Vilket visum

Tack för alla svar.
Det jag har fått stämplat av thai ambassaden i Sverige är ett utdrag ur familjeregistret och ett personbevis som är översatta och legaliserade av UD
Har du kollat med rådhuset/stadshuset om du gifte dig borgligt eller pastorsexpedition och du gifte dig kyrkligt om de kan skiva ut ett äktenskapsbevis? Jag har läst att någon gjort så på annat forum om visum. Jag har även läst att det ska gå att få Non O familjevisum med svenskt vigselbevis eller personbevis där det framgår vem man är gift med. Men fråga Thailändska ambassaden i Stockholm vad de kräver för att vara säker. Jag har via deras Facebook skickat meddelande och ofta fått svar på någon timma.

Att söka extension baserat på Non O married är ju lite krångligare än pensionärvisumet vad jag förstår men knappast ogörligt har man gjort det en gång så har man ju sedan koll på vilka papper som krävs. Det går ju annars att söka 60 dagars förlängning och vissa säjer att det går att göra flera gånger efter varandra.

1731923508048.png

1731923521920.png

Hur är det med turistvisum nu för tiden? Kanske kan klara mig på ett sådant.

-Visa exemption ger idag 60 dagar ( Du kan behöva visa upp en biljett ut ur Thailand inom 60 dagar). Du kan på detta söka 30 dagar extension och sedan göra en visa run. Det finns ingen officiell gräns på hur många gånger du kan göra så men det finns dock en risk att en immigration tjänsteman säger stop tillslut.

-Turistvisum sigel ger också 60 dagar och kan förlängas med 30 dagar. ( Du kan behöva visa upp en biljett ut ur Thailand inom 90 dagar). Efter detta kan du göra visa run. Ingen vet hur många gånger.

- Turistvisum multiple. Gäller i 6 månader från utfärdandet och under den tiden kan du resa in och ur Thailand som du vill och varje gång får du 60 nya dagar. Går att förlänga med 30 dagar för varje inresa. Reser du in på visumets sista giltighetsdag kan du efter detta stanna 60 + 30 dagar. Så söker du visumet en vecka innan du reser så kan du nästa totalt stanna 9 månader med ett par visa runs.

-Visa exemption ger idag 60 dagar ( Du kan behöva visa upp en biljett ut ur Thailand inom 60 dagar). Du kan på detta söka 30 dagar extension och sedan göra en visa run. Det finns ingen officiell gräns på hur många gånger du kan göra så men det finns dock en risk att en immigration tjänsteman säger stop tillslut.

-Turistvisum sigel ger också 60 dagar och kan förlängas med 30 dagar. ( Du kan behöva visa upp en biljett ut ur Thailand inom 90 dagar). Efter detta kan du göra visa run. Ingen vet hur många gånger.

- Turistvisum multiple. Gäller i 6 månader från utfärdandet och under den tiden kan du resa in och ur Thailand som du vill och varje gång får du 60 nya dagar. Går att förlänga med 30 dagar för varje inresa. Reser du in på visumets sista giltighetsdag kan du efter detta stanna 60 + 30 dagar. Så söker du visumet en vecka innan du reser så kan du nästa totalt stanna 9 månader med ett par visa runs.
Ok så då är mitt bästa alternativ att ansöka om turistvisum multiple eftersom vi har en ombokningsbar biljett med hemresa efter 6 månader. När jag sedan är på plats tar jag med det från thaiambassaden stämplade familjebeviset och personbeviset till den svenska ambassaden, får dessa verifierade och översätta och sedan vidare för en ny verifiering på UD? I Thailand. Sedan till lokala amphur kontoret, därefter ut ur Thailand, Laos? För ansökan om non-o spouse visum.

Lite rörigt med tacksam för alla tips :)

Ett annat alternativ kan kanske vara att söka ett Non Immigrant ”O-A” Multiple Entry 1 Year E-Visa. Med ett sådant får man vistas i upp till ett år vid varje inresa (med de sedvanliga 90-dagars rapporteringarna till immigration som ju alltid måste göras). Man får dock inte stanna längre i Thailand åt gången än vad det finns försäkring för som jag nämner lite angående nedan.

Normalt så rekommenderar jag inte detta visum därför att det är kopplat till att man behöver oftast då måste teckna försäkring i något av de i Thailand godkända försäkringsbolagen. Normalt vill man heller inte heller söka 1 Year Extension of Stay på bas med ett ”O-A” Visa heller då man även då måste normalt ha försäkring i Thailand.

Det finns däremot i nuläget inte något krav på försäkring när man söker med ett Non-O i botten så det är vad de flesta vill söka med bas ifrån.

Emellertid så är du inte så gammal så en sådan försäkring behöver inte bli så dyr som när man blivit äldre och premierna går upp mycket. Man bör ju ha gärna ha någon försäkringsskydd också i Thailand och det går att välja allt från det minsta som krävs för Immigration skall gå med utfärda en 1 Års Extension och sedan uppåt.

Eftersom du inte fyllt 50 år så går ju inte att söka på bas ”Retirement” men det går kanske att även söka på bas ”Married or family in Thailand” även om man anlände till Thailand på ett Non O-A Visa?

Finns andra möjligheter också men dessa kostar och mycket. Med hur mycket pengar som helst löser sig det mesta också i Thailand.

Senast ändrad:
Tänkte inte fullt ut för du kan väl inte få ett Non O-A eftersom du inte fyllt 50 år då detta väl endast kan fås på ”of Retirement” och inte på bas att man är t.ex. gift med en Thai? Hinner inte kolla detta innan kommentaren stängs för redigering..

Men med att Non Immigrant O-A kan fixa att du kan vistas länge i Thailand åt gången utan att du behöver söka Extension of Stay alls!

Du slipper även kravet på pengar i en thailändsk bank. Däremot så ör ett av kraven att du kan visa att du har likvida medel i t.ex. en svensk bank som en del av ansökningskraven som finns.

Jag hade O-A tidigare och det var ett kanonbra visum tills försäkringskraven kom och gjorde visumet mindre attraktivt.

Senast ändrad:
Ok så då är mitt bästa alternativ att ansöka om turistvisum multiple eftersom vi har en ombokningsbar biljett med hemresa efter 6 månader. När jag sedan är på plats tar jag med det från thaiambassaden stämplade familjebeviset och personbeviset till den svenska ambassaden, får dessa verifierade och översätta och sedan vidare för en ny verifiering på UD? I Thailand. Sedan till lokala amphur kontoret, därefter ut ur Thailand, Laos? För ansökan om non-o spouse visum.

Lite rörigt med tacksam för alla tips :)
Du kan söka ett Non O medans du är i Thailand, mao behöver inte alls lämna landet för att köpa dig ett Non O spouse, Det finns dock skrivet på några ställen , bla, så påstår ThaiAmbassaden i stockholm att ett Non O måste sökas utanför Thailand , en klar missuppfattning då jag köpte mitt på immigration Buriram efter jag kom in på 30 dagars visumfritt, Jag har ett flertal exempel på detta , Bland annat en Australiensare som är här och skall köpa ett Non O spouse den 5 december då hans 90 dagars on arrival /exemption löper ut.

Senast ändrad:
Tack för all kunskap. Jag tror jag börjar få lite klarhet i det hela nu. Från Sverige och via e-visa tjänsten söks ett NON-O.
Enligt ambassaden verkar det funkar med personbevis och familjebevis som jag fått stämplade. Är det i slutändan ambassaden som ser min visa ansökan?

När jag sedan är i Thailand kan jag antingen söka en extension för detta non-o antingen pågrund av att vi då registrerat vårt giftemål i thailand, eller så får jag söka exstension eftersom mina barn ät thailändska medborgare.

När det gäller de finansiella, räcker det med att jag visar upp 400000 baht på ett svenskt konto utan någon historik? Har nämligen dert mesta i fonder och behöver sälja av en del av dessa. Är i lite tidsnöd då resan bokades med kort varsel.

Mvh

Tack för all kunskap. Jag tror jag börjar få lite klarhet i det hela nu. Från Sverige och via e-visa tjänsten söks ett NON-O.
Enligt ambassaden verkar det funkar med personbevis och familjebevis som jag fått stämplade. Är det i slutändan ambassaden som ser min visa ansökan?

När jag sedan är i Thailand kan jag antingen söka en extension för detta non-o antingen pågrund av att vi då registrerat vårt giftemål i thailand, eller så får jag söka exstension eftersom mina barn ät thailändska medborgare.

När det gäller de finansiella, räcker det med att jag visar upp 400000 baht på ett svenskt konto utan någon historik? Har nämligen dert mesta i fonder och behöver sälja av en del av dessa. Är i lite tidsnöd då resan bokades med kort varsel.

Mvh
Din visa ansökan skickas av Thai ambassaden med E post till Thailands Immigrationmyndigheter. Söker du extension straxt innan ditt Non O expire (tre månader ) baserat på äktenskap så krävs det 400,000 på ett Thaikonto, i ditt eget namn, och det skall sitta där två månader innan du ansöker år 1 samt tre månader innan nästa ev ansökan nästkommande år.Du kan även välja visa upp ett "income letter " på 400 k Thai bath /år som du kan få genom Svenska ambassaden för en mindre kostnad. Du skickar exempelvis in inkomstuppgifter från skatteverket. Lite märkligt detta med att de säger det skall sökas i sverige då det är helt felaktigt, finns lag text på Thai immigrations internet sidor

Mvh
Min uppfattning är att det är personal från Thailändska ambassaden i Stockholm som bedömer din dokument.

Motsvarade 400 000 THB på svenskt konto och vad jag vet finn inget krav på att de ska ha suttit där innan. Alternativet är att du visar på motsvarade 40 000 THB i inkomst. Jag bifogade min senaste lönespec sist och de gick bra.

Din visa ansökan skickas av Thai ambassaden med E post till Thailands Immigrationmyndigheter. Söker du extension straxt innan ditt Non O expire (tre månader ) baserat på äktenskap så krävs det 400,000 på ett Thaikonto, i ditt eget namn, och det skall sitta där två månader innan du ansöker år 1 samt tre månader innan nästa ev ansökan nästkommande år.Du kan även välja visa upp ett "income letter " på 400 k Thai bath /år som du kan få genom Svenska ambassaden för en mindre kostnad. Du skickar exempelvis in inkomstuppgifter från skatteverket. Lite märkligt detta med att de säger det skall sökas i sverige då det är helt felaktigt, finns lag text på Thai immigrations internet sidor
Jag har 400000 på ett thai konto sedan tidigare visum, så det är inget problem när jag väl är där. Nu är det så att jag flyger ut om 2 veckor, och måste hinna sälja av fonder, få ett statment för ansökan via e-visa, samt få visumet innan vi åker. Är på håret att jag hinner.
Tråkigt att bli nekad att flyga om det inte hinns. Hemresan är ju 6 månader från utresedatum. Blir man nekad kanske det finns möjlighet att boka en hem resa, visa upp denna och avboka den, eller boka ett billig utresebiljett från thailand till något grannland.

Jag har 400000 på ett thai konto sedan tidigare visum, så det är inget problem när jag väl är där. Nu är det så att jag flyger ut om 2 veckor, och måste hinna sälja av fonder, få ett statment för ansökan via e-visa, samt få visumet innan vi åker. Är på håret att jag hinner.
Tråkigt att bli nekad att flyga om det inte hinns. Hemresan är ju 6 månader från utresedatum. Blir man nekad kanske det finns möjlighet att boka en hem resa, visa upp denna och avboka den, eller boka ett billig utresebiljett från thailand till något grannland.
Varför skulle du bli nekad flyga??? Du har väl som alla andra minst 60 dagar utan visum. sen knallar du upp på immigrationen med ett dagsfärskt intyg på att du har 400 k , saken är klar 1900 bath och du får ett Non O med dina papper, fö så behöver du inga 400 k för ett NON O , Det är för extension grundat på giftemål

Varför skulle du bli nekad flyga??? Du har väl som alla andra minst 60 dagar utan visum. sen knallar du upp på immigrationen med ett dagsfärskt intyg på att du har 400 k , saken är klar 1900 bath och du får ett Non O med dina papper, fö så behöver du inga 400 k för ett NON O , Det är för extension grundat på giftemål
Jo men man behöver en utresa inom 60 dagar när man reser in på visa exemption. Även om inte alla får den frågan så finns det gott om exempel där folk har fått köpa en biljett för att komma med planet.

Kan du inte bifoga ett utdrag från din Thaibank då där du har dina 400 000 när du söker e-visumet?

Jo men man behöver en utresa inom 60 dagar när man reser in på visa exemption. Även om inte alla får den frågan så finns det gott om exempel där folk har fått köpa en biljett för att komma med planet.
Hmmm jag har inte fått den frågan på tre ggr jag flugit in på exemption, Ingen av de jag känner som kommit in på detta sätt har råkat ut för detta, har du ? jag tror det är en skröna, Men vet ju inte säkert

Hmmm jag har inte fått den frågan på tre ggr jag flugit in på exemption, Ingen av de jag känner som kommit in på detta sätt har råkat ut för detta, har du ? jag tror det är en skröna, Men vet ju inte säkert
Jag har fått frågan flera gånger. Många vittnar om att de fått frågan. Det finns väl ingen anledning att tro att folk ljuger om detta?

Jag löste det genom att innan köpa en AirAsia-biljett ur landet för typ $10, det var de nöjda med. Funkar även med en bussbiljett över gränsen nånstans.

Min uppfattning är att det är personal från Thailändska ambassaden i Stockholm som bedömer din dokument.

Motsvarade 400 000 THB på svenskt konto och vad jag vet finn inget krav på att de ska ha suttit där innan. Alternativet är att du visar på motsvarade 40 000 THB i inkomst. Jag bifogade min senaste lönespec sist och de gick bra.
Jaja, jag bryr mig inte att lägga tid på att avvisa rykten, sök i Sverige hos de som hittar på egna regler. I Thailand finns inga krav på slantar för Non O . men för extension finnd det kravet, Dessutom så skall du väl i sverige ha ett utdrag från Polisregistret, eller har de tagit bort detta, det behövs inte heller i Thailand

Med de dokument du redan har fått stämplade av thailändska ambassaden i Stockholm borde det rimligtvis öka chansen att få godkänt för jag tror också att det är den thailändska ambassaden i Stockholm som tittar på handlingarna som du bifogar vid E-visa ansökan.

Hoppas att det går bra och att du optimalt hinner få ett Non-O Visum för du får ju stanna på detta i Thailand i upp till 90 dagar samt att det skall gå att förlänga detta i 60 dagar ytterligare på ett lokalt immigration kontor. Med ett Non-O E-visa (utskrivet på papper) så visar du bara detta vid incheckningen på resan till Thailand och då behövs ingen returbiljett eller att du behöver att lämna Thailand med flyg inom ett t.ex. som max. 90 dagar. Har du 90 + 60 dagar så fattas ju bara 30 dagar till 6 månader vilket kan t.ex. lösas med en resa ut från Thailand till ett annat land och tillbaka till Thailand igen och komma in på ett Visa Exempt som ger 60 dagar.

Får du inget Non-O visum så kan du oavsett resa till Thailand och få stanna på Visa Exempt i 60 dagar och som går att förlänga ytterligare i 30 dagar på ett immigration kontor. Men glöm inte detta då med att du då behöver kunna visa att du har en flygbiljett ut från Thailand inom som maximalt (60 eller 90 dagar?) i Thailand inresedagen inräknat som räknas som en dag i Thailand. Du kan upprepa denna process genom att lämna Thailand med flyg till ett annat land och komma tillbaka till Thailand med flyg…

Går som nämnts att söka Non-O Visa i Thailand men detta är enbart då man är i process med att söka 1 Year Extension of Stay och det är kanske inte nödvändigt om du skall vara i Thailand i ca 6 månader och sedan åka tillbaka för att bo i Sverige igen?

Senast ändrad:
Med de dokument du redan har fått stämplade av thailändska ambassaden i Stockholm borde det rimligtvis öka chansen att få godkänt för jag tror också att det är den thailändska ambassaden i Stockholm som tittar på handlingarna som du bifogar vid E-visa ansökan.

Hoppas att det går bra och att du optimalt hinner få ett Non-O Visum för du får ju stanna på detta i Thailand i upp till 90 dagar samt att det skall gå att förlänga detta i 60 dagar ytterligare på ett lokalt immigration kontor. Med ett Non-O E-visa (utskrivet på papper) så visar du bara detta vid incheckningen på resan till Thailand och då behövs ingen returbiljett eller att du behöver att lämna Thailand med flyg inom ett t.ex. som max. 90 dagar. Har du 90 + 60 dagar så fattas ju bara 30 dagar till 6 månader vilket kan t.ex. lösas med en resa ut från Thailand till ett annat land och tillbaka till Thailand igen och komma in på ett Visa Exempt som ger 60 dagar.

Får du inget Non-O visum så kan du oavsett resa till Thailand och få stanna på Visa Exempt i 60 dagar och som går att förlänga ytterligare i 30 dagar på ett immigration kontor. Men glöm inte detta då med att du då behöver kunna visa att du har en flygbiljett ut från Thailand inom som maximalt 90 dagar i Thailand inresedagen inräknat som räknas som en dag i Thailand. Du kan upprepa denna process genom att lämna Thailand med flyg till ett annat land och komma tillbaka till Thailand med flyg…

Går som nämnts att söka Non-O Visa i Thailand men detta är enbart då man är i process med att söka 1 Year Extension of Stay och det är kanske inte nödvändigt om du skall vara i Thailand i ca 6 månader och sedan åka tillbaka för att bo i Sverige igen?
Okey, är det någon nackdel med att söka ett Non-O visa 1 year exstension i Thailand? Tänker att det kanske är smidigare om vi bestämmer oss för att stanna i ett år.

Hinner som det ser ut nu, inte att få in pengar i tid på ett vanligt konto. Så någon e-visa ansökan blir svår. =) Och det hjälper nog inte att visa upp sitt isk-konto.

Jaja, jag bryr mig inte att lägga tid på att avvisa rykten, sök i Sverige hos de som hittar på egna regler. I Thailand finns inga krav på slantar för Non O . men för extension finnd det kravet, Dessutom så skall du väl i sverige ha ett utdrag från Polisregistret, eller har de tagit bort detta, det behövs inte heller i Thailand
Jag vet inte vad det är för rykten du pratar om och vilka i Sverige som du påstår hittar på egna regler? Reglerna jag hänvisar till är de som krävs för att söka e-visum från Sverige. Utdrag ut polisregistret behövs inte för Non O familjevisum och inte heller vad jag vet för pensionär varianten. Dock tror jag det behövs för Non O-A. Vad som krävs i Thailand för att få ett 90 dagars Non O har jag ingen aning om och om det finns några sådana officiella regler. Nedan har du de officiell kraven på vad man behöver bifoga.

1731943051033.png

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp