Billigt boende i Sverige.

kurant

Forumveteran
En av svenskarna jag umgås regelbundet med här har hamnat i en knepig sits.
Han jobbade 27år åt Ericson i Kanada och flyttade till Sverige hem förra året när han gick i pension.

Han har bott i sin dotters hus och är skriven där. Nu har hon nyligen sålt huset och stuckit till England.
Han ska åka hem den 4 juni och har ingen bostad att återvända till, inte heller någon adress längre.

Planen är att bo i Sverige i 2,5 till 3 månader på sommaren och vara folkbokförd i Sverige. Han frågade om jag visste hur mycket ett torp, fritidshus eller liknande kostar i Mellansverige som han ville köpa för att bo sommartid ha som adress.
Korttidshyra ville han inte utan äga något enklare, gärna på landet.

Finns det något att köpa för hans budget på 400k SEK. ?
Han är uppväxt mellan Örebro och Karlstad. Han är skild i Kanada men inte fått klart med husförsäljningen där med exet som krånglar.

En av svenskarna jag umgås regelbundet med här har hamnat i en knepig sits.
Han jobbade 27år åt Ericson i Kanada och flyttade till Sverige hem förra året när han gick i pension.

Han har bott i sin dotters hus och är skriven där. Nu har hon nyligen sålt huset och stuckit till England.
Han ska åka hem den 4 juni och har ingen bostad att återvända till, inte heller någon adress längre.

Planen är att bo i Sverige i 2,5 till 3 månader på sommaren och vara folkbokförd i Sverige. Han frågade om jag visste hur mycket ett torp, fritidshus eller liknande kostar i Mellansverige som han ville köpa för att bo sommartid ha som adress.
Korttidshyra ville han inte utan äga något enklare, gärna på landet.

Finns det något att köpa för hans budget på 400k SEK. ?
Han är uppväxt mellan Örebro och Karlstad. Han är skild i Kanada men inte fått klart med husförsäljningen där med exet som krånglar.
Hur mycket tar du i mäklararvode?:D

Ursäkta att det blev OT: :wai:

"Planen är att bo i Sverige i 2,5 till 3 månader på sommaren och vara folkbokförd i Sverige. "

Är det verkligen möjligt, blir han inte SINKad om SKM anser att han bor utomlands mer än halva året? Eller är det ingen koppling till var man är folkbokförd och var man vistas?

"Planen är att bo i Sverige i 2,5 till 3 månader på sommaren och vara folkbokförd i Sverige. "

Är det verkligen möjligt, blir han inte SINKad om SKM anser att han bor utomlands mer än halva året? Eller är det ingen koppling till var man är folkbokförd och var man vistas?
Vart ser man att man är på semester i ex 7 månader?

Man kan bli utskriven men Sink måste man ansöka om.
Skilj på folkbokförd och beskattning, två skilda saker.
Man ska skriva ut sig om planerar var borta mer ett år.
Även som utskriven kan man bli nekad Sink.
För att bli tvångsutskriven krävs ännu mer.
Man har rätt att vara borta i flera år om man planerar återvända.
En jordenruntresa i några år går bra.

Haha, är inte ute efter något objekt eller förslag.
Bara ett svar om det är möjligt.
Annars får han leta norrut, för där finns det.
Vill inte få en ovän.

Han har ju fem veckor på sig. :D
Jag har kikat rätt mycket på just torp , beror lite på hur det är beläget , var i Sverige osv ,, Men 4oo k är nog lite i underkant om det skall vara beboeligt .. Lägg till det dubbla så har han ett mindre torp i en mindre ort i närheten av tillex Norrköping ,Örebro el dyl.

Jag har kikat rätt mycket på just torp , beror lite på hur det är beläget , var i Sverige osv ,, Men 4oo k är nog lite i underkant om det skall vara beboeligt .. Lägg till det dubbla så har han ett mindre torp i en mindre ort i närheten av tillex Norrköping ,Örebro el dyl.
Problem är att han inte har högre budget innan huset i Kanada är sålt eller han får pengar från exet.
Det ärendet ligger i domstol och går sakta.
Han behöver en bostad om en månad.

Jag bor i en mindre ort ca 40 km från Norrköping , ca 80 km från örebro ,, här hittar du inget för de slantarna

Hus finns för under och runt 400 000 men då är de på lite avstånd från de större orterna och brukar ha varierande renoveringsbehov. Annars finns det mer fritidshus som kan vara en alternativ lösning om han ändå inte ska vara åretruntboende. De är väl kanske då lite mer isolerade från samhället beroende på var de är och tillgång till el, vatten och avlopp varierar ju samt att en del kanske inte är vinterbonade. Men det kan ju vara en kortsiktig lösning iaf och kanske hyra en husbil samtidigt som fastigheten åtgärdas.

Villavagn på en campingplats... mer boende per krona är svårt att få.

Men... om man skall vara borta större delen av året och inte längre verkar ha släkt och vänner att förlita sig på. Vem skall då ta hand om huset/torpet... lägenhet borde vara betydligt lämpligare.

Fagersta, Karlskoga och Gullspång hittar jag 2 rok för under 100k.

Hans funderingar var något enkelt som inte behöver en massa bekymmer över vintern. I stort sett en enkel stuga som han bara kan bryta huvudströmmen på låsa efter sommaren.
Han har både möbler och bil i ett förråd nu.
Hälsan och svensk sjukvård är grundbulten för honom då han inte är något praktexempel på att sköta sig.

Då han nästan aldrig bott i Sverige sen 25 års åldern har han ett annat tänk som inte alltid är lätt att hänga med i.
Hyra tycker han är dumt om han ska betala för nio månader som inte nyttjas och äga sitt eget med fast adress och bra reseförsäkring är i fokus.

Hans ekonomiska läge är just nu också en röra tills skilsmässan med exet i Kanada är avgjort. Domstol har fastställt att exet fortfarande har rätt till halva hans pension och hans tillgångar där är låsta där.
Hon är arbetslös och gör allt för att slippa ta eget ekonomiskt ansvar via överklaganden och trots.

Jag skulle satsa på en lägenhet , kan hyra ut om jag känner för det , ingen omkostnader eller underhåll förutom en billig avgift på 2700 mån ,närheten till Norrköping och bostadsbristen har gjort att samma lägenhet nu stigit ordentligt i värde

Jag skulle satsa på en lägenhet, kan hyra ut om jag känner för det ...

Det där kan vara nog så besvärligt! Väldigt avgörande hur styrelsen förhåller sig till andrahandsuthyrning. Bäst vore naturligtvis om man har en ägarlägenhet, men Sverige är rätt unikt med sina bostadsrätter där man betalar miljoner för besittningsrätten.

Liknande trådar

W
Svar
27
Visningar
3 K
mangokid
M
A
Svar
32
Visningar