Har, som sagt, inga stora problem med att småbarn skriker på flygplan; det är något helt naturligt och inget något kan göra något åt. Har nämnt att jag har lite större problem med större barn som springer i gångarna; dels borde de själva förstå bättre men framförallt borde föräldrarna kunna hantera dem.
Efter dagens lunch och middag har jag ett annat problem och det gäller större barn; typ de mellan 30 och 40. Hade lunch på Boxing Cat; Kinas bästa mikrobryggeri där en lunch och två öl kostar 400 RMB (600 kronor). Vi var max 20 kunder och de hade minst 8 anställda servitörer så borde varit smidigt. Det var det inte. Bara att få menyn tog 10 minuter då alla 8 servitörer stod i varsitt hörn och lekte med sin mobil. Att beställa sin öl, sin mat, få notan var samma sak; nästan 3 timmar för en enkel lunch. Jag har sett samma problem i Thailand, har de riktigt unga servitriser, typ 18-30, så brukar det fungera (kanske för att de föddes med en iPad i handen) men är de över 30 så är de hopplösa, kanske också för att en 30-åring i Asien verkligen är körd; har de inte kommit längre än att servera mat när de är 30 så är det vad de kommer göra tills de är 65 så varför bry sig.
Bor på ett riktigt bra hotell i Suzhou och gick till loungen för Happy Hour. Det är tydligt att de har stränga regler för ingen av servitörerna har någon mobil. Det är också tydligt att många har ljugit vid sin anställningsintervju. Fram till 2018 var nog 50% av gästerna västerlänningar och 30% japaner/koreaner. Alla tjejer (ja, det var nästan bara tjejer) pratade perfekt engelska. Numera är det kanske 10% västerlänningar och 5% japaner/koreaner. Jag har varit ute och käkat med australiensaren som bossar över hotellet och han säger att de har samma krav på engelska som tidigare men det är helt uppenbart att de inte har; minst 50% av tjejerna kan inte ett ord engelska men istället för att säga det så låtsas de inte höra när jag ropar på dem. De yngre tjejerna kan dock oftast hyfsad engelska och kan de det inte då är de ändå ärliga och kallar på någon som är bättre.
Kontentan är att inte klaga på 1-åringar; klaga på de som borde vara bättre.