Ambassader och konsulat t.ex. i Sverige ligger under Ministry of Foreign Affairs in Thailand medans Immigration ligger under ett annat departement i Thailand, men kommer inte just nu på vad detta heter? Detta kan delvis kanske förklara att det tillämpas lite olika rutiner med bl.a. vilken dokumentation som begörs?
Ja när jag sökte Non Immigrant O-A Retirement Visa så var ett av dokumenten som behövdes ett utdrag ut polisregistret på engelska (Criminal Records).
Kanske det finns någon fördel med att söka Tourist Visa som ger 60 dagar istället för at åka in utan visa och få Visa Exempt 60 dagar om nman avser att vistas länge i Thailand? Men vid ansökan av Tourist E-Visa så behöver man bifoga att man har en returbiljett alternativt en flygbiljett ut från Thailand som en del av ansökningskraven för att få godkänt. Jag vet dock inte om flygbiljetten ut från Thailand behöver vara på max 60 dagar eller om det ör okej med 90 dagar? Skulle mot förmodan en returbiljett behövas så kan det väl gå att boka en Full Flex enkel flygbiljett som ör fullt ombokningsbar och även fullt återbetalningsbar? Notera att jag ör osäker på fullt återbetalningsbar men det kanske är lättare att få om man hävdar att man är sjuk och inte har möjlighet att resa från Thailand?
Har man som plant att kanske stanna länge i Thailand och planerar att göra ett antal Visa Exemptions så kanske det kan vara bra att första gången anlända på ett Tourist E-Visa som dock öven går ansöka Multiple Entries.
Det verkar ju gå bra för många att komma in till Thailand många gånger på ett och samma år med Visa Exempt men jag skulle personligen inte bara ha detta som mitt enda alternativ.