Bangkok Post uppmärksammar den ojämna fördelningen av landets tillgångar.

Frågan är du om det verkligen finns ett samband , det tror inte jag , självklart skall inte folkslag förföljas , folkmord etc etc ..men att förekomsten av detta skulle påverka ekonomin i positiv rikting tror jag inte , ser inget samband .

Hej

Det behöver ju inte finnas något direkt samband i alla dessa fall, men det är väl ändå lite tragikomiskt att ekonomin går bra samtidigt som nya bottenrekord slås i regionen sett till människorätt, yttrandefrihet, pressfrihet, censur och diktatur eller näst intill detta råder i många av länderna.

Men själv är jag dock övertygad om att militären och deras politiska maktställning i dessa länder som anses skapa ett "lugn och ro", samt står för en stabilitet och kontroll som många större företag uppenbarligen gillar har en del i det som nu beskrivs som en bra ekonomi.

Hur det skulle se ut både ekonomiskt, demokratiskt och människorättsligt om befolkningarna i Thailand, Kambodja och Burma själva fick utse sina regeringar och välja den politik som skulle föras vet vi ju inte?

Själv tror jag att länder som dessa är så ojämlika, orättvisa och har så stora klyftor att det nästan bara är militären som klarar av att hantera makten utan att klyftorna skapar oro och problemen kommer till ytan.

Mvh isan lover

Var bor du SSS , kanske i Isaan , men kul att veta mer exkakt :) Själv bor jag nära Phon ,, ca 20km från Phon , straxt utanför Nong Song Hong , när vi är i Thailand vill säga;)Men där tycker de att Prayut med sitt anhang är bra för Thailand

Kamphaeng Phet när vi är där dvs en månad om året så länge som man är löneslav och har barn som bor hemma sedan blir det 6 månader om året.

Hej

Det tillhör väl spelet att folk i diktaturer säger sig gilla en diktator och att dom föredrar ett militärstyre, problemet är väl bara hur man ska tolka dessa uttalanden när det är förbjudet och straffbart att kritisera juntan och dess beslut.
Framför man kritik offentligt riskerar man ju att grips och föras bort av militären, sen väntar s.k "attitydjustering", alternativt att man ställs inför en militärdomstol eller kanske t.o.m åtalas för Lease Majestät brott dom kan ge 25-50 års fängelse.
Det fanns väl ingen större opinion och folk påstod sig väl vara nöjda med sina ledare i länder som forna Sovjet Unionen, Kina, Irak, Libyen o.s.v också, numera är väl Nord Korea det bästa (värsta) exemplet på detta.
Det är väl först när faran är över, diktatorn är avsatt och när friheten kommer åter som man verkligen får veta vad folket tyckte innerst inne.

Mvh isan lover

Du är i varje fall inte rädd för att spekulera och dra slutsatser som kanske inte alltid är så lite färgade av vad du själv tycker och tänker.

Svårt för oss att säga , mina sk.fattiga släktingar säger att de i alla fall inte fått det sämre med diktaturen , det är lugnare i landet ,folk upplever mer ordning , mindre korruption mm .. Så om det är sant så är det väl positivt , alla tjänar väl på omlandets ekonomi verkligen går bättre

Hej

Jag vet inte om du grundar dessa påståenden på statistik eller om det är en känsla du har?

För det kan väl knappast vara dom opinionsundersökningar som juntan själva publicerar och ligger bakom som har fått dig på dessa tankar, oinonsundersökningar i Thailand brukar ju inte vara så träffsäkra ens när demokrati råder och i diktaturer ses dom väl mest som ett skämt, det har väl publicerats något 100 tal undersökningar sedan kuppen 2014 som samtliga har haft ca 100% eller något under i stöd för allt som juntan har gjort eller sökt stöd för.

Mvh isan lover

Det beror nog på vem du frågar.

Frågar du några gamla gubbar ute i bushen, som inte har några större ambitioner för framtiden, så tycker de säkert att deras Leo och lao kao smakar lika bra idag som igår.
Men frågar du studenter på universiteten (Thailands framtid), så är jag övertygad om att deras största önskan inte är att leva i en militärdiktatur.

Som sagt, som du frågar får du svar.....

En till som sitter på sanningen och och kommer med gissningar.

Du är i varje fall inte rädd för att spekulera och dra slutsatser som kanske inte alltid är så lite färgade av vad du själv tycker och tänker.
Hej

Det stämmer naturligtvis, eftersom jag är för både demokrati, mänskliga rättigheter, pressfrihet, yttrandefrihet och emot alla former av censur och politisk förföljelse så präglar det naturligtvis både mina spekulationer, inlägg och slutsatser.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer naturligtvis, eftersom jag är för både demokrati, mänskliga rättigheter, pressfrihet, yttrandefrihet och emot alla former av censur och politisk förföljelse så präglar det naturligtvis både mina spekulationer, inlägg och slutsatser.

Mvh isan lover

Försöker du få det till att jag inte skulle vara det då. Det är vida känt att du vurmar för Shinawatra klanen som visserligen var folkvalda men ändock är och var en samling bondfångare och inte vad landet behövde eller behöver.

Försöker du få det till att jag inte skulle vara det då. Det är vida känt att du vurmar för Shinawatra klanen som visserligen var folkvalda men ändock är och var en samling bondfångare och inte vad landet behövde eller behöver.
Hej

Nej jag avsåg inte alls att påstå något om dig, jag svarade bara på vad jag tolkade som en uppfattning eller teori du hade om mig, om dig har jag inte uttalat mig överhuvudtaget, din syn på klyftor, orättvisor, ojämn fördelning av landets tillgångar, demokrati, diktatur, mänskliga rättigheter, pressfrihet, yttrandefrihet och censur o.s.v överlåter jag åt dig själv.

Mvh isan lover

Hej

Jag vet inte om du grundar dessa påståenden på statistik eller om det är en känsla du har?

För det kan väl knappast vara dom opinionsundersökningar som juntan själva publicerar och ligger bakom som har fått dig på dessa tankar, oinonsundersökningar i Thailand brukar ju inte vara så träffsäkra ens när demokrati råder och i diktaturer ses dom väl mest som ett skämt, det har väl publicerats något 100 tal undersökningar sedan kuppen 2014 som samtliga har haft ca 100% eller något under i stöd för allt som juntan har gjort eller sökt stöd för.

Mvh isan lover
Nej , det är efter samtal med de Thai jag känner väl i både Pattaya samt Isaan , då både bönder samt tjänstemän

Även jag tyckte nog att de vara bra då det begav sig , men idag ser jag detta på annat sätt , klart bättre som det är idag , tror inte Thailand är moget för en demokrati

Hej

Här är ytterligare en artikel i trådens ämne, även denna ifrån Bangkok Post men av lite äldre datum, här konstateras det att Thailand var det tredje ojämlikaste landet i världen 2016, det framgår här att den rikaste 1 % i Thailand då ägde 58% av tillgångarna i landet, bara Ryssland och Indien var värre.

IMG_2095.JPG

https://www.bangkokpost.com/learning/advanced/1147468/thailand-third-most-unequal-country-in-world

Mvh isan lover

Nej , det är efter samtal med de Thai jag känner väl i både Pattaya samt Isaan , då både bönder samt tjänstemän

Hej

Grundar man sin uppfattning på vad människor man träffar eller känner så kan du säkert få ett sådant resultat, men jag är ändå helt övertygad om att en klar majoritet av befolkningen föredrar demokrati och fria val, samt vill ha en friare press, mer yttrandefrihet, mindre censur och mer respekt för mänskliga rättigheter.

Mvh isan lover

Hej

Grundar man sin uppfattning på vad människor man träffar eller känner så kan du säkert få ett sådant resultat, men jag är ändå helt övertygad om att en klar majoritet av befolkningen föredrar demokrati och fria val, samt vill ha en friare press, mer yttrandefrihet, mindre censur och mer respekt för mänskliga rättigheter.

Mvh isan lover
Så du menar att vad du "är övertygad om " är mera korrekt än vad jag får för svar av mina vänner valda ur ett ganska brett spann av typer på Thailanändska medborgare ,, Näää det köper jag nog inte 5555:)

Så du menar att vad du "är övertygad om " är mera korrekt än vad jag får för svar av mina vänner valda ur ett ganska brett spann av typer på Thailanändska medborgare ,, Näää det köper jag nog inte 5555:)
Hej

Inte alls, spekulera har alla rätt till, även jag använder mig av och hänvisar till vad folk in min omgivning tycker i olika sammanhang, det är ju helt ok, men man ska nog inte ta det som ett tecken på att detta stämmer överallt och att dom utgör en majoritet i landet, mig veterligen finns det väl inte direkt någon ststistik eller undersökning som påvisar att det Thailändska folket inte vill återfå demokrati och fria val, snarare är det väl mycket som tyder på att en majoritet ser fram emot att åter få rösta.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Inte alls, spekulera har alla rätt till, även jag använder mig av och hänvisar till vad folk in min omgivning tycker i olika sammanhang, det är ju helt ok, men man ska nog inte ta det som ett tecken på att detta stämmer överallt och att dom utgör en majoritet i landet, mig veterligen finns det väl inte direkt någon ststistik eller undersökning som påvisar att det Thailändska folket inte vill återfå demokrati och fria val, snarare är det väl mycket som tyder på att en majoritet ser fram emot att åter få rösta.

Mvh isan lover
Ja ,men de vill även ha lugnt och fint utan bombningar och skjutningar , de glömmer inte så snabbt vad som hände sist :)

Ja ,men de vill även ha lugnt och fint utan bombningar och skjutningar , de glömmer inte så snabbt vad som hände sist :)
Hej

Det finns säkert en viss andel av befolkningen som är nöjda som det är och gärna skulle vilja ha kvar diktaturen, det tvivlar inte jag heller på, deras största skäl till detta är väl just det konstgjorda "lugn och ro" som råder när militären håller trycket uppe via sitt förtryck och undantagslagar.
Vi får väl se hur många som röstar på valdagen, det ger väl en lite hint om intresset, om nu juntaledaren bestämmer sig för att tillåta ett val förstås.

Mvh isan lover

Hej

Det finns säkert en viss andel av befolkningen som är nöjda som det är och gärna skulle vilja ha kvar diktaturen, det tvivlar inte jag heller på, deras största skäl till detta är väl just det konstgjorda "lugn och ro" som råder när militären håller trycket uppe via sitt förtryck och undantagslagar.
Vi får väl se hur många som röstar på valdagen, det ger väl en lite hint om intresset, om nu juntaledaren bestämmer sig för att tillåta ett val förstås.

Mvh isan lover
Men är inte en del partier ur spel så att säga , tillex det "Röda "

Men är inte en del partier ur spel så att säga , tillex det "Röda "

Hej

Så är det kanske, det har ju åtminstone varit juntans mål och dom har väl minst sagt gått grundligt tillväga, stiftat nya lagar för enskilda personer och situationer, tagit upp gamla nedlagda ärenden, hävt politisk immunitet, fängslat människor för brott som inte ens fanns för bara något år sedan o.s.v.

Vad det gäller partier, ska man tro på media så tycker många Thailändaretudligen att det behövs fler och nya partier.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp