militära, tänt var det här!
Nu röker vi hjärtan idag & sedan plockar vi bort den provisoriska rökkåtan.
Eventuellt måste jag iväg och hämta lite mera färsk björk så kan inte ta några bira än :(

20240415_142329.jpg
Jäklar så najs! Själv sliter jag mitt hår och försöker administrera Microsoft Sharepoint. Sjukt sugen på pension just nu :mad:
 
 

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp