Vattenavledning från tomten Dagens tips
Vi har en avlång tomt där på båda långsidorna längs muren en ränna som sluttar ut mot gatan. Den räcker inte till när det regnar som värst, så jag har en plan på hur detta kan lösas.
Detta baserat på naturens våtmarker som absorberar vatten när det regnar, och släpper ifrån sig lite efterhand.
Väldigt kortfattat så när vi ersätter våtmarker med betong (bebyggelse), så skapar vi översvämningar nedströms. Vattnet har inte längre en naturlig plats att stanna upp på.
Så min plan är att ha en 1 kubik vattentank (på baksidan) som samlar upp vattnet från taken (som naturligtvis vätter åt det hållet) som har en öppning som släpper ut mindre vatten (det kan man justera så det blir lagom mycket så rännan inte svämmar över) än det kommer in från stuprören. När det slutat regna så kommer det ta ett tag innan tanken har tömts. När nästa regn kommer är tanken tom och processen börjar om igen.
Resultatet blir som i en våtmark (som är vattentanken) som absorberar vattnet så inte allt rinner iväg på en gång.
På framsidan har vi en 2 m3 tank där vi nu av en lustig anledning samlar vatten men gör ingenting med det
. Tanken där är att ha en vattenreserv som fylls upp med kommunala vattnet och distribueras runt i huset via en vattenpump. Det ger ett högre (och jämnare) vattentryck men framför allt vattnet konstant, då det vissa morgnar är dåligt tryck och brist på vatten. Under regnperionden så kan man minska på det kommunala vattnet.
Överskott på vatten (vid regnperiod) rinner ner i rännan som ligger lägre än huset och närmare gatan. Dessutom är det östra rännan, och regnvatten från taket leds ut (via tanken) från den västra rännan.
Vet inte om jag förklarat mig förståeligt, men det ska funka i teorin. Nästa år efter regnperioden får vi se om det funkat i praktiken
. Har bara kopierat naturen, så det borde funka
Naturligtvis är inte alla detaljerna här (dimensioner, vattenflöden osv), så ni måste läsa lite mellan raderna (och tänka positivt)
Finns det intressenter så kan vi starta en tråd som handlar om att avvattna sin tomt.