Arbete för faranger

 
Så om jag förstår det rätt, så är det helt griskört med att försöka låna pengar till hus utan thaifru :laugh: man får helt enkelt punga ut med allt omgående. Men billån är ok med endel insats. Är det någon som har koll på hur det är med företag, jag får ju bara äga 49%. Så får företaget låna fritt eller måste mina thai vänner stå som garanter för lånet då ?
 
Så om jag förstår det rätt, så är det helt griskört med att försöka låna pengar till hus utan thaifru :laugh: man får helt enkelt punga ut med allt omgående. Men billån är ok med endel insats. Är det någon som har koll på hur det är med företag, jag får ju bara äga 49%. Så får företaget låna fritt eller måste mina thai vänner stå som garanter för lånet då ?
Låna till hus kan du inte pga du får inte äga hus i ditt namn som utlänning.
Bil får du äga och jag har tagit billån 2 gånger här nere så ok.
Så säger ju sig själv att svårt ta lån på nåt du inte får äga eller hur?
 
Tror ingen Svensk bank hade godkänt det heller, tror du motsatt så vänd dig till en Svensk bank istället då dom har lägre ränta...
 
Låna till hus kan du inte pga du får inte äga hus i ditt namn som utlänning.
Bil får du äga och jag har tagit billån 2 gånger här nere så ok.
Så säger ju sig själv att svårt ta lån på nåt du inte får äga eller hur?
Men kan man inte äga sitt hus, de är ju maken som man inte får äga ?och man kan ju köpa en lägenhet. Där av problemet med att man får "skänka" bort huset man byggt på fruns mark när hon vill skiljas.
 
Men kan man inte äga sitt hus, de är ju maken som man inte får äga ?och man kan ju köpa en lägenhet. Där av problemet med att man får "skänka" bort huset man byggt på fruns mark när hon vill skiljas.
Man kan delvis huset men inte marken, därav finns det dom som köper via leasing, huset är ditt god luck with that när kontraktet går ut.
Lägenhet får du äga sålänge 51% av resten av lägenheterna i byggnaden står i thai.
Jag har själv en i mitt namn.
Sen kan du via företags ägande köpa hus, men ändå så måste 51% av företsget stå i thai.
Har ju fuskats en hel del genom åren med fuskföretag för att köpa hus, man går via advokatfirma som delar upp dom 51% för du skall kunna äga.
Men innan pandemin började man slå ner mot det då det är olagligt sålänge man inte har ett riktigt företag som inbringar inkomst.
Jag rekomenderar ingen att köpa via leasing för det går inte i arv om du kilar vidare och via företag bara om du har ett legitimt företag och inte bara på pappret.
Själv har vi uppdelning frugan äger hus och moppe jag äger bilen och condon.
 
Har ju fd kollega som känner sig lite blåst idag.
Köpt 2 hus i rosen garden Rayong på leasing från annan norrman med thaifru som äger marken.
Han som säljer husen grilla jag och farsan med frågor.
Vad händer om Ingmar dör, han vred lite på sig men ja huset går tillbaks till oss.
Så hans fru och barn har ingen arvsrätt, blev han obekväm, nej.
Om han vill sälja huset nu efter 10 år av arrende får nya köpan nya 30 år nja, dom får fortsätta och får 20 år.
Så sätt er in i innan ni köper.
 
Man kan delvis huset men inte marken, därav finns det dom som köper via leasing, huset är ditt god luck with that när kontraktet går ut.
Lägenhet får du äga sålänge 51% av resten av lägenheterna i byggnaden står i thai.
Jag har själv en i mitt namn.
Sen kan du via företags ägande köpa hus, men ändå så måste 51% av företsget stå i thai.
Har ju fuskats en hel del genom åren med fuskföretag för att köpa hus, man går via advokatfirma som delar upp dom 51% för du skall kunna äga.
Men innan pandemin började man slå ner mot det då det är olagligt sålänge man inte har ett riktigt företag som inbringar inkomst.
Jag rekomenderar ingen att köpa via leasing för det går inte i arv om du kilar vidare och via företag bara om du har ett legitimt företag och inte bara på pappret.
Själv har vi uppdelning frugan äger hus och moppe jag äger bilen och condon.
En Schweizare i byn äger både mark å hus han har egen byggfirma bygger mest faranghus bott i Thailand i 35 år
en mycket kunnig man som kan thailagar bättre än thai och pratar å skriver både thai och lao-thai
 
En Schweizare i byn äger både mark å hus han har egen byggfirma bygger mest faranghus bott i Thailand i 35 år
en mycket kunnig man som kan thailagar bättre än thai och pratar å skriver både thai och lao-thai
Lär han inte göra däremot kan han ha företag men i företaget måste minst 51% Thai vara representerade.
Han kan driva och stå utåt som ägare men han har inte 100% det är Thailändsk lag.
Har han mark i sitt namn är den värdelös och kan bli beslagtagen när som.
 
Där har vi vart noga, vi har en del rai chanotte i mark, allt i frugans namn och står tydligt i Thailändsk lag att farangen skall signera under marköverförandet att han inte har anspråk på den.
Dör frugan dock går den över till dig temporärt och du får en tidsfrist oftast upp på 12 månader att avyttra den då du inte får äga.
 
Många faranger här nere som tror dom äger.
Så gjorde även min fd kollega tills han berätta för mig.
Och han lyssnade på min och farsans grillning av Norrmannen som byggt och sålt.
Han har ju bara köpt en bostadsrätt, för huset kan han inte transportera och han kan inte ge i arv.
För många utlänningar som tror dom äger.
Dock trodde jag med upplysningssamhället 2021 att det börja bli slut på det.
 
Var ju till och med ett helt tv reportage om det på tv 4 för typ 15 år sen, men vissa lär sig inte och tror det bara är att åka ner och köpa på...
 
Lär han inte göra däremot kan han ha företag men i företaget måste minst 51% Thai vara representerade.
Han kan driva och stå utåt som ägare men han har inte 100% det är Thailändsk lag.
Har han mark i sitt namn är den värdelös och kan bli beslagtagen när som.
Hej

Det är kanske företaget som står som ägare och inte Schweizaren personligen?

Mvh isan lover
 
Lär han inte göra däremot kan han ha företag men i företaget måste minst 51% Thai vara representerade.
Han kan driva och stå utåt som ägare men han har inte 100% det är Thailändsk lag.
Har han mark i sitt namn är den värdelös och kan bli beslagtagen när som.
Det är vad han säger till mej å jag käftar inte emot, har han bott i Thailand i 35 år så möjligt att han hittat nått kryphål
folk i byn kommer ofta å frågar honom om saker å då åker han med till tx land office eller liknande
 
Det är vad han säger till mej å jag käftar inte emot, har han bott i Thailand i 35 år så möjligt att han hittat nått kryphål
folk i byn kommer ofta å frågar honom om saker å då åker han med till tx land office eller liknande
Finns i Phetchabun switzerland farm, äger stor del av marken i området, han säger sig nog äga men på pappret om det skulle gå till domstol nej, han kan ha 49% ägande i företag men utländskt ägande är inte tillåtet i så stor markdel så antagligen via frugan eller via korruption och han kan förlora allt.
Inte ens utlänning med företag har lov att äga så stor mark, lagen är tydlig där.
 
Finns i Phetchabun switzerland farm, äger stor del av marken i området, han säger sig nog äga men på pappret om det skulle gå till domstol nej, han kan ha 49% ägande i företag men utländskt ägande är inte tillåtet i så stor markdel så antagligen via frugan eller via korruption och han kan förlora allt.
Inte ens utlänning med företag har lov att äga så stor mark, lagen är tydlig där.
Jo jag vet och har också läst om att faranger inte kan äga mark men som sagt jag käftar inte emot med en som bott större delen av livet i Thailand,
 
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
1 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp