Arbetslösheten i Thailand (procentandelen av arbetskraften som är utan arbete)

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Nedan ser du ett diagram som jämför arbetslösheten i Thailand jämfört med arbetslösheten i Sverige. Visste du att det egentligen inte finns någon officiell arbetslöshet i Thailand?

Procentandelen av arbetskraften som är utan arbete (Thailand i violett)
arbetslöshet-i-thailand-jämfört-med-i-sverige.gif

Källa: Svenska FN-Förbundet

Arbetslöshet i Thailand
är ämnet för denna tråd i Allmänt Thailandforum. Även om diagrammet jämför med arbetslösheten i Sverige så ligger det utanför ämnet precis som svensk politik och främlingsfientliga och andra typer av hatkommentarer kommentarer gör. Tack.
 
Intressantare skulle vara att se en stapel på andelen jobb där man klarar av att ha en hyfsad levnadsstandard samt en som visar jobb där man mer eller mindre är livegen. Den Thailändska stapeln skulle nog se mindre smickrande ut har jag en känsla av.
 
Helt klart, uppe i byn där jag bor så sitter 95% av befolkningen och väntar på att ris säsongen ska börja, och när den gör det så jobbar man någon vecka för att sen vänta på att få skörda riset, någon veckas jobb till, inte många veckors jobb per år där inte
 
Helt klart, uppe i byn där jag bor så sitter 95% av befolkningen och väntar på att ris säsongen ska börja, och när den gör det så jobbar man någon vecka för att sen vänta på att få skörda riset, någon veckas jobb till, inte många veckors jobb per år där inte

Det e lathet från byborna för jobb finns om dom vill ha men problemet e att dom e lata o inte vill arbeta
 
Tror nog att diagrammet kan stämma om man tolkar det som antalet som registrerat sig hos myndigheterna som arbetssökande i respektive land.

De som frivilligt saknar lönearbete registreras ju inte, varken i Sverige eller Thailand.
Dessa är helt klart flera i Thailand.
 
Gannen Olsson

Visste du att det egentligen inte finns någon officiell arbetslöshet i Thailand?

Diagrammet säger att det finns en arbetslöshet, hur går det ihop?

När lägsta lönen gick upp till 300B per dag, glöm det, var själv med när en i byn skulle söka jobb på

motorvägsbygget, (plocka pinnar och rötter) hon blev erbjuden 180B per dag, gubbarna hade 200B,

men lägstalönen är ju 300B? Tyvvär, platsen är tillsatt, och då kan man undra var mellanskillnaden hamnar.

Sopbilen, normalt 2 man, ibland 3 och även 4, jobbet klaras lätt på 2 man.

Bodde på hotell i Rhatchi, utanför hotellet så var det några pojkar som grävt en grop, vattenläcka, 2 man arbetade

för att täta röret i gropen, 5 man står och tittar på.

Samma hotell, ett gäng arbetar med att bila bort cementen på en del av parkeringen, när detta var klart så lade man på

ny cement, fas 1-3 jobb? introduktion på arbetsmarknaden? beredskapsjobb? jag har inget svar...
 
Tror det kan bli jobbigt att leva här om man söker någon slags logik i Thatänket:rolleyes:
Det är som det är , min fru kallar det "The land of Donald Duck " Hon har levt för många år i sverige , iofs så går det ju nu åt samma håll , dvs avsaknad av logik...........
 
Bodde på hotell i Rhatchi, utanför hotellet så var det några pojkar som grävt en grop, vattenläcka, 2 man arbetade

för att täta röret i gropen, 5 man står och tittar på.

Haha ... detta passar utmärkt för hur man gjör ett jobb hos kommun och statsanställda i Norge också....
Dom flesta står omkring och tittar på.... dom har aldrig ont om tid inte :wai:
 
Ungefär som kommunal anställda här då :rolleyes:


Så kan det vara, fast här verkar dom kommunanställda vara dubbelt så många...

Kom just tillbaka från ett besök i en annan stad, vi åker på genomfartsleden,

parkerad vid mittremsan står en lastbil, kran med korg, håller på att byta reklamskyltar,

räknade till 7 man + 2 i liften, vet inte om det satt några i hytten och slappade, men å andra

sidan om jag inte läste fel, i någon nyhet, korttidsdömda och dom som är i slutet av straff,

kan få samhällstjänst, kan detta vara en ledtråd?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp