Billiga resor Sverige-Thailand. Thailand-Sverige.

Trådens titel var ju lockande! :p

Hur som helst så planerar vi för att resa c:a 2 veckor för jul och stanna i sex veckor. Tacksam om någon har en idé om när det (ungefär) brukar vara bra/billigast att leta biljetter? Är det c:a 6 månader innan, eller .... ?

Hur som helst så planerar vi för att resa c:a 2 veckor för jul och stanna i sex veckor. Tacksam om någon har en idé om när det (ungefär) brukar vara bra/billigast att leta biljetter? Är det c:a 6 månader innan, eller .... ?
Det finns riktade kampanjer som kan ge en billigare biljetter.
Längre tillbaka var det 100 dagar som var ett riktmärke men knappast numera.
Sök ofta, nästan dagligen och var flexibel med datum.
Tisdag och torsdag kan spara tusenlappar mot en måndag eller fredag.

Jag hittar mina främst runt 8/8, 9/9, 10/10 och 11/11 samt Black Friday då man måste vara på bettet.

Gilla olika flygbolag på Facebook så kommer flera kampanjer upp i flödet.
Bli medlem i de bolag som trafikerar rutten och få erbjudanden via email.

Den dagen kronan stärks igen.
Igentligen är det väl billigt att flyga nu internationellt, bara dyrt för dom med norsk och svensk krona som inkomst?
26.000 baht för sista t&r jag köpte, har det någonsin varit så billigt att flyga för dom med thb inkomst?
Dollar och Euro är väl med billigt nu?

Den dagen kronan stärks igen.
Igentligen är det väl billigt att flyga nu internationellt, bara dyrt för dom med norsk och svensk krona som inkomst?
26.000 baht för sista t&r jag köpte, har det någonsin varit så billigt att flyga för dom med thb inkomst?
Dollar och Euro är väl med billigt nu?

Både jänkare och engelsmän klagar på dyra resor.
Skönt

När exet flög till Sverige t&r för 11 år sen och frugan för 8 år sen så var det nästan dubbelt så dyrt att flyga för en med inkomst i baht jämfört med idag.
För Thai har priset gått ner kraftigt på flyg.

Jag hade dubbla lönen i baht för 11 år sen, den valuta jag i huvudsak lever på.
Så jag går ner i lön varje år.

Det gör även jag.
Skillnaden är att en vanlig svensk fick pröjsa en halv årslön för att ta semester med familjen tidigare och nu kostar det kanske 5 månadslöner. På det bästa så kostade det kanske 3 månadslöner.

Går
Vi till 2000 så kostade en rflygesa mellan Malmö och Stockholm de samma som en resa till Thailand gjorde 2013

Det gör även jag.
Skillnaden är att en vanlig svensk fick pröjsa en halv årslön för att ta semester med familjen tidigare och nu kostar det kanske 5 månadslöner. På det bästa så kostade det kanske 3 månadslöner.

Går
Vi till 2000 så kostade en rflygesa mellan Malmö och Stockholm de samma som en resa till Thailand gjorde 2013
2013 kunde du få en t&r för 5000sek idag 7700 sek bästa pris jag fått i år.
5000sek 2013 var 790 USD.
7700sek 2023 är 747 USD.
5000sek 2013 var 25.000thb.
7700sek 2023 är 25.330thb.
Priset har stått rätt still i THB och USD jämfört med SEK på 10 år.
Inte flygpriserna som går upp, värdet på kronan som går ner.

Man kanske skall vara nöjd om man kommer undan med 8 000:- per biljett. Lycklig den som bara behöver köpa till sig själv, nu blir det tre gånger så dyrt! :'(
Ja 8000kr nu är lågt pris enligt google travel, dom har höjt normalpriset.
Jag bokade för Aug och fick för 7700kr billigaste jag fått som passade mig, såg på Finnair för 6800kr i Oktober men då var det utan väskor och ingen ändring och bara några enstaka dagar till det priset.

Ja 8000kr nu är lågt pris enligt google travel, dom har höjt normalpriset.
Jag bokade för Aug och fick för 7700kr billigaste jag fått som passade mig, såg på Finnair för 6800kr i Oktober men då var det utan väskor och ingen ändring och bara några enstaka dagar till det priset.
Jag fick pröjsa drygt 10kkr per näsa med thai i juni precis efter skolavslutningen. Några dagar tidigare ett par tusen billigare. Typ december priser. Ja dyrt är det för en med inkomst i skr.

Jag fick pröjsa drygt 10kkr per näsa med thai i juni precis efter skolavslutningen. Några dagar tidigare ett par tusen billigare. Typ december priser. Ja dyrt är det för en med inkomst i skr.
Kollade bara någon datum i Juli men den dagen skulle thai ha 18.000sek.
Annars med andra bolag +12.000 i Juli vad jag sett.
Finnarna.

Screenshot_20230422_213546_Finnair.jpg

2013 kunde du få en t&r för 5000sek idag 7700 sek bästa pris jag fått i år.
5000sek 2013 var 790 USD.
7700sek 2023 är 747 USD.
5000sek 2013 var 25.000thb.
7700sek 2023 är 25.330thb.
Priset har stått rätt still i THB och USD jämfört med SEK på 10 år.
Inte flygpriserna som går upp, värdet på kronan som går ner.

Kanske. Men hur har löneutvecklingarna varit?
I min ungdom så kostade en TV en massa månadslöner, en mobiltelefon kostade som satan.
Vi har nog fortfarande mer pengar att röra oss med än 90-talet även om bensinen blivit dyrare.
De flesta vet att en resa till Thailand var en ”once in a life time” grej tidigare. Sedan blev allt otroligt billigt och både kreti och pleti hade det som helgnöje att varannan månad dra till Thailand.
Vi har haft våra roliga stunder och nu är det dags att få fötterna på jorden.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp